اختیار استان ها برای تغییر ساعت شروع به کار مدارس

به گزارش صنایع 90، احمدرضا دوراندیش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در ساعت شروع به کار مدارس نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیست؟، اظهار کرد: تا جایی که من اطلاع دارم طبق آیین نامه ها این اختیار به استان ها داده شده است تا با توجه به شرایطی که دارند ساعت شروع شروع به کار مدرسه را مشخص نمایند و با هماهنگی ستاد این شرایط اتفاق مهیا است. برای مثال بعضی استان ها که گرمای بیشتری دارند می توانند از این امکان استفاده نمایند.

اختیار استان ها برای تغییر ساعت شروع به کار مدارس

به گزارش ایسنا، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت برنامه های درسی در مورد مهارت آموزی به دانش آموزان، شرح داد: در زیر نظام برنامه درسی معین می گردد ما چه هدفی از مهارت آموزی داریم، مخاطبین ما چه کسانی هستند و چطور باید آموزش ها ارائه گردد. زیر نظام برنامه درسی جزو مهمترین زیر نظام ها است.

وی از معلمان به عنوان دیگر زیر نظام مهم یاد کرد و گفت: سوال مهم این است که آیا ما در ارتباط با این معلمان نیرو یابی درست انجام دادیم و انگیزه لازم را برای این معلمان ایجاد نموده ایم؟. این معلمان چطور می توانند توسعه شغلی و ارتقاء داشته باشند؟. چرخ دنده دیگر بحث فضا و تجهیزات در مهارت آموزی است چراکه مهارت آموزی بدون فضا و تجهیزات معنا پیدا نمی کند.

دوراندیش با تاکید بر اینکه بستر مهارت آموزی باید در مقطع ابتدایی شکل گیرد، ادامه داد: بحث مهارت آموزی را باید از مقطع ابتدایی لحاظ کنیم. آماری که ما از سال های قبل داریم نشان می دهد رغبت دانش آموزان برای ورود به شاخه های فنی حرفه ای و کاردانش چندان ارتقاء پیدا ننموده است. یکی از دلایلی که رغبت دانش آموزان برای ورود به شاخه های فنی حرفه ای و کاردانش کم شده این است که کار کیفی و عملی در ابتدایی و متوسطه اول کمتر صورت گرفته است. راهنمایی تحصیلی باید در متوسطه اول رخ دهد، اما ما به آن کمتر توجه کردیم. در اسناد تحولی معین شده باید دانش آموزان را با توجه به استعداد و علاقه و احتیاج کشور در معرض مشاغل قرار دهیم.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید نمود که گرچه در حوزه آموزش ابتدایی کار های خوبی صورت گرفته است، اما کافی نیست و دست ورزی بعضی مهارت ها را بچه ها باید از مقطع ابتدایی شروع نمایند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره نظام تازه آموزش فنی و حرفه ای شرح داد: نظام تازه آموزش فنی و حرفه ای ما، پیشرو است. در آن برنامه ریزی که طی سه سال صورت گرفته است حدود 30 شغل برای هر رشته آموزش داده می گردد. این برنامه شامل دو دسته از دروس هستند، دسته فنی و حرفه ای که مربوط به آموزش شغلی است و دسته ای که مربوط به شایستگی های غیر فنی مثل اخلاق حرفه ای و آموزش فناوری و الزامات محیط کار و بحث های مربوط به کارآفرینی است.

دوراندیش ادامه داد: کتبی که برای این امر در نظر گرفته شده و برنامه درسی که تهیه شده به گونه ای است که دیگر احتیاج نیست دانش آموزان با انتها رسیدن کتاب، کل کتاب را امتحان دهند. هر کتاب شامل پنج پودمان است و هر پودمان شامل یک شغل است. دانش آموزان پس از اینکه هر شغل را آموزش دیدند همان مهارت را امتحان می دهند. این امر از سال 94 شروع شده است؛ بنابراین می توان گفت گرچه برنامه درسی خوبی تهیه شده است، اما در مرحله اجرا مشکل وجود دارد.

در مقطع ابتدایی مهارت لازم را آموزش نمی دهیم، کارگاه ها در متوسطه اول تجهیز نیستند. درحالی دانش آموزان به صورت کار عملی و انجام پروژه باید در محیط واقعی کار قرار گیرند که اتفاق نمی افتد. اگر این امر رخ دهد، راهنمایی تحصیلی خوبی برای آموزش فنی و حرفه ای خواهیم داشت، اما ما غفلت کردیم و باید بیشتر توجه کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1402 بروزرسانی: 14 مرداد 1402 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2301

به "اختیار استان ها برای تغییر ساعت شروع به کار مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختیار استان ها برای تغییر ساعت شروع به کار مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید