بخش خصوصی گردشگری نباید تفکر مدیریت جزیره ای داشته باشد

به گزارش صنایع 90، معاون گردشگری گفت: در حوزه مدیریت صنعت گردشگری، بخش خصوصی باید پویاتر عمل کند، این بخش باید روش های گذشته بازاریابی را کنار بگذارد و از فضای بازاریابی و تجاری سازی دنیای جدید استفاده کند، شاید در گذشته رسانه ضریب نفوذ بسیار زیادی داشت، اما امروز شاهد هستیم که فضای مجازی بسیار تاثیرگذار است.

بخش خصوصی گردشگری نباید تفکر مدیریت جزیره ای داشته باشد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، محمد محب خدایی معاون گردشگری شامگاه 25 تیر 97 با حضور در برنامه زنده تلویزیونی رودررودر شبکه 4 سیما، که با موضوع صنعت گردشگری کشورمان برگزار گردید، گفت: ظرفیت های کلان و ویژه ای در حوزه گردشگری کشور ما وجود دارد، اما در بحث رقابت پذیری موضوعاتی مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد، الگوهای جذب ما در بسیاری از مواقع با ظرفیت ها سنخیت ندارد.

او با بیان اینکه براساس آخرین آمار 5میلیون و 100هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده اند، اضافه نمود: براساس تعریف استاندارد سازمان جهانی گردشگری، هر فردی که یک شب در مکانی اقامت داشته باشد، گردشگر محسوب می گردد.

محب خدایی توضیح داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه گردشگری کشورمان مطرح است، گم شدن اشتغال حوزه گردشگری در سایر مشاغل است، سهم مالی تولیدشده از چرخه گردشگری در سایر حوزه ها مستتر می گردد این در حالی است که در جهان موضوع سفر و گردشگری در کنار هم مطرح می گردد اما در ایران موضوع سفر در میان سایر حوزه ها دیده می گردد.

معاون گردشگری با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورها تصمیم گیری در مباحث مالی با توجه بر سیاست های گردشگری انجام می گردد، گفت: اگر بخواهیم صنعت گردشگری را جایگزین نفت کنیم باید شرایط رقابت پذیری را افزایش دهیم تا بتوانیم گردشگران بیشتری را جذب کنیم.

او در خصوص برنامه های حوزه گردشگری اضافه نمود: در اجرای برنامه های هر حوزه ای باید به مطالعات و تحقیقاتی که صورت گرفته است توجه گردد، از زمانی که آقای دکتر مونسان ریاست سازمان را بر عهده گرفته اند تکالیف برنامه ششم راهبردی تحویل داده شده است و یک سند هوشمند و یکپارچه در حوزه صنعت گردشگری ایجاد شده است، اما باید توجه کرد که گردشگری یک صنعت فرابخشی است و باید با یاری سایر دستگاه ها حرکت کند.

محب خدایی اضافه نمود: در حوزه مدیریت صنعت گردشگری، بخش خصوصی باید پویاتر عمل کند، این بخش باید روش های گذشته بازاریابی را کنار بگذارد و از فضای بازاریابی و تجاری سازی جهانی جدید استفاده کند، شاید در گذشته رسانه ضریب نفوذ بسیار زیادی داشت اما امروز شاهد هستیم که فضای مجازی بسیار تاثیرگذار است.

معاون گردشگری با بیان اینکه متد و مدل تجاری سازی بخش خصوصی حوزه گردشگری باید تغییر کند، یادآور شد: آژانس های خدمات گردشگری باید بسته های سفر را تعریف نمایند این در حالی است که دفاتر بیشتر در حوزه ایرلاین و رزرو فعالیت می نمایند و ظرفیت ما در این بخش فعال نشده است.

او با اشاره به اینکه توزیع سفر در کشور ما کامل شکل نگرفته است، اضافه نمود: خوشبختانه با توجه به سند راهبردی، شوراهای راهبری گردشگری شکل گرفته است، گردشگری ما متکی بر محصول گردشکری است ، بعضی از محصولات حکم محرک را دارند و باعث می شوند تا سفر شروع گردد.

محب خدایی اضافه نمود: سامانه مدیریت هوشمند و یکپارچه سازمان میراث فرهنگی شکل گرفته است و نقشه راه در این حوزه کاملا معین است، براساس آمار موجود در 3 ماه اول سال 97 شاهد رشد 30درصدی گردشگران ورودی هستیم و همچنین در گردشگری خروجی نیز کاهش داشته ایم.

معاون گردشگری از ایجاد تقویم گردشگری نیز اطلاع داد و اضافه نمود: تاسیسات گردشگری می توانند با بهره مندی از این تقویم برنامه تورها را تنظیم نمایند.

او با اشاره به تسهیلات ارائه شده به فعالان صنعت گردشگری گفت: در طرح اشتغال روستایی و عشایری که 12هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص داده شده است، حوزه گردشگری و صنایع دستی هر کدام 10درصد از این مبلغ را به خود اختصاص داده اند و این تسهیلات با نرخ 6درصد به افرادی که در این دو حوزه فعالیت می نمایند اعطا می گردد، همچنین تسهیلات ویژه ای هم از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران بخش گردشگری ارائه می گردد و این روند سال جاری نیز ادامه دارد.

محب خدایی توضیح داد: ضریب اشغال هتل های کشور در سال 52درصد است، خوشبختانه در نوروز سال جاری شاهد رشد گردشگری داخلی بودیم که این مهم با همکاری و مشارکت 20 دستگاه عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و بخش خصوصی حاصل شد، این موضوع نشان می دهد که مدیران و فعالان بخش خصوصی گردشگری نباید تفکر مدیریت جزیره ای داشته باشند و با ایجاد فضای مناسب، رقابت پذیری را در حوزه گردشگری کشور ایجاد نمایند.

معاون گردشگری اضافه نمود: توزیع گردشگری داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، در حال حاضر 46میلیون سفر در کشور اتفاق می افتد و خوشبختانه زیرساخت های لازم برای افزایش سفرهای داخلی نیز وجود دارد، امروز گردشگری داخلی ارزان تر تمام می گردد و باید برای توسعه این بخش بسته سفر تعریف و ارائه گردد.

محب خدایی اضافه نمود: وظیفه سازمان میراث فرهنگی تعریف استراتژی است.

او با تأکید بر خارج شدن از مدیریت جزیره ای فعالان بخش خصوصی گردشگری، گفت: بسیاری از دفاتر خدمات گردشگری فقط در حوزه گردشگران خروجی فعالیت می نمایند این در حالی است که مجوز ارائه شده به این دفاتر برای هر دو بخش گردشگری خروجی و ورودی است.

معاون گردشگری در سرانجام این برنامه در خصوص سرمایه گذاری در حوزه گردشگری گفت: براساس دستورات رئیس سازمان میراث فرهنگی برای کوتاه کردن راستا سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، اختیارات به استان ها واگذار شده است، بعضی مجوزها حذف شده و تمام مراحل صدور مجوز تا زمان بهره برداری از پروژه های گردشگری در تمام استان ها مانیتور می گردد، ما در این بخش از بانک ها می خواهیم که راستا را برای اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران حوزه گردشگری تسهیل نمایند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 343

به "بخش خصوصی گردشگری نباید تفکر مدیریت جزیره ای داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی گردشگری نباید تفکر مدیریت جزیره ای داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید