تا برداشتن ماسک چقدر راه داریم؟

به گزارش صنایع 90، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد اینکه بعد از واکسن چقدر محتمل است که فرد مجددا مبتلا به کرونا گردد، مطرح نمود: تزریق واکسن هیچ موقع تست پی سی آر فرد را مثبت نمی کند، مگر اینکه فرد همزمان با تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده باشد؛ چون برخی افراد به کرونا مبتلا هستند، ولی علائم بالینی کرونا را ندارند.

تا برداشتن ماسک چقدر راه داریم؟

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برداشتن ماسک تا زمانی که 70 درصد جامعه واکسن نزده اند، توصیه نمی گردد.

محمدجعفر صادقی درمورد مراقبت های بعد واکسن کرونا بیان نمود: افراد بعد از تزریق واکسن و مخصوصا در سنین بالا احتیاج به استراحت بیشتری دارند. ممکن است محل تزریق درد داشته باشد و باید در آن قسمت کمپلکس آب گرم گذاشته گردد. اگر افراد به طور مختصر درد بدن و عضلات داشتند، قرص استامینوفن استفاده نمایند و مایعات هم بیشتر مصرف نمایند. عمدتا این عوارض تا 48 ساعت است و بعد از 48 ساعت رفع می گردد.

وی اضافه کرد: فردی که می خواهد واکسن کرونا بزند، باید سالم باشد و علائم کرونا نداشته باشد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد اینکه بعد از واکسن چقدر محتمل است که فرد مجددا مبتلا به کرونا گردد، مطرح نمود: تزریق واکسن هیچ موقع تست پی سی آر فرد را مثبت نمی نماید، مگر اینکه فرد همزمان با تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده باشد؛ چون برخی افراد به کرونا مبتلا هستند، ولی علائم بالینی کرونا را ندارند.

صادقی در مورد کسانی که بعد واکسن به کرونا مبتلا شدند، مطرح نمود: تا الان گزارشی در این خصوص به ما نرسیده است. بر حسب گزارشاتی که به ما می رسد، درحال حاضر هیچ موردی نداشتیم که فردی واکسن زده باشد و بعد به کرونا مبتلا شده باشد.

وی در مورد امکان برداشتن ماسک برای افرادی که واکسیناسیون آن ها کامل شده، گفت: برداشتن ماسک تا وقتی که 70 درصد جامعه واکسن نزنند، توصیه نمی گردد. این توصیه بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی هم است که باید سه اصل اولیه را رعایت کنیم. این سه اصل شامل ماسک زدن، فاصله فیزیکی و شست وشوی دست هاست که باید حتی با زدن واکسن نیز رعایت گردد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: 100 درصد کارکنان حوزه بهداشت و درمان دوز اول واکسن را زده اند، در مورد دوز دوم اطلاع دقیقی ندارم، ولی به احتمال زیاد بیش از 60 تا 70 درصد باید دوز دومشان را هم زده باشند، البته این نکته شایان ذکر است که این 100 درصدی که گفتم، افرادی هستند که خودشان به زدن واکسن تمایل دارند. ممکن است کسی باشد که در بیمارستان در بخش کووید هم فعالیت می نماید، ولی خودش راضی به زدن واکسن نباشد.

وی اضافه کرد: تقریبا حدود 55 درصد افراد بالای 80سال واکسن زده اند. با گروه های هدف تماس گرفته شده و در مورد واکسن اطلاع رسانی شده است. البته یکسری افراد هم هستند که شماره ای از آن ها نداریم. در نتیجه هر فرد بالای 75سال با مراجعه و نشان دادن کارت ملی به مراکز بهداشت و درمانی، می توانند واکسن بزنند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1674

به "تا برداشتن ماسک چقدر راه داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا برداشتن ماسک چقدر راه داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید