فراوری انواع حلال های شیمیایی آزمایشگاهی با خلوص بالا، چه مشکلاتی در راه فراوری مواد شیمیایی وجود دارد؟

به گزارش صنایع 90، عضو هیئت مدیره یک واحد فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه از فراوری انواع حلال های شیمیایی آزمایشگاهی با خلوص بالا اطلاع داد.

فراوری انواع حلال های شیمیایی آزمایشگاهی با خلوص بالا، چه مشکلاتی در راه فراوری مواد شیمیایی وجود دارد؟

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران، دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی مراکز رشد واحدهای فناور، گام های اساسی و مهمی برای فعلیت بخشیدن به ایده و طرح های دانشگاهیان و محققان برداشته است به طوری که هر فرد در هر جایگاهی که باشد، می تواند در این مراکز با امکاناتی که در اختیار می گیرد برای رشد، شکوفایی و بالندگی ایده خود کوشش کند.

مرتضی شاکری عضو هیئت مدیره واحد فناور باهر اکسیر کاوه یکی از افرادی است که با استقرار این واحد فناور با زمینه فعالیت حلال های شیمیایی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه به همراه مدیرعامل و دیگر همکاران توانسته اند گام های مهمی برای فعلیت بخشیدن به ایده خود بردارند. مشروح گفتگوی خبرنگار خبرنگاران با شاکری در ادامه می آید.

خبرنگاران: درباره رشته و حوزه فعالیت خود شرح دهید.

شاکری: زمینه کاری ما حلال های شیمیایی است و با توجه به اینکه خودم مدیر کنترل کیفیت یک شرکت فراوریی مواد اولیه دارویی بودم و در آزمایشگاه با مواد شیمیایی آزمایشگاهی که خلوص بالایی دارند، سروکار داشتم و اینکه حس کردم همه مواد شیمیایی آزمایشگاهی چرا باید از خارج وارد گردد و نباید بتوانیم در خود ایران مواد شیمیایی با خلوص بالا فراوری کنیم، به ویژه برای ماده ای که برای معین درصد آب تمام نمونه های پودری، نمونه های دارویی و شیمیایی که مثلاً حلال ها و الکل ها باشند، وقتی می خواهید درصد آب انوع حلال های شیمیایی را اندازه گیری کنید، از محلولی به نام محلول کارپیشر استفاده می نمایند. این محلول کارپیشر وارداتی بوده و با قیمت گزافی از آلمان و انگلستان وارد می گردد. اینجا بود که ایده فراوری محصول به ذهنم رسید و با دوستان دیگر مطرح کردم و منجر به این شد که شرکتی تشکیل دهیم و در زمینه فراوری مواد شیمیایی آزمایشگاهی که خلوص بالایی دارند کار کنیم و در نهایت طرح را به دانشگاه دادیم.

خبرنگاران: این ایده چه زمانی شکل گرفت که منجر به تشکیل تیم و صحبت با دانشگاه شد؟

شاکری: سال 1397 تیم را تشکیل داده و وارد دانشگاه شدیم. آنجا در زمینه فراوری مواد شیمیایی آزمایشگاهی کار را شروع کردیم. در خصوص فراوری محلول کارپیشری که ذکر آن رفت، این محلول انواع مختلف دارد. متخصص در این زمینه می داند که روش های ولومتری و کولومتری دارد. ما در هر دو زمینه کار کردیم و کار هم موفقیت آمیز بود. نمونه ولومتری ما را چند شرکت دارویی استفاده و تأیید نموده اند. کولومتری را هم تازه کار نموده ایم و هنوز برای آن تأییدیه مکتوب از شرکت دارویی یا پتروشیمی ها نداریم.

خبرنگاران: در واقع به عنوان هسته فناور وارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه شدید؟

شاکری: بله

خبرنگاران: این ارتباط را چگونه برقرار کردید؟

شاکری: با توجه به ارتباطی که با دوستان و همکارانی که پیش از من در مراکز رشد واحدهای فناور حضور داشتند از حمایت های مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی آگاه بودم و مراکز رشد را می شناختم. با ارتباطی که گرفتیم و بازدیدی کردیم، دانشگاه مکان در اختیار ما قرار داد و فعالیت خود را شروع کردیم.

خبرنگاران: درباره محصولات فراوریی خود شرح دهید.

شاکری: انواع حلال های شیمیایی که گرید کروماتوگرافی دارد، یعنی برای دستگاه HPLC استفاده شده و انواع محلول های کارپیشر و انواع نمک های معدنی را فراوری نموده ایم. این محصولات در تمام آزمایشگاه های شیمی ازجمله آزمایشگاه های کنترل کیفیت و آزمایشگاه های تحقیقاتی شرکت های دارویی و پتروشیمی ها استفاده می گردد.

خبرنگاران: برای فروش با مسئله ای روبرو نیستید؟

شاکری: خیر، فعلاً مسئله ای نداریم؛ زیرا مواد شیمیایی آزمایشگاهی از الزامات و استانداردهای خاصی برخوردار نیستند. مثلاً دارو یک الزامات و استانداردهای خاصی دارد؛ اما مواد شیمیایی که در آزمایشگاه ها استفاده می گردد، نه استانداردی برای آنها تعریف شده و نه الزامات خاصی در خصوص آنها وجود دارد و به راحتی می توان با مشتری ارتباط برقرار کرد. مشتری نمونه محصول مورد تأیید را ارائه می دهد و بر اساس آن نمونه، محصول را فراوری می کنیم. تمام آزمایشگاه های گروه های شیمی، زیست و داروسازی دانشگاه ها می توانند مشتری ما باشند.

خبرنگاران: فراوریات شما باعث شده کشور از وابستگی به این محصولات نجات پیدا کند؟ یا حجم محصولات جوابگوی بازار داخل نیست و باز هم باید وارد کنیم.

شاکری: با توجه به اینکه مواد شیمیایی آزمایشگاهی از قدیم در ایران خارجی استفاده می شده است، با مشکلاتی روبرو هستیم، راضی کردن مشتری برای استفاده از محصول داخلی خیلی سخت است. به عبارتی راضی کردن مشتری یک فرایند زمانبر است و شاید به این موضوع اعتقاد نداشته باشد. با توجه به زیرساخت و مکانی که مرکز رشد واحدهای فناور دارد، نمی توانیم روی فراوری بالا کار کنیم و احتیاج به زمان داریم تا به نقطه فراوری انبوه برسیم.

مشکل دیگر، این است که در مراکز رشد باید با روش های پیچیده ای ثابت کنی که این محصولات جزء محصولات پیشرفته یا دانش بنیان است که بتوانید برای آنها پروانه بهره برداری بگیرید. اگر برای شرکت پروانه بهره برداری نداشته باشید در واردات مواد اولیه -که ضروری است از خارج وارد گردد - به مشکل برمی خوریم. مثلاً نمونه اش این است که برای فراوری محلول کارپیشر، دو مورد از مواد آن که کاملاً وارداتی است را نمی توانیم به راحتی وارد کنیم.

خبرنگاران: تکنولوژی ساخت این مواد را ندارید؟

شاکری: فراوری این مواد در داخل مقرون به صرفه نیست. از آن مواد اولیه، چهار ماده اولیه را تهیه نموده و از فرمولاسیون مورد نظر، محلولی را درست می کنیم که ارزش افزوده خیلی بالایی دارد و فراوری مواد اولیه اش شاید برای ما خیلی ارزش نداشته باشد. تا پروانه بهره برداری هم نداشته باشیم، نمی توانیم کارت بازرگانی فراوریی بگیریم و بتوانیم مواد اولیه را به راحتی وارد کنیم.

مشکل بزرگی که اکنون وجود دارد، نمی توانیم پروانه بهره برداری بگیریم؛ مگر اینکه بتوانیم ثابت کنیم این محصول جزء محصولات دانش بنیان است. بعد از اینکه محصول به عنوان محصول دانش بنیان شناخته شد، می توان پروانه بهره برداری گرفت.

خبرنگاران: سخن پایانی...

شاکری: اگر شخص متخصصی که در این زمینه کار نموده باشد و صنعت و بازار آن را بشناسد و مسئول باشد به راحتی از فعالیت ما حمایت می نماید.

موادی هم هست که ارزش افزوده خیلی بالا دارد، مثلاً اگر قیمت صنعتی یک ماده ای 100 تومان باشد، گرید آزمایشگاهی اش یک هزار تومان است، یعنی حداقل 10 برابر یک ماده صنعتی ارزش دارد؛ اما احتیاج به یک خالص سازی دارد که خلوص آن را مقداری بالاتر ببرد.

4117/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1213

به "فراوری انواع حلال های شیمیایی آزمایشگاهی با خلوص بالا، چه مشکلاتی در راه فراوری مواد شیمیایی وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری انواع حلال های شیمیایی آزمایشگاهی با خلوص بالا، چه مشکلاتی در راه فراوری مواد شیمیایی وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید