آنکارا: مذاکره با آمریکا درباره پروژه اف 35 به زودی شروع خواهد شد

به گزارش صنایع 90، رئیس صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه گفت: به منظور جلوگیری از تضییع حق ما در خرید جنگنده های اف 35 و نیز مشارکتمان در این پروژه، همچنین برای یافتن راه حلی که با روح اتحادمان متناقض نباشد، یک فرایند مذاکراتی با آمریکا شروع خواهد شد.

آنکارا: مذاکره با آمریکا درباره پروژه اف 35 به زودی شروع خواهد شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه در مورد آخرین شرایط ترکیه در پروژه اف 35 با بیان اینکه اخراج ترکیه از این پروژه هیچ مبنای حقوقی نداشته است، گفت: گفته بودیم که هیچ کشوری را نمی توان بصورت یکطرفه از این پروژه خارج کرد که آخرین یادداشت ارسال از آمریکا در این خصوص نیز حق را به ما داده است.

وی در این خصوص به تفاهمنامه امضا شده بین طرفین درباره پروژه اف 35 اشاره نمود که در آن ذکر شده، خارج کردن یک عضو تنها با رای همه اعضا یا خواست خود آن کشور میسر خواهد بود.

رئیس صنایع دفاعی ترکیه ادامه داد: به منظور جلوگیری از تضییع حق ما در خرید جنگنده های اف 35 و نیز مشارکتمان در این پروژه، همچنین برای یافتن راه حلی که با روح اتحادمان متناقض نباشد، یک فرایند مذاکراتی با آمریکا شروع خواهد شد.

اوایل اردیبهشت ماه بود که وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام نمود، موضوع خارج کردن ترکیه از پروژه فراوری و ساخت جنگنده اف 35 را به طور رسمی به آنکارا ابلاغ نموده است.

ترکیه پیش از این در کنار آمریکا، انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ در ردیف فراوری کنندگان قطعات جنگنده اف 35 بود.

آنکارا در ابتدا خرید 100 ففرایند از این جنگنده را تعهد نموده بود و 4 ففرایند نیز برای تحویل به این کشور آماده شده بود و کادر پروازی آن نیز در سال 2018 آموزش های لازم را گذرانده بود. پس از آن نیز 2 ففرایند دیگر از این جنگنده آماده تحویل شد.

اما ماجرای خرید سامانه موشکی روسی اس 400 از سوی ترکیه باعث شد که واشنگتن در تصمیم خود تجدید نظر نموده و این کشور را از پروژه خارج کند و جنگنده های خریداری شده که پول آنها نیز پرداخت شده بود را به ترکیه ارسال نکند.

از سوی دیگر ترکیه 1005 قطعه این هواپیما را در داخل فراوری می کرد. پیش بینی می گردد که اخراج ترکیه از این پروژه حدود 12 میلیارد دلار ضرر در سال به شرکتهای فراوری کننده قطعات جنگنده در این کشور وارد کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1659

به "آنکارا: مذاکره با آمریکا درباره پروژه اف 35 به زودی شروع خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا: مذاکره با آمریکا درباره پروژه اف 35 به زودی شروع خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید