حدود 18 اثر تاریخی مشهد در شرایط اضطرار قرار دارند

به گزارش صنایع 90، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، حدود 18 اثر تاریخی مشهد در شرایط اضطرار قرار دارند.

حدود 18 اثر تاریخی مشهد در شرایط اضطرار قرار دارند

حسین امیرکلالی، رئیس اداره میراث فرهنگی مشهد در خصوص راه اندازی کارگروه تخصصی حفظ و احیای آثار تاریخی اظهار کرد: ادارات شهرستانها معمولا زیر سایه ادارات کل میراث فرهنگی قرار دارند. از آغاز فعالیتم در اداره میراث فرهنگی مشهد یکی از برنامه هایم اخذ تفویض اختیارات از اداره کل استان بوده تا در شهرستان مشهد بتوانیم با قدرت اجرایی بیشتر کارها را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: حوزه گردشگری و صنایع دستی با توجه به هماهنگی های اجرا شده به ظرفیت خود دست پیدا کرده که وظایف مختلفی در این حوزه به شهرستان ها تفویض اختیار شد، اما در حوزه میراث فرهنگی قوانینی در سطح ملی داریم که اختیارات را به شهرستان ها نمی دهند و بسکمک از مسائل مانند پاسخگویی به استعلامات، هزینه کرد اعتبارات و بازسازی آثار معمولا از طریق معاون میراث فرهنگی اداره کل استان مدیریت می شود و اداره میراث فرهنگی شهرستان معمولا نقش هماهنگ کننده دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد ادامه داد: در این زمینه تلاش کردیم که در این حالت اصلاح فرآیند داشته باشیم. از روز نخست در پی ایجاد تعامل با شهردرای مشهد و دستگاه های مختلفی که می توانند به بازسازی آثار تاریخی کمک کنند، بودیم.

امیرکلالی شرح داد: در وهله نخست باید یک ظرفیت شناسی نسبت به آثار تاریخی مشهد داشته باشیم. 247 اثر در حوزه شهرستان مشهد ثبت شده که حدود 114 اثر در پیرامون حرم رضوی واقع شده است و حدود 60 اثر آن خانه قدیمی است. برخی از این آثار مانند خانه ملک، خانه داروغه، خانه توکلی و سرای عزیز الله اف در حال بازسازی هستند که از گذشته با مشارکت شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی باز زنده سازی شده اند.

وی اعلام نمود: مدیران قبلی به علت پیچیدگی مسائل میراث فرهنگی و هزینه کرد اعتباری اندک در این حوزه جوابگوی نیازهای بازسازیی آثار تاریخی نبودند، از همین رو یک کارگروه تخصصی با حوزه میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در حوزه شهرستان مشهد ایجاد کردیم تا آثار تاریخی را ظرفیت سازی کرده و با تعریف پروژه و مشارکت سایر دستگاه ها در راستای بازسازی آثار تاریخی گامی برداریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد در خصوص مهمترین اولویت این کارگروه بیان نمود: در پی این هستیم تا شرایط آثار تاریخی مشهد را بررسی کنیم که کدام آثار نیاز به بازسازی اضطراری دارند و آنها را به سطحی برسانیم که از شرایط کنونی خود خارج شوند. مطابق بررسی ما حدود 18 اثر تاریخی مشهد در شرایط اضطراری قرار دارند.

وی ادامه داد: به همین علت سعی کرده ایم اعتباراتی در این خصوص از وزارتخانه و استان دریافت کنیم. در حال حاضر باز حوض سفلی یک اثر مربوط به دوره ساسانی است که با جذب یک اعتبار مختصر در حال بازسازی واقع شده است. همچنین 17 اثر دیگر در این کارگروه مطرح خواهند شد تا بدانیم در چه شرایطی میتوان برای آنها اعتبار عمرانی دریافت کرد تا شاهد ریزش و نابودی آنها نباشیم.

امیرکلالی گفت: آثار تاریخی اگر بخواهد به ثبت برسد و برای آن بودجه و اعتبار در نظر گرفته شود در سطح معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان باید پیگیری شود. هدف ما این است که در این کارگروه از معاونت میراث و کارشناسان آن دعوت کنیم تا در حوزه مشهد به صورت تخصصی به آثار میراث فرهنگی مشهد توجه بیشتری نشان دهند.

وی در خصوص شرایط تعامل میراث فرهنگی و شهرداری مشهد شرح داد: تعامل آنچنانی میان میراث فرهنگی و شهرداری وجود ندارد. شهرداری معمولا میراث فرهنگی را به عنوان به یک مزاحم در طرح های توسعه شهری می بیند. خانه مردم نیز اگر به ثبت تاریخی برسد، برخی وظایف برای مالک بوجود می آید که موظفند نسبت به بازسازی مکان اقدام کنند. اداره کل میراث فرهنگی نیز برای آثاری که مالک خصوصی داشته باشد اعتبارات محدودی کنار میگذارد که جوابگوی آثار تاریخی نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد اضافه کرد: دغدغه اصلی ما این است که شهرداری را هم پای کار بیاوریم. مطابق ماده 14 قانون حفاظت از آثار تاریخی، شهرداری و شورای شهر موظفند 5 درصد از اعتبارات عمرانی شهرستان را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند. این موضوع کم و بیش به صورت کمرنگ از طریق شهردرای و شورای شهر انجام می شده است که ما این تذکر قانونی را یادآوری کرده ایم.

امیرکلالی عنوان نمود: ضمن اینکه با شهرداران منطقه ها مختلف مشهد وارد مذاکره شده ایم، شهردار منطقه 7 و 6 نیز راضی شده اند آثار منطقه ها خود را خریداری کرده و با نظارت اداره میراث فرهنگی آن را بازسازی کرده و با تغییر کاربری خاصی اقداماتی مانند شهرهای شیراز و اصفهان و تبدیل آن به کافه و رستوران انجام دهند.

وی اظهار کرد: مطابق اعلامی که وزیر میراث فرهنگی داشته، سرانه اعتباری که برای هر اثر تاریخی در نظر گرفته شده حدود 30 هزار تومان بوده که رقم مضحکی است و از کمبود اعتبارات عمرانی نشات گرفته است. امیدوارم در سطح شهر مشهد با استفاده از ظرفیت شهرداری و سایر دستگاه ها بتوانیم همانند خانه ملک، خانه داروغه، خانه توکلی و هشت بهشت پروژه های مشترکی را تعریف کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2186

به "حدود 18 اثر تاریخی مشهد در شرایط اضطرار قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدود 18 اثر تاریخی مشهد در شرایط اضطرار قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید