جشنواره پرسپولیس در هتل آپادانای مرودشت برگزار گردید

به گزارش صنایع 90، چهارمین رویداد فرهنگی صندوق احیا با عنوان جشنواره پرسپولیس با محوریت صنایع دستی، گردشگری غذا و میراث ناملموس در هتل آپادانای مرودشت استان فارس برگزار گردید.

جشنواره پرسپولیس در هتل آپادانای مرودشت برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن فرهنگی تاریخی، این مراسم با حضور خشایار نیک زاد مدیرفنی صندوق احیاء ، حجت السلام مهدی آقایی امام جمعه مرودشت، بهمن مردانی رئیس اداره میراث فرهنگی مرودشت، مرتضی چراغی رئیس اداره آموزش و پروش این شهرستان، حسن سیادتان رئیس جامعه هتلداران استان فارس، استادان دانشگاه و اهالی شهرستان مرو دشت برگزار گردید.

در این مراسم خشایار نیک زاد مدیر فنی صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی در سخنانی به معرفی وظایف و مأموریت­های موسسه متبوع خود، پرداخت و اضافه کرد: جشنواره های صندوق در شش ماهه دوم سال با هدف شناساندن داشته های ارزشمند جوامع محلی و منطق ه­ایی نقاط مختلف کشور، به ­صورت مستمر از شهری به شهر دیگر برگزار می گردد.

او اضافه کرد: وقتی توانمندی های بومی و محلی در کالبد منحصر به فرد بناهای تاریخی به نمایش در می آیند، جذابیت دوچندانی را برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می ­کنند و این همگرایی عامل مهمی برای جاری شدن زندگی در بناها و بافت ­های تاریخی است.

هتل آپادانا از تاریخ 30 آذر لغایت 6 دی ماه میزبان جشنواره پرسپولیس است و در مدت زمان یک هفته صنایع دستی، غذاهای سنتی، میراث ناملموس در راستای احیاء آیینها و آداب و رسوم و معرفی هر چه بیشتر جاذبه ­های گردشگری برای گردشگران و علاقه­ مندان در جشنواره پرسپولیس به اجرا گذاشته خواهد شد.

مرودشت یکی از شهرهای معروف و کهن با صنایع دستی متنوع بوده و بسیاری از مردم این شهر در فراوری صنایع دستی اشتغال دارند. قالی بافی، گلیم بافی،جاجیم بافی، دوخت لباس قری، پولک کاری، منبت، معرق، قلم زنی، رودوزی،حصیر بافی، گیوه دوزی، حکاکی روی چرم و مصنوعات چرم از مهمترین صنایع دستی مرودشت است که در طول مدت برگزاری جشنواره پرسپولیس در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

در بخش گردشگری غذا در منوی غذایی هتل آپادانا در مدت زمان برگزاری جشنواره پرسپولیس طبخ غذاهای محلی از جمله نان شیرین، برنجک، گندمک، نان تیری، آش دوغبا، بلهر، قورمه، دمپز و آش سیرموک به عنوان جاذبه های گردشگری غذایی این شهرستان به گردشگران و علاقه مندان ارایه خواهد شد.

همچنین در راستای حفظ آیین های شفاهی، اجرایی و اجتماعی در زمان برگزاری جشنواره پرسپولیس در هتل آپادانا وانتقال این آیین ها و رسوم به نسل آینده برنامه های متنوعی اجرا خواهد شد که شاخص ترین این برنامه ­ها شامل معرفی آداب و سنن، موسیقی سنتی، مقامی، شاهنامه خوانی، انواع بازیهای محلی و بومی چون چوق چله بازی، درن بازی، هشت خونه، سنگ بازی و ... است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 157

به "جشنواره پرسپولیس در هتل آپادانای مرودشت برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره پرسپولیس در هتل آپادانای مرودشت برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید