ترکیه فارابی را هم مصادره می نماید؟

به گزارش صنایع 90، موزه و خانه فرهنگ ابونصر فارابی در حالی افتتاح شد، که دفتر فرهنگی شهرداری کلانشهر استانبول فارابی را عالم دنیا ترک و اسلام معرفی کرد.

ترکیه فارابی را هم مصادره می نماید؟

دفتر فرهنگی شهرداری کلانشهر استانبول ترکیه خاطرنشان کرد که موزه و خانه فرهنگ ابونصر فارابی از جمله بزرگترین عالمان و دانشمندان جهان ترک و اسلام از روز دوم اوت امسال در این شهر گشایش یافت.

شهروندان ترکیه و گردشگران می توانند از این موزه در منطقه توپکاپی این شهر بازدید نمایند. در این موزه مجسمه ها و کتابهای فارابی و نحوه دستیابی فارابی به علوم مختلف آثار و تصاویری از اختراعات او تشریح و نمایش شده است.

همچنین خبرگزاری آناتولی نیز نوشته: ابونصر فارابی عالم برجسته جهان ترک و اسلام در سال 873 میلادی در شهرستان فاریاب استان لب آب ترکمنستان به جهان آمد. فارابی که نخستین دوره تحصیلات خود را در این شهرستان به خاتمه رساند، به زبان های عربی، فارسی، یونان باستان، لاتین مسلط بود. وی در بسیاری از زمینه های علمی مانند پزشکی و موسیقی تالیفاتی دارد. همچنین از فارابی به عنوان معلم ثانی، موسس فلسفه اسلامی و انتقال دهنده منطق صوری یونانی به جهان اسلام نیز یاد می گردد. او در سال 950 میلادی درگذشت.

اما ایرانی ها بر این باور هستند که فارابی از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی در عصر طلایی اسلام است که در علم، فلسفه، منطق، جامعه شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعه شناسی و همچنین دانشنامه نویسی بود.

پدر و مادر فارابی از ایرانیانی بودند که به ترکستان مهاجرت نموده بود. فارابی بیشتر عمر خود را در بغداد دارالخلافه حکومت عباسیان گذراند.

مدتها پیش هم رئیس فرهنگستان هنر قزاقستان ملیت فارابی را قزاقستانی دانست که با واکنش شدید مجامع ادبی و علمی ایران روبرو شد و از سوی دیگر رادیو و تلویزیون دولتی کشور ترکیه با انتشار گزارشی نسبتاً مفصل از معتقدان به ایرانی بودن این فیلسوف بزرگ انتقاد نموده و تأکید کرد که این شخصیت علمی، ترک بوده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 321

به "ترکیه فارابی را هم مصادره می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه فارابی را هم مصادره می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید