آنالیز فنی لاماری ایما (LAMARI EAMA) و مقایسه آن با رقبایش در همین محدوده قیمتی
به گزارش صنایع 90، لاماری ایما، خودرویی کراس اوور (Crossover) است که به وسیله شرکت آرین پارس موتور به بازار ایران معرفی شده. این خودرو با طراحی مدرن، امکانات رفاهی متنوع و مشخصات فنی قابل توجه، توانسته است توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. در این مقاله، به آنالیز جامع فنی لاماری ایما پرداخته و آن را با رقبای هم رده اش مقایسه می کنیم.
طراحی ظاهری و ایرودینامیک (Aerodynamics)
لاماری ایما با طراحی جسورانه و خطوط تیز، ظاهری اسپرت و مدرن دارد. چراغ های جلو با طراحی دوگانه و جلوپنجره بزرگ، به همراه خطوط بدنه که به سمت عقب کشیده شده اند، به بهبود جریان هوا و کاهش مقاومت آن یاری می نمایند. این ویژگی ها نه تنها به زیبایی خودرو افزوده اند، بلکه در بهبود کارایی سوخت و پایداری در سرعت های بالا نیز مؤثر هستند.
مشخصات فنی موتور (Engine Specifications)
لاماری ایما مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ (1.5L Turbocharged Engine) است که توانایی فراوری 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور از سیستم تزریق مستقیم سوخت (Direct Fuel Injection) بهره می برد که به بهبود کارایی و کاهش مصرف سوخت یاری می نماید. استفاده از توربوشارژر باعث افزایش توان خروجی موتور بدون افزایش حجم آن شده است.
سیستم انتقال قدرت (Transmission System)
این خودرو به یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر (7-Speed Wet Dual-Clutch Transmission) مجهز است که تعویض دنده ها را با سرعت و نرمی انجام می دهد. این نوع گیربکس به علت کاهش افت توان و افزایش کارایی، در خودروهای اسپرت و مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه، وجود حالت های رانندگی مختلف مانند اکو و اسپرت، به راننده امکان می دهد تا تجربه رانندگی خود را بر اساس احتیاج و شرایط جاده تنظیم کند.
سیستم تعلیق و پایداری (Suspension and Stability System)
لاماری ایما از سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson Strut) در جلو و چند اتصالی (Multi-Link) در عقب بهره می برد. این ترکیب، تعادل مناسبی بین راحتی و پایداری فراهم می نماید. بعلاوه، سیستم های یاریی مانند کنترل پایداری الکترونیکی (Electronic Stability Control - ESC) و کنترل کشش (Traction Control System - TCS) به بهبود هندلینگ و ایمنی خودرو یاری می نمایند.
فناوری های ایمنی (Safety Technologies)
لاماری ایما با تجهیز به 6 کیسه هوا (Airbags) شامل جلو، جانبی و پرده ای، سطح ایمنی بالایی را برای سرنشینان فراهم می نماید. بعلاوه، سیستم های ترمز ضد قفل (Anti-lock Braking System - ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (Electronic Brakeforce Distribution - EBD) و ترمز یاریی (Brake Assist - BA) به بهبود عملکرد ترمز و کاهش فاصله توقف یاری می نمایند. وجود سیستم های یاریی مانند کنترل آغاز حرکت در سربالایی (Hill Start Assist - HSA) و کنترل سرعت در سرازیری (Hill Descent Control - HDC) نیز به افزایش ایمنی در شرایط مختلف جاده ای یاری می نماید.
امکانات رفاهی و فناوری های داخلی (Interior Features and Technologies)
کابین لاماری ایما با طراحی مدرن و استفاده از مواد باکیفیت، فضایی راحت و دلپذیر را برای سرنشینان فراهم می نماید. صندلی های جلو با تنظیم برقی و پشتیبانی کمری، راحتی مناسبی را ارائه می دهند. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه های مجزا برای سرنشینان عقب، دمای مطلوب را در سراسر کابین حفظ می نماید.
سیستم اطلاعات و تفریح (Infotainment System) با نمایشگر لمسی 10.25 اینچی، امکان دسترسی به ناوبری، موسیقی و ارتباطات را فراهم می نماید. بعلاوه، پشتیبانی از اتصال بلوتوث و ورودی های USB، گزینه های متعددی برای تفریح سرنشینان ارائه می دهد. سیستم صوتی با کیفیت بالا و بلندگوهای متعدد، تجربه شنیداری لذت بخشی را به ارمغان می آورد.
مصرف سوخت و کارایی (Fuel Efficiency and Performance)
با توجه به استفاده از موتور توربوشارژ و سیستم تزریق مستقیم سوخت، لاماری ایما مصرف سوخت ترکیبی حدود 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. این مقدار مصرف، با توجه به توان خروجی موتور و وزن خودرو، مناسب ارزیابی می گردد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو حدود 9.5 ثانیه است که برای یک کراس اوور در این کلاس، عملکرد قابل قبولی محسوب می گردد.
مقایسه لاماری ایما با رقبای قیمتی مشابه در بازار ایران
در بازه قیمتی لاماری ایما، تعدادی از خودروهای کراس اوور چینی در بازار ایران حضور دارند که از نظر ویژگی های فنی، امکانات و تجربه رانندگی با لاماری ایما رقابت می نمایند. در ادامه به آنالیز و مقایسه این خودروها با لاماری ایما می پردازیم.
1. فونیکس تیگو 7 پرو (Chery Tiggo 7 Pro)
مشخصات موتور و گیربکس:
تیگو 7 پرو از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ (1.5L Turbocharged Engine) بهره می برد که توانایی فراوری 154 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو از نوع CVT است که تعویض دنده ها را به صورت پیوسته انجام می دهد. در مقابل، لاماری ایما با گیربکس دوکلاچه تر (Wet Dual-Clutch Transmission) مجهز است که تجربه رانندگی اسپرت تری را ارائه می دهد و تعویض دنده ها را با سرعت و دقت بیشتری انجام می دهد.
امکانات رفاهی و ایمنی:
تیگو 7 پرو به امکانات رفاهی متنوعی مانند سیستم دوربین 360 درجه (360-Degree Camera)، سیستم تهویه مطبوع دوگانه (Dual-Zone Climate Control) و سانروف پانورامیک (Panoramic Sunroof) مجهز است. لاماری ایما نیز با امکانات رفاهی چون سیستم اطلاعات و تفریح با نمایشگر بزرگ و سیستم تهویه مطبوع دوگانه به رقابت می پردازد. از نظر ایمنی، تیگو 7 پرو و لاماری ایما به سیستم هایی مانند ABS، EBD و کیسه های هوای چندگانه مجهز هستند. با این حال، تیگو 7 پرو دارای سیستم های بیشتری همانند هشدار نقاط کور (Blind Spot Monitoring) است که ممکن است برای بعضی خریداران مجذوب کننده باشد.
تجربه رانندگی و پایداری:
لاماری ایما با گیربکس دوکلاچه و سیستم تعلیق چند اتصالی (Multi-Link Suspension) در محور عقب، تجربه رانندگی پایدارتری ارائه می دهد و برای رانندگی در جاده های کوهستانی و سرعت های بالا مناسب است. تیگو 7 پرو با وجود گیربکس CVT، عملکرد نرم و مالی تری دارد که برای استفاده های شهری مناسب است، اما تجربه رانندگی اسپرت کمتری ارائه می دهد.
2. ام وی ام X55 پرو (MVM X55 Pro)
مشخصات موتور و گیربکس:
ام وی ام X55 پرو، مانند تیگو 7 پرو، به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با توان 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر مجهز است. گیربکس این خودرو نیز از نوع CVT است که تجربه رانندگی نرم و مصرف سوخت مالی تری را فراهم می نماید. در مقایسه، لاماری ایما با گیربکس دوکلاچه، عملکردی سریع تر و اسپرت تر ارائه می دهد که برای خریدارانی که در پی تجربه رانندگی پویا هستند، مجذوب کننده تر است.
امکانات رفاهی و ایمنی:
ام وی ام X55 پرو امکانات رفاهی مناسبی چون سیستم صوتی پیشرفته، نمایشگر بزرگ، و سانروف دارد. لاماری ایما نیز با امکانات مشابه، تجربه ای لوکس تر و پیشرفته تر را برای سرنشینان فراهم می نماید. هر دو خودرو از نظر ایمنی به امکاناتی مانند سیستم ترمز ABS، EBD، کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز هستند. با این حال، لاماری ایما با کیسه های هوای بیشتری (Airbags) و سیستم های پایداری پیشرفته تر، ایمنی بهتری را برای سرنشینان ارائه می دهد.
تجربه رانندگی و پایداری:
سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب، هر دو خودرو را برای رانندگی در جاده های پرچالش مناسب نموده است، اما لاماری ایما به علت گیربکس دوکلاچه و سیستم تعلیق پیشرفته تر، عملکرد پایدارتری در سرعت های بالا دارد. X55 پرو به علت گیربکس CVT، در مسیرهای شهری عملکرد نرم و مالی تری دارد.
3. جک S5 نو (JAC S5 New)
مشخصات موتور و گیربکس:
جک S5 نو با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ عرضه شده که 174 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. گیربکس این خودرو از نوع 6 سرعته دستی و اتوماتیک است که با وجود قدرت کمتر نسبت به لاماری ایما، همچنان برای مصارف شهری و جاده ای عملکرد مناسبی دارد. لاماری ایما با توان بالاتر و گیربکس دوکلاچه تر، به تجربه ای اسپرت تر و هیجان انگیزتر دست پیدا نموده است.
امکانات رفاهی و ایمنی:
جک S5 امکانات رفاهی متنوعی همانند سیستم چندرسانه ای با نمایشگر لمسی، سیستم تهویه دوگانه، و صندلی های چرمی دارد که با امکانات لاماری ایما قابل مقایسه است. از نظر ایمنی، این خودرو به سیستم هایی چون ABS، EBD، کنترل پایداری و شش کیسه هوا مجهز است که ایمنی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می نماید. با این حال، لاماری ایما با بهره گیری از سیستم های پایداری پیشرفته تر و کیسه های هوای بیشتر، سطح ایمنی بهتری ارائه می دهد.
تجربه رانندگی و پایداری:
سیستم تعلیق چند اتصالی جک S5 نو عملکردی مناسب و تعادلی بین راحتی و پایداری ایجاد می نماید. با این وجود، لاماری ایما با سیستم تعلیق بهینه تر و گیربکس دوکلاچه تر، تجربه رانندگی روان تر و پایدارتری ارائه می دهد و برای رانندگی در سرعت های بالا مناسب تر است.
نتیجه گیری
در جمع بندی، لاماری ایما با طراحی اسپرت، موتور قدرتمند، و امکانات رفاهی و ایمنی متنوع، خود را به عنوان یکی از گزینه های مجذوب کننده در کلاس خودروهای کراس اوور معرفی نموده است. این خودرو در مقایسه با رقبای خود، عملکرد بهتری در شرایط مختلف رانندگی و تجربه ای اسپرت تر ارائه می دهد. در حالی که رقبایی مانند تیگو 7 پرو و X55 پرو امکانات رفاهی مناسبی دارند و تجربه رانندگی نرمی در شهر فراهم می نمایند، لاماری ایما برای افرادی که در پی خودرویی با پایداری و قدرت بالاتر هستند، گزینه ای مناسب تر است.
منبع: یک پزشک