9 میراث معنوی در خراسان شمالی ثبت ملی شد

به گزارش صنایع 90، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از ثبت 9 اثر فرهنگی ناملموس (معنوی) استان در فهرست آثار ملی کشور اطلاع داد.

9 میراث معنوی در خراسان شمالی ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز 6 آذر 97 با بیان این مطلب گفت: در جلسه کمیته ثبت آثار میراث ناملموس کشور که با حضور مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران برگزار گردید، 9 پرونده میراث ناملموس از استان مورد آنالیز، تأیید و به ثبت ملی رسید.

یزدان پناه اظهار کرد: با ثبت این 9 اثر، تعداد آثار ثبتی خراسان شمالی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس استان به 78 اثر رسیده است.

او توضیح داد: در راستای اجرای ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی و نیز اجرای ماده 12 کنوانسیون فوق و مواد 2 و 3 آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب سال 87، این 9 اثر به ثبت رسیده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه میراث فرهنگی ناملموس پلی است که گذشته را به حال و حال را به آینده پیوند می دهد، تأکید کرد: حفظ این میراث و ترویج و توسعه آن در پرتو توجه به صنعت گردشگری مورد توجه ما نهاده شده است.

یزدان پناه اضافه کرد: در همین راستا، 9 میراث معنوی استان شامل آیین علو سر سره در روستای اندوقان، چمچمه گلین(آیین باران خواهی در روستای سنجد شیروان)، آیین حلیم پزان، فرت بافی(نساجی سنتی در روستای رویین اسفراین)، فنون و مهارت بندبافی در شیروان، پلاس بافی در شمال خراسان، فنون و مهارت جارو بافی، فنون و مهارت ساخت تنور محلی پخت نان، فنون و مهارت مسگری(سفیدکاری) در فهرست ملی ناملموس نهاده شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 141

به "9 میراث معنوی در خراسان شمالی ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 میراث معنوی در خراسان شمالی ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید