تابلوهای معابر تهران کدگذاری شد
به گزارش صنایع 90، معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران در خصوص کدگذاری تابلوهای شهر تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

مهندس صفی الله عبدی در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص اجرای طرح کدگذاری شبکه معابر شهر تهران با بیان این که در دی ماه سال 1394 شورای شهر مصوبه ای مبنی بر الزام شهرداری تهران به ساماندهی تابلوهای راهنمایی جهت و همچنین شماره گذاری معابر شهر تهران داشت، گفت: برهمین اساس مطالعات کدگذاری تابلوهای شهر تهران را شروع کردیم و پس از انجام مطالعات تطبیقی و همچنین استخراج دستورالعمل اجرایی، سندی در قالب نظام فنی و اجرایی تدوین شد که براساس آن ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری در دستور کار نهاده شد.
وی با بیان این که در مصوبه شورای شهر آمده بود که شهرداری تهران می بایست ساماندهی تابلوها و علائم راهنمای شهری و تابلوهای اطلاع رسانی در معابر شهر تهران را به گونه ای طراحی کند که همخوانی با سیستم های رهیاب خودرویی داشته باشد، اظهار کرد: همچنین می بایست شماره گذاری بزرگراه ها و خیابان های سطح شهر در راستای آسان سازی تشخیص رانندگان در انتخاب خروجی بزرگراه ها و شریان های اصلی شهر ایجاد گردد.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران با بیان اینکه کدگذاری معابر شهر تهران بر مبنای یک نظام واحد منطبق با ساختار شهری تهران انجام شد، اضافه کرد: سهولت در آدرس دهی و رهیابی جهت، حل مسائل ناشی از به کارگیری نام های یکسان، جلوگیری از تبعات منفی نام معابر از مهم ترین فواید کدگذاری معابر است که فاز اول تابلوها نصب شده است و به مرور مابقی معابر جهت تسهیل تبادل اطلاعات شبکه معابر کدگذاری می گردد.
عبدی در خصوص جزییات تخصیص کد به معابر بزرگراهی و شریانی با بیان این که کدگذاری معابر بزرگراهی با اعداد دو رقمی و معابر شریانی با اعداد سه رقمی مشخص می گردد، ادامه داد: در هر دو حالت عدد یگان کد، بیانگر شماره نوار است و معابر شمالی - جنوبی دارای کد فرد و معابر شرقی - غربی دارای کد زوج می باشند.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران اضافه کرد: با توجه به شبکه معابر و تشکیل نوارهای شمالی ـ جنوبی و شرقی و غربی نحوه کدگذاری معابر بزرگراهی اینگونه است که رقم دهگان از اعداد یک تا 9 حرکت از شرق به غرب برای معابر شمالی - جنوبی و حرکت از شمال به جنوب برای معابر شرقی - غربی است و عدد یکان شماره نوار مربوطه اگر فرد باشد برای جهتهای شمالی - جنوبی و اگر زوج باشد برای جهتهای شرقی و غربی است.
وی در خصوص کدگذاری معابر شریانی با بیان این که کد معابر شریانی سه رقمی است، اظهار کرد: در تعریف کد معابر شریانی رقم یکان که معمولا عددی بین 1 تا 9 باشد اگر فرد باشد مربوط به جهت شمالی - جنوبی و اگر عدد زوج باشد مربوط به معابر شرقی - غربی است و دو رقم سمت چپ نیز که از عدد 10 تا 99 می باشد حرکت از شرق به غرب برای معابر شمالی - جنوبی و حرکت از شمال به جنوب برای معابر شرقی - غربی است و با علامت اختصار شمال (N)،جنوب(S)،شرق (E)و غرب (w)به زبان انگلیسی مشخص می گردد.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران با بیان این که دومین گام نگارش کد بر روی تابلوهای راهنمایی جهت، طراحی لوگو است، گفت: لوگوی معابر بزرگراهی به صورت کپسولی و لوگوی معابر شریانی مستطیل شکل است و رنگ زمینه لوگو مطابق با رنگ زمینه تابلوهای راهنمایی جهت در معابر مذکور است.(بمانند تصویر ذیل)
وی با بیان این که این کدها در تابلوهای شهری نصب می گردد، اظهار کرد: نصب این اعداد به معنای حذف جهتها که به فارسی نوشته شده نیست و این اعداد برای پیدا کردن جهت در اپلیکیشن های رهیاب، کاربرد بیشتری دارد.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران ادامه داد: کدگذاری معابر براساس استانداردهای فنی اجرا شده است و ضروری است که این پروژه کدگذاری معابر بزرگراهی تکمیل گردد تا بتواند شهروندان دسترسیی بهتری به معابر جمع و پخش کننده داشته باشد اما شهروندان نگران نباشند چراکه عبارات فارسی حذف نمی گردد.
منبع: خبرگزاری ایسنا