کشف سندی 1.4 میلیون ساله از تکامل چهره انسان

به گزارش صنایع 90، تیمی از دیرینه انتروپولوژیست ها یک استخوان فک فوقانی باستانی را در منطقه سیما دل الفانته-یک سایت باستان شناسی در کوه های آتاپورکا در نزدیکی شهر بورگوس در شمال اسپانیا که به خاطر سوابق فسیلی غنی اش معروف است- کشف کردند که آنالیز های اولیه از قدمت 1.4 میلیون ساله آن حکایت دارد.

کشف سندی 1.4 میلیون ساله از تکامل چهره انسان

به گزارش خبرنگاران، قبل از این کشف، اولین فسیل های انسان نمای کشف شده در اروپا (که در سال 2008 در سیما دل الفانته یافت شد) مربوط به 1.2 میلیون سال پیش بود. بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 در مجله دندانپزشکی بریتانیا منتشر شد، این یافته شامل بخشی از فک پایین یا استخوان فک پایین و چندین قطعه استخوان بود. به همین علت کشف نو برای دانشمندان بسیار شگفت آور بود، زیرا این محققان هرگز انتظار نداشتند که فسیلی قدیمی تر از نمونه قبلی در همین مکان بیابند.

استخوان فک بالایی که تقریباً 6.5 فوت (2 متر) عمیق تر از فسیل های یافت شده در سال 2008 در خاک رسی واقع شده است، به وسیله ادگار تلز، دانشجوی دکترا در مرکز ملی تحقیقات در خصوص تکامل انسان در بورگوس، کشف شد. دیرینه انتروپولوژیست ها بر این باورند که استخوان فک بالایی شبیه به یافته های فسیل شده قبلی، ویژگی هایی دارد که الگوی تکاملی صورت انسان را به نمایش می گذارد. تلز در این خصوص گفت: در این استخوان فک بالا یک برجستگی عمودی وجود دارد که مانند فک پایین یافت شده در [2008]است که می تواند نشان دهنده وجود چهره امروزی انسان ها در این زمان باشد.

به عبارت دیگر، تلز و تیمش این نظریه را مطرح می نمایند که این استخوان تازه کشف شده می تواند متعلق به کسی باشد که بیشتر از نخستی های میمون مانند، همانند هومو هابیلیس، به اروپایی های امروزی نزدیک است. همین امر بحث های زیادی را در پی داشت، زیرا بر اساس مطالعاتی که در سال 1999 صورت گرفت، این استخوان را می بایست به گونه Homo Antecessor (در لاتین به معنای انسان پیشگام) متعلق دانست که البته موقعیت خود این گونه در شجره انسان ها بحث برانگیز است.

از طرفی دیگر، بعضی نیز باور دارند که این استخوان احتمالا متعلق به یک پسرعموی نزدیک انسان امروزی و نئاندرتال ها باشد. به هر روی، جان هاکس، انسان شناس دانشگاه ویسکانسین-مدیسون که در حفاری اخیر شرکت نداشت، گفت: کشف نو به ایجاد بینشی در خصوص جمعیتی که در ابتدا در این منطقه زندگی می کردند یاری می نماید. ما هنوز نمی دانیم که این استخوان فک متعلق به کدام گونه از انسان ها است و برای حل این معما باید مطالعات مقایسه ای زیادی صورت گیرد، اما هر نتیجه ای که حاصل گردد می تواند گره ای از گره های زیاد بحث تکامل انسان را باز کند. در واقع این مهم ترین بخشی است که من به آن اهمیت می دهم.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2126

به "کشف سندی 1.4 میلیون ساله از تکامل چهره انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سندی 1.4 میلیون ساله از تکامل چهره انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید