بنفشه خودمان را پرورش دهید

به گزارش صنایع 90، نام این گیاه زیبا بنفشه ایرانی است. البته گفتنی است که موطن اصلی آن یمن است، ولی در تجارت بین الملل به نام بنفشه ایرانی شناخته می گردد، ما هم از این بابت شکایتی نداریم!

بنفشه خودمان را پرورش دهید

این گیاه زیبا عمر طولانی ندارد اما در همان زمان کوتاهی که در خانه تان زندگی می نماید، شما را عاشق خودش می نماید. برخلاف بیشتر گیاهان خانگی، بنفشه ایرانی به صورت بوته ای حجیم و برآمده رشد می نماید و هر جایی که قرارش دهید را چشم گیر و زیبا می نماید. این گیاه بعلاوه بویی لطیف و خوش دارد که فضا را آرامش بخش می نماید. برای اینکه بیشترین استفاده را از گیاه تان ببرید، گیاهی را تهیه کنید که رشد زیادی نموده باشد و تعداد زیادی گل باز نشده داشته باشد. در ابتدا ممکن است فکر کنید گیاه خیلی بی رنگ است اما کافی است 3 هفته صبر کنید تا بنفشه ایرانی گل های باشکوه و زنگ شکل خود را به رنگ های بنفش کم رنگ و یا آبی، و به مقدار 2 سانتی متر، نمایان کند.

شرایط رشد

- نور

گیاه به مکانی روشن و با نور زیاد احتیاج دارد، اما آن را از معرض تابش مستقیم و شدید نور خورشید ظهرگاهی در امان نگه دارید. برترین مکان برای بنفشه ایرانی پنجره ای جنوبی یا غربی است که نور عصرگاهی خوبی داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که هر چه گیاه نور بیشتری داشته باشد، به همان اندازه آب بیشتری هم می خواهد.

- آبیاری

این گیاه بیشتر با امپیشن (گل حنا) خیشاوند است تا با بنفشه ها و احتیاجهای آبی اش هم مانند امپیشن است. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و هیچ وقت اجازه ندهید به طور کامل خشک گردد و قبل از این حالت گیاه را آبیاری کنید.

- رطوبت

اگر هوای خانه تان خشک است، گیاه را به صورت هفتگی با آب بدون املاح و هم دمای محیط غبار پاشی کنید.

- خاک

بنفشه ایرانی به خاکی سبک و با زهکشی خوب احتیاج دارد. می توانید مقداری کود با خاک مخلوط کنید و گیاه را در آن بکارید.

- کود دهی

گیاه را با کودهای محلول و ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه است، هر هفته تغذیه کنید. سعی کنید از کودهایی که گیاه را تشویق به گلدهی می نمایند، بهره ببرید. از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج آزاد می نمایند استفاده نکنید، چرا که گیاه مدت زیادی عمر نمی نماید. پس همان کودهای مایع برترین انتخاب هستند.

تکثیر

بیشتر بنفشه ایرانی هایی که در گلفروشی ها و گلخانه ها به فروش می رسند، از طریق دانه و از طریق باغبانان حرفه ای تکثیر شده اند. شما هم می توانید گیاه تان را از طریق بذوری که تهیه نموده اید و یا از گیاه خودتان گرفته اید، تکثیر کنید. برای کاشت بذر، همان روشی را که برای کاشت بذر بقیه گیاهان انجام می دهید، به کار گیرید. برای این کار مقداری بذر تهیه کنید و آنها را در خاک مخصوص جوانه زنی بکارید و در جای نسبتا گرم و مرطوبی قرارشان دهید.

البته به خاطر عمر کوتاهی که گیاه دارد، تکثیر آن خیلی توصیه نمی گردد و انجام نمی گیرد.

روش دیگر تکثیر بنفشه ایرانی قلمه ساقه است. برای افزایش شانس گرفتن قلمه ها از هورمون ریشه زایی بهره ببرید. البته در کل احتمال گرفتن آنها کم است و به همین علت توصیه می گردد که با تماشا علائم مرگ گیاه، به جای تکثیر گیاه جدیدی تهیه کنید.

تعویض گلدان

بیشتر بنفشه های ایرانی آنقدر در خانه عمر نمی نمایند که احتیاج به تعویض گلدان داشته باشند. اما گاهی پیش می آید گیاهی که تازه از گلفروشی خریده اید، گلدان کوچکی داشته باشد و احتیاج به تعویض گلدان پیدا کنید. در این حالت، اگر گلدان گیاه را عوض نکنید، گیاه رشد کمتر و آرام تری خواهد داشت و گل های کمتری هم فراوری می نماید.

در کل توصیه می گردد به محض خرید گیاه، آن را به آرامی از گلدانش خارج کنید و ریشه ها را مشاهده کنید. اگر ریشه ها در هم گره خورده بودند و خاک زیادی هم اطراف آنها مشاهده نکردید، این حالت به آن معنی ست که گلدان فعلی گیاه برایش کوچک شده و احتیاج به تعویض دارد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2139

به "بنفشه خودمان را پرورش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنفشه خودمان را پرورش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید