3 روش پاکسازی پوست از سلول های مرده که می توانید در خانه اجرا کنید

به گزارش صنایع 90، برای اینکه پوستی صاف و بی نقص داشته باشید یکی از قدم هایی که در روتین مراقبت از پوست باید بردارید، پاکسازی پوست است. سلول های مرده یکی از دلایلی است که باعث ایجاد جوش، پوست غیریکنواخت، کدر شدن پوست و سایر مسائل پوستی می گردد. به همین علت محصولات و روش های زیادی برای پاکسازی پوست وجود دارد. پاکسازی پوست از سلول های مرده مزایای متعددی دارد و با روش هایی که در ادامه عنوان می کنیم قابل اجرا است.

3 روش پاکسازی پوست از سلول های مرده که می توانید در خانه اجرا کنید

چرا به پاکسازی پوست از سلول های مرده احتیاج داریم؟

برای اینکه پوست شما همیشه در برترین شرایط خود قرار داشته باشد، احتمالا از محصولات پوستی بسیار متنوعی استفاده می کنید؛ از انواع شوینده ها، مرطوب نماینده ها گرفته تا ضدافتاب ها و لایه بردارها. حتی با وجود این محصولات متعدد و متنوع، باز هم ممکن است پوست یکنواخت و بی نقصی نداشته باشید و علت آن تجمع سلول های مرده روی پوست است که باعث کدر شدن پوست و مسائلی مثل جوش می گردد.

تجمع سلول های مرده روی پوست به خصوص در فصل هایی که آب وهوای سرد، خشک و خشن دارند بیشتر می گردد. وقتی سلول های مرده روی پوست تجمع نمایند و پاکسازی نشوند، پوست شما کدر، خشک، پوسته پوسته، غیریکنواخت می گردد و ممکن است جوش بزند.

اگر برای شما سوال شده که چطور می توانیم از شر سلول های مرده پوست خلاص شویم، خبرهای خوبی برای شما داریم. چند اقدام ساده وجود دارد که می توانید آن را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید تا پوست شما شادابی، سلامتی، درخشش و زیبایی خود را بازیابی کند.

اولین قدم این است که روتین مناسبی برای لایه برداری از پوست داشته باشید. در ادامه در خصوص روش های لایه برداری پوست و پاکسازی سلول های مرده از روی پوست بیشتر بخوانید. با این راهکارها پوستی شفاف و درخشان خواهید داشت.

چه عاملی باعث تجمع سلول های مرده روی پوست می گردد؟

برای از بین بردن آثار مخرب تجمع سلول های مرده روی پوست ابتدا باید بدانید که این سلول ها چطور روی پوست صورت شما تجمع می نمایند. اصلا سلول های مرده پوست چطور ایجاد می شوند و اگر آن ها را برداریم ممکن است آسیبی به پوست برسانند؟

در حالت طبیعی و عادی، پوست انسان حدودا هر 28 روز یک بار تتازه و بازسازی می گردد. به این فرایند که همیشه ادامه دارد و تکرار می گردد، چرخه جایگزنی پوست یا چرخه سلولی پوست می گویند. در این چرخه سلول های قدیمی پوست به سمت سطح پوست هل داده می گردد تا جا برای سلول های تازه پوست باز گردد و سلول های تازه، جای سلول های قدیمی و مرده را بگیرند. در یک تحقیق معین شده است که به طور میانگین هر فرد در هر روز حدود 50 میلیون سلول پوستی مرده فراوری می نماید.

وقتی پوست شما سالم است، در شرایط متعادل واقع شده است و به خوبی آبرسانی شده باشد این فرایند با چشم های عادی دیده نمی گردد و اتفاق می افتد بدون اینکه حتی از آن اطلاع پیدا کنید. با این وجود، چندین فاکتور باعث می شوند که سرعت این چرخه کاهش پیدا کند و در نتیجه این کاهش سرعت، سلول های مرده پوست روی سطح پوست تجمع می نمایند. این تجمع سلول های مرده پوست اغلب نتیجه خشکی پوست، شرایط آب وهوایی نامناسب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مراقبت نکردن درست از پوست و حتی برخی بیماری های پوستی است.

علاوه بر این با افزایش سن هم سرعت این چرخه کاهش پیدا می نماید. پس طبیعی است که هر چقدر سن شما بالاتر می رود، احتمال این تجمع سلول های مرده بیشتر می گردد.

لایه برداری شیمیایی یا فیزیکی؟ کدام یک برای پاکسازی پوست بهتر است؟

لایه برداری مهم ترین قدم برای از بین بردن سلول های مرده از روی سطح پوست است. اما وقتی صحبت از لایه برداری پوست می گردد، دو گزینه و در واقع دو روش پیش روی شما است. یکی لایه برداری فیزیکی یا مکانیکی و دیگری لایه برداری شیمیایی. لایه برداری مکانیکی یا فیزیکی مثل استفاده از اسکراب ها، با بافت شن دار و نسبتا خشنی که دارند سلول های مرده را از روی پوست برمی دارند. در لایه برداری شیمیایی از برخی مواد شیمیایی و اسیدها مثل اسید آلفا هیدروکسی برای حل کردن سلول های مرده استفاده می گردد.

هر دو روش لایه برداری خوبی دارند و شما را از شر سلول های مرده پوست خلاص می نمایند ولی لایه برداری شیمیایی ملایم تر است. در نتیجه برای کسانی که پوست خشک، حساس و مستعد آکنه دارند، انتخاب بهتری است.

اسکراب کردن پوست و فرایند استفاده از این محصولات روی پوست می تواند خشن و آسیب زننده باشد و برای برخی انواع پوست اصلا مناسب نباشد. اگر مطمئن نیستید که کدام روش لایه برداری برای شما مناسب تر است و با احتیاجهای ویژه پوست شما تداخلی ندارد، همیشه بهتر است که از توصیه متخصص پوست بهره ببرید.

چطور از شر سلول های مرده پوست خلاص شویم؟

موثرترین روش برای از بین بردن سلول های مرده از روی پوست لایه برداری و گنجاندن روش های مختلف آن در روتین مراقبت از پوست است. برای آغاز باید یک روش ملایم را انتخاب کنید. اگر این کار یعنی لایه برداری را به درستی انجام دهید، سلول های مرده از روی پوست حذف می شوند و بلافاصله می توانید پوستی نرم تر و درخشان تر داشته باشید. در واقع تاثیر آن آنی است.

در ادامه سه روش را معرفی می کنیم که برای رسیدن به یک پوست شفاف و سالم می توانید به کارببندید. با توجه به محصولاتی که در خانه دارید یا می توانید تهیه کنید، می توانید یکی یا هر سه روش را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید.

1. اضافه کردن اسید گلیکولیک به روتین پوست

یکی از محبوب ترین و موثرترین لایه بردارهای شیمیایی اسید گلیکولیک است که برای پاکسازی سلول های مرده پوست از آن استفاده می نمایند. این اسید یکی از انواع آلفا هیدروکسی اسید است و برای داشتن پوست نرم و درخشان، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

برای آغاز استفاده از این اسید می توانید از شوینده هایی بهره ببرید که حاوی این اسید باشند. برخی از این شوینده ها بسیار ملایم هستند تا حدی که می توانید روزانه از آن ها بهره ببرید. حل شدن سلول های مرده با یاری این شوینده باعث می گردد پوستی شاداب تر و روشن تر داشته باشید.

یکی دیگر از انواع محصولات حاوی این اسید انواع تونرهای پیلینگ است. تونر را معمولا بعد از شوینده استفاده می نمایند. برای اینکه تونر ملایمی داشته باشید دنبال محصولاتی حاوی 5 درصد اسید گلیکولیک بگردید. با مصرف این تونرها پوست صورت شما صاف و یکنواخت و روشن می گردد. برخی از تونرها مواد اولیه دیگری مثلا ژل آلوئه ورا دارند که باعث تسکین پوست می گردد.

برای استفاده از تونر مقداری از آن را روی پدهای پنبه های بگذارید و روی صورت پخش کنید. تونر احتیاجی به شستن ندارد.

به غیر از این محصولات می توانید از سرم های لایه بردار هم بهره ببرید. سرم ها معمولا غلظت بیشتری دارند پس بهتر است که هر روز از آن استفاده نکنید. برای آغاز، استفاده از سرم ها را به دو تا سه بار در هفته محدود کنید. در صورتی که محصول برای شما مناسب و ملایم بود می توانید مصرف آن را بیشتر کنید و حتی هر شب از آن بهره ببرید.

موقع استفاده از سرم ها و تونرها دقت کنید که گردن را نباید فراموش کنید. پوست گردن هم مثل پوست صورت احتیاج به مراقبت و روتین مناسب دارد.

2. استفاده از اسکراب ملایم صورت

هفته ای یک بار از یک اسکراب مناسب روی پوست صورت بهره ببرید. استفاده از اسکراب صورت یکی از رایج ترین انواع لایه برداری مکانیکی یا فیزیکی است که برای از بین بردن فیزیکی آلودگی ها، چربی ها و سلول های مرده تجمع نموده روی پوست مناسب است. این گزینه را باید گاهی اوقات و با فاصله بهره ببرید مثلا یکی دو بار در هفته و البته تعداد دفعات استفاده به فرمولاسیون ساخت آن بستگی دارد.

لایه برداری فیزیکی ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و برای تمام انواع پوست، توصیه نمی گردد. پس قبل از اینکه از هر اسکرابی بهره ببرید حتما تمام توضیحات آن را بخوانید و بعد آن را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید. سعی کنید دنبال محصولات ملایم باشید که احتمال آسیب رساندن به لایه محافظتی پوست شما کاهش پیدا کند. اگر در استفاده از محصولات بسیار قوی برای لایه برداری پوست زیاده روی کنید، ممکن است به لایه محافظتی پوست خود آسیب برسانید که این مسبب اتفاقات دیگر مثلا انواع مسائل پوستی حاد است.

برای لایه برداری پوست بدن می توانید از لایه بردارهایی بهره ببرید که دانه های اسکراب بزرگ تری دارند چون پوست بدن معمولا حساسیت کمتری نسبت به پوست صورت دارد. برای پوست بدن می توانید از اسکراب خانگی دانه های شکر بهره ببرید تا پوستی صاف تر و نرم تر داشته باشید.

3. استفاده از ابزارهای لایه برداری پوست

علاوه بر اسکراب، برخی افزارها و وسایل زیبایی هستند که برای یاری به حذف سلول های مرده از پوست طراحی شده اند. با استفاده از این ابزارها در روتین مراقبت از پوست می توانید نوع دیگری از لایه برداری فیزیکی را به روتین مراقبت از پوست اضافه کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم.

برس های لایه برداری پوست صورت

این برس ها برای استفاده روی پوست مرطوب و همراه با شوینده ها طراحی شده اند. این ابزار یاری می نماید که پوست خود را عمیق تر بشویید و هم زمان، سلول های مرده را از روی سطح پوست برمی دارد. برس های لایه بردار ممکن است دستی یا برقی باشند و استفاده از آن ها تاثیر قابل توجهی در ایجاد یک پوست شفاف و تمیز دارد.

لیف های لایه بردار

لیف یکی از قدیمی ترین و رایج ترین ابزارها برای لایه برداری پوست است. لیف ها تنوع بسیار زیادی دارند و برای بدن و صورت می توانید از آن ها بهره ببرید. برای استفاده از لیف باید به آرامی آن را با حرکات دایره ای روی پوست بکشید. مقدار ملایم بودن لیف به جنس آن بستگی دارد. در مجموع لیف های نرم تر و ملایم تر را برای پوست صورت بهره ببرید و لیف های سفت تر را برای پوست بدن انتخاب کنید.

میکرودرم ابریژن برای پاکسازی پوست

اگر دنبال یک روش موثر برای لایه برداری هستید روش میکرودرم ابریژن یکی از گزینه هایی است که می توانید آنالیز کنید. این روش درمانی غیرتهاجمی به آرامی و با ملایمت لایه بالایی پوست را برمی دارد. انواع ابزارهای مخصوص انجام میکرودرم ابریژن در بازار وجود دارد که با یاری آن می توانید این کار را در خانه انجام دهید. البته در کلینیک های زیبایی هم این خدمات ارائه می گردد. در نظر داشته باشید که تاثیرگذاری این روش زمانی که آن را در کلینیک و تحت نظر متخصصان زیبایی پوست انجام دهید، بیشتر است.

آیا آبرسانی پوست به حدف سلول های مرده یاری می نماید؟

پاسخ این سوال به نوع آبرسانی که استفاده می کنید بستگی دارد. هدف اصلی در فرمولاسیون هر آبرسان پوست افزایش مقدار رطوبت پوست و حفظ کردن رطوبت در آن است. اما در برخی از آبرسان ها از فرمولاسیون های مختلف برای اضافه کردن برخی خواص و ویژگی های دیگر استفاده می گردد.

محصولات آبرسانی وجود دارند که حاوی مواد شیمیایی لایه بردار هستند مثلا سالیسیلیک اسید دارند یا حتی گلیکولیک اسید که قبل از این در خصوص آن صحبت کردیم. شما برای از بین بردن سلول های مرده از روی پوست یا باید لایه برداری شیمیایی انجام دهید یا لایه برداری فیزیکی. در مجموع تفاوتی ندارد که لایه بردارهای شمیایی یا فیزیکی به کدام محصول اضافه شده باشند؛ پاک نماینده، تونر، سرم یا مرطوب نماینده. پس مرطوب نماینده ها و آبرسان ها هم می توانند لایه بردار باشند.

هر زمانی که از محصولات لایه بردار استفاده می کنید، متخصصان پوست توصیه می نمایند که حتما از انواع آبرسان هم بهره ببرید. چون فرایند لایه برداری ممکن است باعث خشکی پوست گردد. در نتیجه مرطوب نماینده ها این رطوبت از دست رفته را جبران می نمایند و باعث می شوند پوست شما احساس بهتری داشته باشد و آبرسانی گردد.

می توانید در همین مرحله از یک کرم تقویت نماینده هم بهره ببرید؛ مثلا انواع کرم های روز یا ترمیم نماینده. برای آغاز می توانید از محصولات حاوی کلاژن بهره ببرید که استفاده از آن برای جوان سازی پوست توصیه می گردد.

علاوه بر مرطوب نماینده بسیار مهم است که هر روز حتما از ضدآفتاب هم بهره ببرید. به خصوص وقتی از لایه بردارها استفاده می کنید چون برخی از مواد شیمیایی لایه بردار، پوست را در برابر آفتاب بسیار حساس تر می نمایند.

جمع بندی

برای از بین بردن سلول های مرده از روی پوست دو روش لایه برداری وجود دارد؛ یکی لایه برداری شیمیایی و دیگری لایه برداری فیزیکی. هر دو روش را می توانید در خانه انجام دهید. اگر پوست حساس دارید، برای پاکسازی پوست توصیه متخصصان استفاده از لایه بردارهای شیمیایی است.

منبع: Lorealparisusa

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مهر 1403 بروزرسانی: 2 مهر 1403 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2350

به "3 روش پاکسازی پوست از سلول های مرده که می توانید در خانه اجرا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 روش پاکسازی پوست از سلول های مرده که می توانید در خانه اجرا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید