انتشار نقشه دو میلیارد ستاره کهکشان راه شیری

به گزارش صنایع 90، این نقشه بردار کهکشان، تا به امروز موقعیت و درخشندگی حدود دو میلیارد ستاره، اندازه دقیق و همچنین رنگ آن ها را اندازه گیری نموده است.

انتشار نقشه دو میلیارد ستاره کهکشان راه شیری

ستاره شناسان، دقیق ترین و کامل ترین نقشه موجود، از حدود دو میلیارد ستاره راه شیری را منتشر کردند. این نقشه فوق العاده دقیق را تلسکوپ گایا، متعلق به آژانس فضایی اروپا برداشته است؛ تلسکوپی که در فاصله حدود یک میلیون مایلی زمین در فضا معلق است و موقعیت ها، حرکت ها، میزان درخشندگی و رنگ میلیارد ها ستاره در همسایگی خورشید را کشف می نماید.

ستاره شناسانی که این داده ها را گردآوری نموده اند می گویند، این داده ها می توانند پرده از عمیق ترین راز های کهکشان راه شیری بردارند، از جمله این راز که کهکشان راه شیری از کجا آمده است و به کجا ممکن است برود.

دکتر فلور فان لیون در دانشگاه کمبریج، که این تحقیق را مدیریت نموده است، می گوید: گایا فاصله بین صد ها میلیون شیء که هزاران سال نوری دورند را اندازه گیری می نماید و چنین دقتی در اندازه گیری مانند این است که بتوان ضخامت یک تار مو را از فاصله بیش از 2000 کیلومتری اندازه گرفت.

این داده ها، مبانی اصلی و به نوعی ستون فقرات ستاره شناسی هستند و به ما این امکان را می دهند که همسایگان ستاره ای خود را جزء به جزء تشریح کنیم و کوشش کنیم برای پرسش های حیاتی و مشخص نماینده درباره منشاء و آینده کهکشانمان پاسخی بیابیم. ماهواره گایا در سال 2013 به فضا پرتاب شد و در نقطه اصطلاحا لاگرانژی 2 (L2)، نقطه ای که از نظر گرانشی بین زمین و خورشید پایدار است، فعالیت می نماید.

داده های تلسکوپ فضایی گایا همچنین به ستاره شناسان این امکان را خواهد داد که جرم کهکشان راه شیری را با تحلیل شتاب ملایم سامانه خورشیدی، هنگام گردش پیرامون مدار کهکشان، اندازه گیری نمایند. گمان می رود خورشید در طول سال به میزان 7 میلی متر در ثانیه به سمت مرکز کهکشان راه شیری شتاب می گیرد، در حالی که با سرعت 124 مایل در ثانیه (معادل 200 کیلومتر در ثانیه) در مدار خود، در گردش است.

ستاره شناسان همچنین قادر خواهند بود با یاری داده های جمع آوری شده ماهواره گایا، دو کهکشان همدم راه شیری، یعنی ابرماژلانی عظیم و ابرماژلانی کوچک، را بازسازی نمایند. این دو کهکشان، از طریق پلی از ستارگان، به طول تقریبی 75000 سال نوری، با یکدیگر ارتباط دارند.

دکتر کارولینا هارپر، مدیر علوم فضایی آژانس فضایی انگلستان که بودجه این پژوهش را تامین نموده است، می گوید: هزاران سال است که ما مشغول یادداشت جزییات درباره ستاره ها و مکان دقیق آن ها هستیم چرا که آن ها درک بشر از دنیا هستی را گسترش می دهند. گایا در تمام هفت سال گذشته به آسمان خیره شده و مشغول نقشه برداری از مکان و سرعت ستارگان بوده است.

به لطف تلسکوپ گایا، ما امروزه دقیق ترین نقشه تاریخ از آسمان را در اختیار داریم که جزییات میلیارد ها ستاره را نشان می دهد. داده های جدید همچنین شامل اندازه گیری های فوق العاده دقیق از 300،000 ستاره ای است که نسبتا به خورشید نزدیکند و درون فاصله 326 سال نوری از آن قرار گرفته اند.

محققان قصد دارند با پیش بینی اینکه کهکشان در 1.6 میلیون سال آینده چگونه تغییر خواهد نمود، از این داده ها برای مطالعه بیشتر درباره سرنوشت کهکشان راه شیری استفاده نمایند.

منبع: ایندیپندنت