برنامه فرزانگان فرهنگ یاد حسن کسائی را گرامی می دارد

به گزارش صنایع 90، خبرگزاری خبرنگاران-حسن ناهید و منوچهر غیوری (از نوازندگان نی) که هر دو از یاران و دوستان قدیمی حسن کسائی هستند، در برنامه فرزانگان فرهنگ به گرامیداشت یاد و خاطره این هنرمند خواهند پرداخت.

برنامه فرزانگان فرهنگ یاد حسن کسائی را گرامی می دارد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران،حسن ناهید و منوچهر غیوری ـ از نوازندگان نی ـ که هر دو از یاران و دوستان قدیمی زنده یاد، حسن کسائی (موسیقیدان و نوازنده نی و سه تار) هستند، در برنامه فرزانگان فرهنگ به گرامیداشت یاد و خاطره این هنرمند خواهند پرداخت.

برنامه فرزانگان فرهنگ که بیست و یک سال است از رادیو فرهنگ پخش می گردد، این بار سراغ حسن کسائی رفته است و در این ارتباط با دو تن از دوستان و همراهان قدیمی او گفت وگو می نماید.

این برنامه در شروع با حسن ناهید و در بخش پایانی با منوچهر غیوری از شاگردان استاد کسائی مصاحبه خواهد نمود.

حسن ناهید ـ نوازنده پیشکسوت نی ـ در این برنامه در سخنانی از زندگی و آثار استاد کسائی می گوید.

در ادامه برنامه، منوچهر غیوری با اشاره به اینکه همه زندگی خود را مدیون استاد کسائی می داند، بیان نموده است: بنده در 40 سال زندگی با این استاد عظیم علاوه بر فراگیری درس های نی نوازی، شاهد فضائل اخلاقی زیادی هم از ایشان بوده ام. استاد کسایی از بداهه نوازان بی نظیر و مشهور ایران زمین بودند و نمی توان گفت اثر سلام صبحگاهی ایشان شاخص است یا اثری دیگر؛ چون همه آثار آن استادِ بی بدیل نی نوازی ایران، شاخص و برتر است.

غیوری بهترین شیوه نی نوازی در استان اصفهان را نی نوازی استاد حسن کسائی عنوان نموده و گفته است: در بین همه نوازندگان سازهای مختلف، رقبا و روش های نوازندگی مختلفی وجود دارد که هر کدام روش خاص خود را ارائه می نمایند اما در نی نوازی، سبک مرحوم استاد کسائی پیش از وی و تا امروز در هیچ کجای کشور به گوش نرسیده است.

این هنرمند منظم، مرتب، تعیین، موزون و موقرنوازی را از ویژگی های شاخص نی نوازی حسن کسائی برشمرده و افزوده است: متفاوت نوازی از مهمترین ویژگی های نوازندگی استاد کسائی بود به این معنی که هرگاه ایشان قطعه ای از دستگاه شور یا ابوعطا می نواختند در نوبت بعدی دیگر همان ملودی نواخته نمی شد، چون ایشان با تکیه بر بداهه نوازی، موسیقی قبلی را تغییر می دادند و نوای جدیدی را به گوش مخاطب می رساندند.

وی اظهار نموده است: از سال 1330 تا امروز همه نی نوازان کنونی پیرو و مقلد سبک استاد حسن کسائی بوده اند و پس از درگذشت ایشان هم هیچ هنرمندی نتوانسته است روش خاصی در نواختن این ساز عرفانی را بهتر از آن استاد عظیموار ابداع و در نواختن استادانه آن ادعا کند.

غیوری با بیان اینکه در چند سال گذشته علاوه بر استاد حسن کسائی، شاهد درگذشت تعدادی دیگر از استادان ارزشمند موسیقی سنتی کشورمان همچون استاد جلیل شهناز، همایون خرم و پرویز یاحقی بوده ایم، توضیح داد: با وجود اینکه دیگر هیچ کس جایگزین این گنجینه های ارزشمند موسیقی سنتی ایران نمی گردد اما زنده نگه داشتن یاد آنان و کوشش برای تربیت نوازندگان و خوانندگان موسیقی سنتی کشورمان، به یقین آوازه این استادان گرانقدر و هویت موسیقی اصیل ایرانی همچون نی نوازی را بیشتر زنده نگه می دارد.

این برنامه سه شنبه ها از رادیو فرهنگ ساعت 19:30 دقیقه با صدای بهروز رضوی پخش می گردد. تهیه و تالیف این برنامه به عهده محمدحسینی باغسنگانی است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1441

به "برنامه فرزانگان فرهنگ یاد حسن کسائی را گرامی می دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه فرزانگان فرهنگ یاد حسن کسائی را گرامی می دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید