تأمین 70 میلیون دلار سرمایه برای فاز 11 پارس جنوبی تا سرانجام سال

به گزارش صنایع 90، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: تا به امروز 15 میلیون دلار در طرح فاز 11 پارس جنوبی هزینه شده است و تا خاتمه سال 70 میلیون دلار دیگر نیز تأمین می گردد.

تأمین 70 میلیون دلار سرمایه برای فاز 11 پارس جنوبی تا سرانجام سال

به گزارش خبرنگار شانا، رضا دهقان امروز (دوشنبه، 24 آذرماه) در آیین شروع عملیات حفاری نخستین چاه فاز 11 پارس جنوبی به وسیله ویدئوکنفرانس اظهار کرد: توسعه میدان های مشترک به ویژه میدان مشترک پارس جنوبی برای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران اهمیت ویژه ای دارد

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شاهد راه اندازی پی در پی فازهای میدان پارس جنوبی بودیم، توضیح داد: نتیجه این مهم این بوده است که فراوری روزانه گاز طبیعی میدان گازی مشترک پارس جنوبی از 285 میلیون مترمکعب در سال 92 به رقم کنونی بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز رسیده است و از قطر پیشی گرفتیم.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همه بلوک های میدان پارس جنوبی غیر از فاز 11 فراوریی بوده و گاز از دریا به پلایشگاه ها ارسال می گردد، اضافه کرد: هدف از طرح توسعه فاز 11 این بود که فشارافزایی هم در دستور کار باشد و ما برای نخستین بار استفاده از آن را با بهره گیری از فناوری های روزآمد جهان انجام دهیم.

دهقان یادآور شد: قرارداد توسعه فاز 11 با این نگاه سال 96 با شرکت های توتال فرانسه، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی آی) و پتروپارس در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا و برخی از کارهای اجرایی آن انجام شد، اما با خروج آمریکا از برجام شرکت های بین المللی کار را ادامه ندادند.

وی با بیان اینکه توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توجه به پیش بینی هایی که در قرارداد انجام شد به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار شد، اضافه کرد: شرکت پتروپارس در طول یک سال گذشته اقدام های مختلفی انجام داد، فعالیت های مهندسی تکمیل تر شد، 40 بسته عظیم و کوچک کاری تعریف شد و مناقصه همه آنها انجام شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه جکت فاز 11 پارس جنوبی خردادماه سال جاری نصب شد و با استقرار دکل، کار حفاری امروز به طور رسمی شروع شده است، اظهار کرد: این دکل حفاری نزدیک مرز ایران و قطر است و گاز فراوریی به پالایشگاه فاز 12 منتقل می گردد، زیرا طرح توسعه فاز 11 پالایشگاه ندارد.

دهقان با بیان اینکه قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با هدف انتقال فناوری و جذب سرمایه خارجی امضا شده بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرمایه گذاری خارجی محقق نشد شرکت ملی نفت ایران به دنبال تأمین اقتصادی این پروژه رفت و توانست این سرمایه را از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و اوراق مشارکت تأمین کند.

به گفته وی، تا به امروز 15 میلیون دلار در این طرح هزینه شده است و تا خاتمه سال 70 میلیون دلار دیگر نیز تامین می گردد، ان شاءالله سال آینده بیشتر برای توسعه فاز 11 هزینه خواهیم کرد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: انتظار می رود سال آینده سکوی این جکت نصب گردد و تا یک سال آینده نخستین گاز فراوریی از فاز 11 به ساحل منتقل می گردد و پس از آن نیز سکوی دوم و تأسیسات فشارافزایی را خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1402

به "تأمین 70 میلیون دلار سرمایه برای فاز 11 پارس جنوبی تا سرانجام سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأمین 70 میلیون دلار سرمایه برای فاز 11 پارس جنوبی تا سرانجام سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید