سنت&zwnjشکنی کنیم؛ یلدا در خانه بمانیم

به گزارش صنایع 90، تهران (پانا) - مراسم شب یلدا که هر سال فرصتی برای تجدید صله رحم به شمار می رفت سال جاری به عظیم ترین تهدید سلامت مردم ایران تبدیل شده است که می تواند خطر چند برابر شدن آمار ابتلای کرونا و فوتی های کرونا را رقم بزند چرا که بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت دورهمی های خانوادگی در افزایش مبتلایان و فوتی های کرونا سهم 51 درصدی دارد.

سنت&zwnjشکنی کنیم؛ یلدا در خانه بمانیم

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مسئولان وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در روزهای اخیر و در آستانه شب یلدا(30 آذرماه) در اظهارات جداگانه ای، از مردم درخواست نموده اند تا امسال، هر دورهمی، مهمانی فامیلی و محبت آمیز را به مناسبت شب یلدا به روزهای پساکرونا موکول نمایند تا فهرست مرگ های کرونایی به روزهای اوج خود بازنگردد. بنابراین هر چند دورهمی های شب یلدا یکی از ایرانی ترین آیین های ما ایرانیان است اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا اگر می خواهیم کام خود و اطرافیانمان را تلخ نکنیم بهتر است امسال از خیر دورهمی های این شب بگذریم. محمدرضا ایمانی، روانشناس اجتماعی در گفت وگو با پانا درخصوص سنت شکنی برگزاری مراسم شب یلدا در امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: مساله ای که به طور جدی می توان تاکید نمود این است که آداب، رسوم، باورها و اعتقادات و مراسمی که مرسوم است فقط مختص کشور ما نیست و باید توجه کرد که این مراسم برای چه موضوعی برگزار می گردد؟ اگر به اصل برگزاری مراسم دقت کنیم، می بینیم این مراسم ها به شکرانه اتفاقات خوب، سلامتی و ارتباطات اجتماعی سالم و حفظ آداب و رسوم برگزار می گردد.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه منشا برگزاری مراسم های آیینی همچون شب یلدا از سلامت روح و روان و جسم نشأت می گیرد، گفت: برگزاری مراسم های آیینی به پاسداشت نعمت های بی شماری است که خداوند متعال در اختیار بشر قرار داده است. وقتی اصول اولیه مراسم را برای پایداری روابط اجتماعی رعایت کنیم یعنی حفظ کردن سلامت خود و دیگران. برای پایداری روابط اجتماعی می توانیم دو سال تحمل کنیم و از دور با اطرافیان خود در ارتباط باشیم چون محتمل است بر اثر این رفت و آمدها و در کنار هم بودن ها موجب شویم عزیزان خود را از دست بدهیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: هیچ کسی نمی خواهد که عزیز خود را از دست دهد و مراسم جشن به مراسم عزا تبدیل گردد. آنهم در مراسمی که حتی نمی توانیم بخاطر ممنوعیت ها و محدودیت هایی که وجود دارد، حضور داشته باشیم. بنابراین اگر فرد به حفظ شرایط پایدار سلامت خود و به حفظ روابط اجتماعی فکر کند، دست به رفتارهای پر خطر نمی زند.

آیا برگزاری مراسم شب یلدا به اتفاقات تلخی که پیش می آید، می ارزد

وی اضافه نمود: همه می خواهیم حال خوب و یک شب خاطره انگیز داشته باشیم و مراسم هایمان به بهترین نحو ممکن برگزار گردد اما آیا در اوضاع کرونا برگزاری مراسم به ما یاری می نماید؟ ممکن است بعضی بگویند ماسک می زنند و کنترل می نمایند اما آیا برگزاری مراسم شب یلدا به اتفاقات تلخی که پیش می آید، می ارزد؟

دکتر ایمانی با اشاره به مسئولیت اجتماعی در شرایط کرونا اظهار کرد: مساله دیگری که باید به آن توجه کرد مسئولیت اجتماعی است. ما در قبال خود به عنوان سرمایه اجتماعی (پدر، برادر، خواهر، مادر و یک فرد در جامعه) مسئولیت داریم. یک فرد در برابر خود و خانواده اش مسئولیت دارد. از طرفی به عنوان یک کارمند یا کارگر که در جامعه زیست می نماید و تعهداتی دارد نیز مسئولیت اجتماعی دارد.

با پذیرش مسئولیت اجتماعی از هزینه هایی که ناشی از بیماری کرونا است، جلوگیری می کنیم

این روانشناس اجتماعی در ادامه با بیان اینکه اگر مسئولیت اجتماعی را بپذیریم و به حفظ سلامت خود فکر کنیم به پایداری خانواده یاری نموده ایم، گفت: بنابراین با پذیرش مسئولیت اجتماعی از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای خانواده پیش آید، جلوگیری و صیانت می کنیم. از طرفی با پذیرش مسئولیت اجتماعی از اینکه یک مجموعه، اداره، کارخانه و شرکت فرد موثر خود را از دست بدهد صیانت می کنیم ضمن اینکه ما در قبال کادر درمان هم مسئولیت داریم و با پذیرش مسئولیت اجتماعی از هزینه هایی که ناشی از بیماری کرونا برای کشور است، جلوگیری می کنیم.

وی گفت: نگاه ما، نگاه گذشته محور است یعنی برای اتفاقاتی که می توانست بیفتد اما نیفتاده تاسف می خوریم اما نگاه نمی کنیم به آینده ای که ممکن است چه فرصت هایی را از دست بدهیم یا فرصت هایی را به دست بیاوریم. اگر فرصت ها و پایداری را برای خود و خانواده مان می خواهیم پایه اصلی آن سلامتی است که باعث می گردد هم جسم سالم داشته باشیم و هم روح و روان سالمی داشته باشیم.

فشارهای روانی خانواده های داغدار از کرونا تا مدت ها باقی می ماند

ایمانی به خانواده های داغدار در ایام کرونا اشاره نمود و گفت: افرادی که فردی را درون خانواده از دست می دهند فشارهای روانی و استرس های کشنده ای وارد شریان حیاتی خانواده آنها شده است. فرزندان، همسر و اقوام در سوگی عمیق، سخت و تلخ قرار می گیرند و از آنجا که مراسم ختم برگزار نمی گردد، خانواه ها تخلیه روانی نمی شوند و این مساله باعث شده تا استرس و اضطراب هایی که درون خانواده اتفاق می افتد، عمیق باشد و تا مدت ها با آنها بماند.

وی توضیح داد: از لحاظ روانشناسی وقتی با ترس و استرس و ناراحتی روبرو هستیم، باید بدانیم همه این موارد منشا درونی دارد. یعنی ما نمی توانیم اندازه بگیریم که چه میزان ترس در مرد یا زن وجود دارد و فقط در مراجعات روانشناسی با آنان است که متوجه می شویم خواب از چشمانشان رفته، پرخاشگر شده و ناهنجاری های رفتاری دارند. همه اینها از کجا ناشی می گردد؟ اگر همه مسئولیت پذیر باشیم و مسئولیت اجتماعی خود را بپذیریم و نگاه پیشگیرانه داشته باشیم قول می دهم بیماری کرونا در فرصت کوتاهی رخت بر بندد و زنجیره شیوع آن قطع گردد.

این استاد دانشگاه تاکید نمود: اگر نگاه خودخواهانه درباره برخورد با بیماری کرونا داشته باشیم، هم به لحاظ روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی باید گفت ملتی به جد منفعت طلب و خودخواه شده ایم که همه چیز را برای خودمان می خواهیم حتی اگر به قیمتی باشد که حقوق دیگران هم تضییع گردد. این سوال ها در ذهن متبلور می گردد که چرا اینگونه شده ایم؟ چرا همبستگی اجتماعی ما از بین رفته است؟

وی گفت: در ایامی که بیماری کرونا شیوع پیدا نموده و این ایام می تواند فرصت مغتنمی برای پایداری روابط زناشویی و بروز عواطف و احساسات و حل مسایل درون خانواده باشد و گفتمان درون خانواده شکل بگیرد، تبدیل به چالش ها خشونت ها و درگیری ها شده است و امروز بچه هایی در خانواده ها وجود دارند که تحت تاثیر شکنجه های روانی والدین خود قرار گرفته اند چرا چون والدین مسایل آموزشی را بلد نیستند. بنابراین این مسایل همچون زنجیره به هم متصل هستند که اگر برای هر بخش برنامه ریزی گردد، اتفاقات خوبی شکل می گیرد.

مراسم شب یلدا را مختصر برگزار کنیم

این روانشناس اجتماعی تاکید نمود: بنابراین نتیجه مواردی که مطرح شد این است که می توانیم مراسم شب یلدا را خیلی مختصر و شایسته برای خودمان در کنار اعضای خانواده برگزار کنیم. لزوما این نیست که ارتباط فیزیکی داشته باشیم بلکه امروز به وسیله ارتباط تصویری از تلفن های همراه می توان با اقوام و اعضای خانواده همنشینی شب یلدا را برگزار کرد. مهم این است که قلب ها و افکارمان در کنار هم معنی پیدا کند و همبستگی شکل بگیرد و تخلیه روانی اتفاق بیفتد و در نتیجه مناسبات اجتماعی تصحیح گردد.

وی گفت: یکی از خصوصیات مراسم شب یلدا این است که افراد را باهم آشتی می دهد اما ما صورت مساله برگزاری این مراسم را در آجیل و خوراکی خلاصه نموده ایم اما به اصل موضوع که روابط اجتماعی و اصلاح رفتارها است توجه نمی کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1393

به "سنت&zwnjشکنی کنیم؛ یلدا در خانه بمانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنت&zwnjشکنی کنیم؛ یلدا در خانه بمانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید