توصیه هایی برای تمیز کردن هوای منزل

به گزارش صنایع 90، شاید همواره فکر می کردید هوای داخل خانه سالم تر و تمیزتر از هوای بیرون است، اما این طور نیست! جالب است بدانید که براساس تحقیقات علمی صورت گرفته در این زمینه، هوایی که مردم در خانه خود تنفس می نمایند در اغلب اوقات آلوده تر از هوای بیرون است. مطلب راه های پاکیزه نگه داشتن هوای خانه فارغ از اینکه خانه شما در وسط یک شهر واقع شده باشد یا در حومه آن، صادق بوده و جای تامل دارد. آلودگی هایی که در خانه ها وجود دارد به دلایل مختلفی ایجاد می گردد و با توجه به مقدار آن، می تواند به صورت حساسیت در افراد ظاهر گردد. در بخش توصیه هایی برای تمیز کردن هوای منزل قصد داریم منبع این آلودگی ها و برطرف آلودگی هوای خانگی را معرفی نموده و راهکارهایی برای کاهش آن ها ارائه دهیم. پس اگر به سلامتی خود و اعضای خانواده تان علاقمندید، ادامه مطلب پاکسازی هوای خانه را دنبال نمایید.

توصیه هایی برای تمیز کردن هوای منزل

ورود هوای تازه

ورود هوای تازه به خانه می تواند در کاهش آلودگی و برطرف آلودگی هوای خانگی تاثیر بسیاری داشته باشد. برای این کار می توانید پنجره را باز کرده و با استفاده از یک فن هوای داخل را به سمت بیرون راهنمایی کنید. البته قبل از اینکه پنجره ها را باز کنید به این نکته توجه داشته باشید که هوای بیرون آلوده نباشد تا مشکل بیشتری برای شما ایجاد نگردد. توجه به گرده های موجود در هوا و حساسیت های فصلی برای افرادی که به این مسئله آلرژی دارند، بسیار مهم است. بعضی از افراد در این شرایط از دستگاه های تصفیه هوا در منزل و در بین توصیه هایی برای تمیز کردن هوای منزل استفاده می کنند، اما مقدار تاثیر این دستگاه ها نیز بستگی به شرایط دارد.

تهویه هوا

اغلب خانه های امروزی دارای دستگاه های تهویه هوا یا هود برای گاز هستند. زمانی که آشپزی می کنید، حتما هود خود را روشن کرده و درجه مکش آن را بالا ببرید. از این طریق هوای آلوده به بیرون راهنمایی شده و از مقدار آن در خانه کاسته می گردد. این مورد از راه های پاکیزه نگه داشتن هوای خانه هست.

کنترل رطوبت

بالا بودن مقدار رطوبت در خانه باعث رشد بیشتر کپک ها و باکتری ها می گردد. برای جلوگیری از این مسئله و برطرف آلودگی هوای خانگی همواره مقدار رطوبت خانه را زیر 50 نگه دارید. در هوای گرم و مرطوب حتما از دستگاه های تهویه هوا بهره ببرید. اگر در زمستان از دستگاه های مرطوب کننده استفاده می کنید، هر چند وقت یک بار دستگاه ها را ضدعفونی نمایید.

تهویه هوای حمام

حمام از جمله مکان هایی است که باید به نظافت آن توجه بسیاری گردد. حتما یک دستگاه تهویه در حمام داشته باشید و در طول مدت دوش گرفتن خود، آن را روشن نگه دارید تا بوی حمام از بین برود. اگر حمام شما دارای پنجره است، پنجره آن را نیز باز بگذارید. این مورد از توصیه هایی برای تمیز کردن هوای منزل به شمار می آید.

تمیز کردن تهویه ها

تهویه های موجود در خانه را به جهت پاکسازی هوای خانه هر چند وقت یک بار تمیز کنید تا آلودگی های آن گرفته گردد. برای انجام این کار می توانید از دستورالعمل های موجود در بروشور کالا استفاده نمایید.

سیگار ممنوع!

در خصوص مضرات سیگار و آسیب هایی که به شما و اطرافیانتان وارد می نماید، به مقدار کافی شنیده اید. پس دیگر احتیاج به تکرار نیست. یکی از مهمترین منابع آلودگی در فضای خانه که می تواند بسیاری از بیماری ها را در پی داشته باشد، سیگار است. پس در بین راه های پاکیزه نگه داشتن هوای خانه هرگز سیگار نکشید و اجازه این کار را نیز به کسی ندهید.

استفاده از خوشبو کننده ممنوع!

بسیاری از افراد از خوشبوکننده های فضا برای خوشبو کردن محیط خانه و از بین بردن بوهای نامطبوع استفاده می کنند. باید بدانید که این خوشبو کننده ها دارای مواد شیمیایی مانند پارادیکلرو و لیمونن هستند که سرطان زا بوده و ضررهای بسیاری برای بدن دارند. ضمن اینکه خوشبوکننده ها بوی موجود در محیط را از بین نمی برند بلکه فقط آن را پوشش می دهند. استفاده از شمع های معطر نیز باعث فراوری هیدروکربن پلی آروماتیک (PAHs) می گردد که توصیه می کنیم از آن برای پاکسازی هوای خانه استفاده نکنید.

استفاده از لوازم آرایشی را کاهش دهید!

اسپری مو، لاک ناخن، لاک پاکن، اسپری های بدن و مواردی مانند آن باعث آلوده کردن هوای اتاق و منزلتان می شوند. پس تا جایی که برایتان امکان دارد استفاده از این لوازم را در محیط خانه محدود کنید. سعی کنید این لوازم را در مکان هایی استفاده نمایید که امکان تهویه هوا موجود باشد. این مورد یکی از راه های برطرف آلودگی هوای خانگی می باشد.

عدم استفاده از نفتالین

بسیاری از افراد برای حفظ لباس های خود در مقابل حشرات از نفتالین استفاده می کنند و فکر می کنند این ماده هیچ ضرری برای آن ها ندارد. اما نفتالین موادی به نام پارادیکلرو و گاز نفتالین فراوری می کنند که بوییدن آن ها برای انسان خطرناک بوده و باعث بیماری می گردد. توصیه ما در بین راه های برطرف آلودگی هوای خانگی این است که هیچگاه از نفتالین در بین لباس ها، پتوها و موارد مانند آن استفاده نکنید. اگر قصد دارید لباس هایتان را برای مدتی بسته بندی کنید، بهتر است آن ها در یک محفظه عایق قرار دهید تا هوا در آن نفوذ پیدا نکند. پس از بیرون آوردن از محفظه نیز آن ها را بشویید، خشک کرده و استفاده نمایید.

کاهش استفاده از حشره کش ها

حشره کش ها دارای مواد شیمیایی و خطرناکی هستند. از این رو بهتر است تا جایی که می توانید مقدار استفاده از این مواد را کاهش دهید. در صورت احتیاج برندهایی را تهیه نمایید که استاندارد بوده و گواهینامه بهداشتی داشته باشند.

استفاده از پادری یا کفش پاک کن

شما با کفشتان همه جا می روید. پس با وارد کردن کفش به خانه، انواع آلودگی ها و کثیفی ها را به همراه آن وارد منزل خود می کنید. برای جلوگیری از این کار از پادری در جلوی در خانه بهره ببرید تا آلودگی های موجود در کف کفش شما تا حدی از بین برود. این نکته در پاکسازی هوای خانه خصوصا برای افرادی که نوزاد در خانه دارند بسیار ضروری بوده و حائز اهمیت است. البته توصیه می کنیم تا جایی که برایتان امکان دارد از آوردن کفش به محیط خانه جلوگیری کنید.

از بین بردن بوی مواد شیمیایی روی لباس ها

وقای لباستان را تازه از خشکشویی می آورید، اغلب بوی مواد شوینده می دهند. برای اینکه ماده شیمیایی موجود بر روی لباس محیط خانه شما را آلوده نکند، بهتر است آن ها از کاور خارج کرده و مدتی در فضای باز قرار دهید تا بوی آن از بین برود.

شستن پارچه های نو

وقتی پارچه ای را خریداری می کنید، قبل از پوشیدن آن ها را بشویید. با این کار هم امکان تغییر سایز را از بین برده اید و هم از شر مواد شیمیایی موجود در آن خلاص خواهید شد. انجام این کار در خصوص پارچه های کتان و حوله ای بیشتر توصیه می گردد.

خرید مبلمان مناسب

باید به این نکته توجه داشته باشید که لوازم منزل شما نیز باید با دقت انتخاب شوند تا آلودگی ایجاد شده کمتر گردد. یکی از این لوازم مبلمان است که توصیه می کنیم نکاتی را در خرید آن رعایت نمایید. مبلمان مناسب آن هایی هستند که در ساختشان از چوب فشرده استفاده شده و دارای برچسب HUD هستند. مبلمان موردنظر شما باید تاییدیه استفاده در منزل و منطقه ها شهری را داشته باشند. علاوه بر این، به این نکته نیز توجه داشته باشید که از واکس ها و پلیش های چوب برای مبلمان خود استفاده نکنید. براساس قوانین دولتی استفاده از فرمالدئید نیز کاهش یافته است. فرمالدئید ماده ای شیمیایی است که بیشتر در مصالح ساختمانی، صنایع چوب و چسب سازی از آن استفاده می شد و تاثیر بسیار زیادی در آلودگی هوای داخل ساختمان داشت و از موانع پاکسازی هوای خانه بود.

خرید فرش های سالم تر

شاید تا کنون به این نکته فکر نکرده باشید، اما فرش ها نیز امکان ایجاد آلودگی در خانه را دارند. برای جلوگیری از این کار فرش هایی را تهیه نمایید که مواد ریز کمتری را در فضا انتشار دهند. برای انتخاب این فرش ها با فروشندگان فرش مشورت کنید و از آن ها بخواهید این فرش ها را به شما معرفی کنند. جالب است بدانید که فراوریکنندگان فرش ایرانی نیز به این نکته توجه کرده و در حال حاضر فرش هایی را به بازار ارائه می دهند که هوای منزل را آلوده نمی نماید. اگر فرشتان را تازه خریداری کردید، تا دو سه روز تهویه هوای مناسبی را در محیط خانه ایجاد نمایید تا آلودگی ها از بین برود.

استفاده از فیلترهای جارو برقی

حتما تا به امروز ذرات ریزی که در هنگام کشیدن جارو در هوا پراکنده می شوند را دیده اید. این ذرات برای افرادی که دارای آلرژی هستند مسائل زیادی را ایجاد می کنند. برای جلوگیری از این مسئله و در بین راه های پاکیزه نگه داشتن هوای خانه توصیه می کنیم که از کیسه های میکروفیلتراسیون یا HEPA برای جاروبرقی خود استفاده نمایید. این کیسه ها چندلایه بوده و توانایی بالایی در جلوگیری از عبور ذرات بسیار ریز و گرد و غبار دارند. البته این کیسه ها معمولا قیمت بسیار گران تری نسبت به کیسه های معمولی داشته و برای جاروبرقی های خاصی فراوری می شوند. در بعضی موارد از فیلترهای الکترواستاتیک استفاده می گردد که در بخش خروجی هوای جاروبرقی قرار می گیرد. به این نکته توجه کنید که این نوع جاروبرقی ها گاز اوزون فراوری می کنند و آلودگی را افزایش می دهند.

تمیزکردن دودکش ها

توصیه می کنیم از بخاری های هیزمی و نفتی در محیط خانه استفاده نکنید. در صورتی که در منزل خود از این نوع بخاری ها دارید، حتما حداقل سالی یک بار دودکش آن را تمیز کنید.

پیشگیری از مسمومیت های ناشی از مونواکسید کربن

مونواکسید کربن (CO) یک گاز بی رنگ و بی بو است که سالانه افراد زیادی را دچار مسمومیت کرده و باعث مرگشان می گردد. مواردی هستند که ناخواسته باعث فراوری این گاز می شوند. برای جلوگیری از این مسمومیت ها توجه داشته باشید که هیچگاه غذاهایی که با ذغال درست می شوند را در خانه آماده نکنید. بعلاوه دقت کنید که هرگز ماشین خود را در پارکینگ خانه روشن نگذارید. نصب هشدار دهنده های مونواکسید کربن می تواند به مقدار قابل توجهی در پیشگیری شما از مسمومیت تاثیر داشته باشد. این هشداردهنده را می توانید در بخش های مختلفی از خانه نصب نمایید تا خیالتان از این بابت راحت باشد. توجه داشته باشید که در هنگام خرید نمونه های تایید شده آن را برای پاکسازی هوای خانه انتخاب نمایید.

دور ماندن از گاز رادون

رادون (Radon) نوعی گاز رادیواکتیو است که به طور طبیعی در آب و خاک وجود دارد. این گاز کاملا بی رنگ و بی بوست و می تواند به وسیله شیارها و شکاف های ساختمان وارد خانه گردد. رادون در بخش هایی از زمین بیشتر از نقاط دیگر دیده می گردد. از این رو اگر قرار است خانه ای را بخرید به این نکته توجه داشته و موارد ایمنی را در خصوص آن رعایت نمایید. خطر استشمام گاز رادون بسیار جدی است و می توان گفت این گاز دومین عامل ابتلا به سرطان ریه می باشد. نگران نباشید! شما با استفاده از دستگاه هایی خاص می توانید وجود این گاز را در منزلتان تست کنید. در صورتی که چنین مسئله ای وجود داشت، پایه های ساختمان را عایق بندی کرده و از تهویه کننده های قوی برای پاکسازی هوای خانه استفاده نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2212

به "توصیه هایی برای تمیز کردن هوای منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای تمیز کردن هوای منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید