تعداد موزه های کشور بعد از انقلاب 12 برابر شد ، میراث فرهنگی، پتانسیل توسعه گردشگری در کشور است

به گزارش صنایع 90، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی بیانگر هویت تاریخی ما است و از طرفی این حوزه، پتانسیل توسعه گردشگری در کشور است.

تعداد موزه های کشور بعد از انقلاب 12 برابر شد ، میراث فرهنگی، پتانسیل توسعه گردشگری در کشور است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امروز سه شنبه 9 بهمن 97 در نشست خبری که با حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه های مختلف در استودیوی شبکه رادیویی گفت و گو در برنامه ای با عنوان منشور کوشش برگزار گردید، توضیح داد:قبل از انقلاب 50 موزه در کشور فعال بود اما در حال حاضر 666 موزه در در کشور فعال است که نشان دهنده افزایش بیش از 12 برابر است.

او ادامه داد: در حوزه ثبت آثار نیز از 3 اثر ثبت جهانی به 23 اثر رسیدیم و این در حالی است که کشور ما 8 سال نیز دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشته است و در این مدت فرصتی برای تهیه پرونده ها و ارسال آن ها برای ثبت به یونسکو فراهم نبود.

او یاد آور شد: تعداد آثار ثبت ملی نیز قبل از انقلاب انگشت شمار بود که در حال حاضر شاهد ثبت 34 هزار اثر در فهرست آثار ملی هستیم.

او اضافه نمود: سازمان از سه بخش کلی تشکیل می گردد که وظیفه نگهداشت، مرمت و ثبت آثار تاریخی ملموس و ناملموس برعهده معاونت میراث فرهنگی است که حوزه بسیار مهمی است و حوزه هویتی میهن عزیزمان را پایش می نماید و نظارت و تاسیس موزه های دولتی و غیر دولتی نیز از دیگر وظایف این معاونت است.

مونسان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقش میراث فرهنگی در درآمدهای کشور نیز گفت: به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی به هر سه حوزه سازمان توجه دارم، موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی را به صورت دلی و قلبی پیگری می کنم. حوزه میراث فرهنگی بسیار برای ما حائز اهمیت است، میراث فرهنگی پایه ما است و پتانسیل توسعه گردشگری است. یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده داریم، تعداد بسیار زیادی سایت تاریخی مدفون داریم، بنابر این حوزه مهمی است، بالای 90 درصد بودجه تملک و دارایی در حوزه میراث فرهنگی انجام می گردد. در سایت های مهم از جمله تخت جمشید دائما در حال اجرا کارهای مرمتی هستیم. میراث فرهنگی و صنایع دستی عامل رونق و رشد گردشگری است.

معاون رئیس جمهوری در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص احیای سازمان باستان شناسی ایران نیز گفت: در حال حاضر در سطح بالاتری از این موضوع در حوزه باستان شناسی در حال فعالیت هستیم، معاونت میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی داریم و در حال حاضر کارها به خوبی پیش می رود، کاوش، مرمت و پژوهش های خوبی در این حوزه در حال اجرا است.

اجازه خروج آثار از ثبت جهانی را نمی دهیم

مونسان در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص خطر خروج آثار ثبت جهانی نیز گفت: مطمئن باشید که اجازه نخواهیم داد آثار ما از ثبت جهانی خارج گردد، در خصوص شوش نیز استاندار خوزستان به این موضوع ورود پیدا کرد و دستور توقف احداث زیرگذر را صادر کرد. در شوش با تصمیم مسئولان محلی و بدون هماهنگی با ما اقدام به فعالیت برای احداث زیر گذر نموده اند و به مردم به گونه ای گفته بودند که می خواهیم زیر گذری را ایجاد کنیم برای کاهش تصادفات اما میراث فرهنگی اجازه نمی دهد. من با توجه به رشته تحصیلی ام اعتقاد دارم می توان از روش های دیگری استفاده کرد چرا که اصلا احداث زیرگذر خودش می تواند به افزایش تصادفات یاری کند. اکنون همکاران ما در شوش مستقر شده اند و در حال کاوش هستند که اگر آثاری وجود نداشته باشد این پروژه ادامه یابد و اگر وجود دارد اجازه بدهند تا کاوش و فعالیت ما آنجا انجام گردد و آثار تاریخی را جمع آوری کنیم، خدمت مردم خوب و عزیز شوش عرض می کنم که من برای همه آن ها احترام قائلم و مدت ها در جنوب کشور کار کردم و وابستگی دلی به آن ها دارم، خدای ننموده این فعالیت ما به هیچ عنوان باعث ایجاد مشکل برای آن ها نیست.

مونسان به موضوع ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان نیز اشاره نمود و در پاسخ به سوالی در این خصوص نیز گفت: مجوز این کار سال 95 صادر شده بود که این مجوز نباید در آن موقع صادر می شد، البته مالک نیز تخلفاتی انجام داده بود، ما اقدامات حقوقی خود را دنبال می کنیم و به وسیله دادسرا این موضوع در حال پیگیری است.

جلوگیری از تخریب در بافت تاریخی شیراز

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بافت تاریخی شیراز نیز گفت: منظور از بافت تاریخی شیراز بافت اطراف حرم است، ما به این موضوع ورود پیدا کردیم و جلوی تخریب ها را گرفتیم، در صورت جلسه ای که تنظیم شد مقرر شد، جلوی تخریب گرفته گردد و دو اثری که تخریب شده است عین به عین دوباره احداث گردد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سخت گیری ها در باره عقد قرارداد با بخش خصوصی نیز گفت: در گذشته نمی دانم اما همه خبرنگارانی که اینجا حضور دارند تایید می نمایند که من به دنبال این هستم که بناهایی که قابل واگذاری هست، واگذار گردد، سخت گیری های ما درباره این است که به بناهای تاریخی ما آسیبی نرسد و سخت گیری در خصوص عقد قرار داد با سرمایه گذاران نداریم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 305

به "تعداد موزه های کشور بعد از انقلاب 12 برابر شد ، میراث فرهنگی، پتانسیل توسعه گردشگری در کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد موزه های کشور بعد از انقلاب 12 برابر شد ، میراث فرهنگی، پتانسیل توسعه گردشگری در کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید