خبرنگاران شلیک دولت ترامپ به خود با لغو معافیت های هسته ای ایران

به گزارش صنایع 90، نیویورک- خبرنگاران- کارشناسان منع گسترش سلاح اتمی، تصمیم دولت ترامپ را در پایان دادن به معافیت های همکاری هسته ای با ایران، شلیک به پای خود توصیف کردند که منافع آمریکا را به خطر می اندازد.

خبرنگاران شلیک دولت ترامپ به خود با لغو معافیت های هسته ای ایران

پس از جدال بین ایران ستیزان و یک گروه تهاجمی تر از تندروهای درون آمریکا، دولت ترامپ قصد دارد به معافیت های هسته ای که به شرکت های روسیه، چین و اروپایی اجازه می دهد در سایت های حساس هسته ای ایران فعالیت داشته باشند، پایان دهد.

کارشناسان منع گسترش سلاح اتمی می گویند این معافیت ها، پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 ایران صادر شد تا انگیزه تهران را برای افزایش غنی سازی اورانیوم کاهش دهد و دریچه ارزشمندی را به درون برنامه اتمی آن کشور فراهم سازد. اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و یک گروه از قانون گذاران به رهبری تام کاتن سناتور جمهوریخواه آرکانزاس خواستار فشار بیشتر بر تهران و از بین بردن اهداف سیاست خارجی امضا شده دولت باراک اوباما هستند.

تارنمای طرفداران استنفورد درگزارشی نوشت، کلسی داونپرت مدیر سیاست منع گسترش انجمن کنترل سلاح واشنگتن در این باره می گوید: پایان دادن به معافیت هایی که به تهران اجازه می دهد سوخت مورد نیاز راکتور را وارد سازد، دست ایران را برای توجیه از سرگیری تولید اورانیوم غنی شده 20 درصد باز می کند.

وی اضافه نمود: این، سطحی پایین تر از سطح تسلیحاتی است، اما خطر قابل ملاحظه گسترش تسلیحاتی را نسبت به سطح غنی سازی فعلی کمتر از 5 درصد ایران را بیشتر می کند.

این فعال خلع سلاح ادامه داد: دولت ترامپ با این حرکت در واقع به پای خود شلیک می کند.

توافق هسته ای همچنین به اصلاحات راکتور اراک نیاز داشت تا راستا ایران را به سلاح های هسته ای با استفاده از پلوتونیوم مسدود کند. شرکت های درگیر در این تلاش اصلاحی، دیگر با این معافیت تحریم ها محافظت نمی شوند.

ریچارد نفیو عضو مذاکره کننده آمریکا در توافق هسته ای که از او به عنوان طراح تحریم های پیشین ایران هم یاد می کنند در این باره گفت: ایران می تواند به این امر واکنش نشان دهد و دوباره کار بر طرح قدیمی خود را شروع کنند که خلاف منافع ما خواهد بود.

مقامات دولت ترامپ معتقدند چنین اقدامی سالها طول خواهد کشید و به پول و تخصص نیاز دارد که ایران ندارد. آنها همچنین معتقدند اگر ایران در این راستا فرضی حرکت کند، در معرض خطرات قابل توجهی قرار خواهد گرفت.

پمپئو فشار آورد تا در ماه مارس این معافیت ها به پایان برسد، اما به خاطر یک اختلاف نظر بین سازمانی با استیون منوچین وزیر خزانه داری، آن را از دست داد که گفت دولت ترامپ در حال حاضر به خاطر تحریم های خود در قبال ایران در بحبوحه گسترش ویروس کرونا تحت فشار شدید است. این مساله به تمدید 60 روزه معافیت منجر شد.

تصمیم جاری مبنی بر حفظ معافیت 90 روزه برای نیروگاه بوشهر، آخرین نبرد معافیتی در درون دولت ترامپ را شکل می دهد در حالیکه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در حال داغ شدن است.

جارت بلانس مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که مسئولیت اجرای توافق ایران را بر عهده داشت هم در این زمینه گفت: با توجه به اینکه شروع این تصمیم پس از کنوانسون انتخاباتی ریاست جمهوری است، شانس پمپئو را برای مستحکم کردن موقعیت جنگ طلبی خود تا حد ممکن افزایش می دهد.

پمپئو روز چهارشنبه در یک یادداشت داخلی وزارت خارجه آمریکا گفت به معافیت تحریم هایی که پروژه های مرتبط با برجام را می پوشاند، پایان خواهند داد.

این تصمیم در مورد چشم پوشی از کار شامل اصلاح راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک ایران، تهیه اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف شده راکتور تحقیقاتی به خارج از ایران صدق می کند. این حرکت یک دوره 60 روزه را برای استمهال فعالیت های جاری در نظر گرفته است.

در این یادداشت اضافه نموده شده است که دولت ترامپ، معافیت جداگانه ای را برای پوشش حمایت بین المللی از نیروگاه هسته ای بوشهر در نظر گرفته است که برای 90 روز اجازه می دهد تا به اطمینان از ایمنی فعالیت های نیروگاه کمک کنند.

معین نیست که بر این اساس، شرکت های چین و روسیه تعامل خود را در این پروژه ها پس از این تصمیم رها خواهند کرد یا خیر و ایران چه تلاشی برای برداشتن گام های بیشتر در پیشبرد برنامه اتمی خود به کار خواهد گرفت.

تحت برنامه جامع اقدام مشترک که ترامپ در سال 1397 از آن خارج شد، ایران از تولید اورانیوم غنی شده 20 درصد برای 15 سال محروم می شود اما این توافق تضمین می کند ایران قادر باشد تا اورانیوم غنی شده 20 درصد را برای عملیات راکتور تحقیقاتی تهران وارد کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1042

به "خبرنگاران شلیک دولت ترامپ به خود با لغو معافیت های هسته ای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شلیک دولت ترامپ به خود با لغو معافیت های هسته ای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید