عکس ، سایپا در طراحی این خودروی نو از کوسه الهام گرفت ، تصاویر خودروی نو سایپا را ببینید
به گزارش صنایع 90، گروه خودروسازی سایپا مدعی است که در طراحی خودروی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. در ادامه تصاویر این خودرو را خواهیم دید.
به گزارش خبرنگاران به نقل از گجت نیوز، گروه خودروسازی سایپا برنامه های بلندمدتی برای صنعت خودروسازی دارد و یکی از نوترین محصولات این شرکت، اطلس است که به زودی در چهار تیپ مختلف راهی بازار خواهد شد. به گفته مدیران سایپا قرار است دو تیپ از این خودرو با جعبه دنده دستی و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک فراوری شوند.
به گفته مدیر پروژه سایپا اطلس، با پشتیبانی و حمایت های مدیریت ارشد گروه، روند پیشرفت پروژه خودرو اطلس شتاب گرفته و در تاریخ 25 شهریور ماه امسال فراوری 27 بدنه از آن در مرحله VIP شروع شده است.
علیرضا مصدقی در مورد برنامه های شرکت سایپا و اهداف آن گفت:سایپا با توجه به نگاه توسعه ای که در کسب سهم بازار داخل و خارج دارد و بعلاوه کوشش در جهت افزایش رضایت مندی مشتریان، همیشه در پی ایجاد تنوع محصول با کیفیت در بازار بوده و خوشبختانه بر این اساس توانسته سهم بازار را حفظ و ارتقا دهد و تغییراتی که در سال های اخیر در محصولات این گروه خودروساز ایجاد شده و منجر به فراوری محصولات نو شده است، مبین این موضوع بوده است.
به اعتقاد مصدقی برای طراحی و فراوری هر خودرویی یک الگوی منحصر به فرد و خاص وجود دارد و به همین خاطر است که در طراحی شاهین از پرنده شاهین و در طراحی کوییک اس از یوز ایرانی الگوبرداری شده است. بعلاوه گفته می گردد برای طراحی و فراوری خودروی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده و اگر به استایل چراغ، سپر و جلو پنجره نگاه کنید متوجه آن خواهید شد.
مصدقی در ادامه به طراحی اطلس اشاره و تأکید کرد: تمامی مراحل طراحی این خودرو به وسیله مهندسان ایرانی حاضر در گروه سایپا اجرا شده و بعلاوه در حین طراحی با برگزاری کلینیک های مشتری مداری سعی شده از نظرات و بازخوردهای مثبت آنها استفاده گردد.
خودروی اطلس مشخصاتی نظیر تریم داخلی دورنگ دارد که برای نخستین بار در محصولات این شرکت به کار رفته است. علاوه بر این آپشن می توان به سانروف یا سقف متحرکی اشاره نمود که نمای زیبایی به خودرو بخشیده است. گروه خودروسازی سایپا برای ایمن تر کردن این ماشین از سیستم کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور بهره گرفته که به رانندگان یاری می نماید تا رانندگی ایمن تری داشته باشند.
سیستم های صوتی و تصویری به روز، آنتن کوسه ای، صندلی های برقی برای برخی تیپ ها، لامپ های جلو به صورت LED و ایجاد طرح نوی در چراغ های عقب که منطبق با خودروهای نو جهان است از دیگر مشخصات این خودرو است.
یکی از نقاط قوت این خودرو امکانات رفاهی و آپشن هایی است که در سایر محصولات سایپا وجود نداشته و بنابه درخواست مشتریان تعبیه شده است. از جمله این آپشن ها می توان به سنسور باران، آینه های برقی مجهز به گرم کن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ هایی که بعد از خاموش کردن ماشین تا مدتی روشن می مانند و مانیتور 7 اینچی اشاره نمود.
سایپا اطلس در 4 تیپ فراوری می گردد که دو تیپ آن با گیربکس دستی (ساده و آپشن دار) و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک (ساده و آپشن دار) راهی بازار خواهند شد. به گفته مدیر پروژه سایپا اطلس، پیش تر از گیربکس اتوماتیک در خودرویی نظیر کوییک استفاده شد و خوشبختانه مورد استقبال مشتریان واقع گشت.
البته فراوری خودروی کوییک اتوماتیک به دلیل تحریم های آمریکا برای مدتی با مشکلاتی روبرو شد ولی ظاهرا سایپا این معضل را برای اطلس حل نموده و قرار است گیربکس اتومات برای این خودرو تعبیه گردد.
با آنالیز مدل های نزدیک به این خودرو سعی شده که تغییراتی در آن ایجاد گردد. بر همین اساس کاهش صدای موتور در داخل کابین که با نصب عایق های مختلف رفع شده، نصب سیستم ESC یا کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور را می توان نام برد که در کیفیت این خودرو تاثیر گذار خواهد بود.
زیر کاپوت سایپا اطلس پیشرانه ارتقایافته ام 15 پلاس تعبیه شده است. این موتور از گذشته در دست فراوری بوده و با ورودش به سبد محصولات گروه سایپا شروعگر تحولی بزرگ در خانواده خودروهای مبتنی بر پلتفرم X200 خواهد بود. به بیان دیگر نه تنها اطلس خودرویی نو است بلکه پیشرانه آن هم تازه وارد به شمار میرود.
بر اساس آنچه مدیر پروژه اطلس اعلام نموده، پیشرانه M15 پلاس نسبت به نمونه قبلی ارتقا یافته و هم قدرت اسب بخاری آن و هم گشتاورش بهبود قابل توجه پیدا نموده است. از دیگر قابلیت های این موتور می توان به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها اشاره نمود و باعث می گردد گشتاور 8 نیوتن متر بهتر از پیش گردد. بعلاوه مصرف سوخت این خودرو تا 5 درصد کاهش یافته است.
27 بدنه از این خودرو تا به امروز فراوری شده که هم اکنون در مرحله رنگ آمیزی هستند و انتظار می رود تا مهر ماه امسال بدنه ها به مرحله مونتاژ اصلی برسند و سپس بتوان آنها را برای تست های جاده ای و دیگر آزمایش ها استفاده کرد.
منبع: همشهری آنلاین