اطلاعات غلط درباره شپش در ویکی خبرنگاران

به گزارش صنایع 90، شپش یکی از مسائل مدارس و مهدکودک ها است؛ بیماری ای که متاسفانه باورهای نادرست زیادی درباره آن وجود دارند.

اطلاعات غلط درباره شپش در ویکی خبرنگاران

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، وقتی صحبت از شپش به میان می آید بیشتر ما تصویر دوران قدیم و افرادی با لباس های کهنه و سر و صورت کثیف را مجسم می کنیم که لباس و سر آنها دارای شپش است. اما واقعیت این است که شپش حشره ای است که همچنان در جامعه های پیشرفته هم توانسته به زندگی انگلی خود ادامه دهد.

شپش چیست؟

شپش حشره ای ریز دارای 3 جفت پا و قلاب های قدرتمند است که به مو و پوست می چسبد و در محیط های گرم و مرطوب ازدیاد پیدا می نماید. شپش روزانه 10 تخم می گذارد و موجب خارش موی سر می گردد و ابتلا به آن به تمیزی و کثیفی فرد مرتبط نمی باشد . شپش سر در بچه ها مدرسه ای به دلیل ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر بیشتر از گروههای دیگر دیده می گردد و مسائل بهداشتی فراوانی را برای مسئولان به وجود می آورد.

برای تشخیص شپش سر والدین می توانند قسمت های مختلف موی سر را که کودک می خاراند را ببینند ، زیرا شپش سر با چشم غیر مسلح نیز دیده می گردد اما اگر می خواهید از وجود شپش سر بر روی موهای فرزند خود مطمئن شوید می توانید قسمت کوچکی از موهای فرزندتان را جدا کنید و با شانه مخصوص ، شانه کنید. اگر شپش در موی فرزندتان باشد می توانید آن را روی شانه ببینید.

راه های مختلفی برای درمان شپش وجود دارد اما بهترین درمان شپش استفاده از داروهای ضد شپش است . اگر فرزندتان دچار شپش است از این داروها می توانید بهره ببرید و بعد از رفع شدن شپش موهای او باید تمام ملحفه ها و وسایلی که کودک با آن ارتباط داشته مانند کلاه ، لباس ، روسری ، بالش و کاناپه و... را با بالاترین دما آب بشویید زیرا شپش با آب سرد از بین نمی رود .

1- شپش ها نمی توانند پرواز نمایند.

بسیاری تصور می نمایند که شپش ها می توانند پرواز نمایند و می توانند از سر یک نفر به سر فرد دیگری بپرند و او را آلوده نمایند. شپش ها نمی توانند پرواز نمایند اما می توانند با سرعت زیاد حرکت نمایند.

2- شپش تنها در موهای کثیف لانه گذاری می نماید

این باور اشتباه است. برای شپش نوع مو، پرپشت یا کم پشت و کوتاه و بلند بودن آن حتی تمیز یا کثیف بودنش مهم نیست اما داشتن موهای بلند، فرایند درمان را سخت می نماید.

3- شپش می تواند وارد آب استخر شده و به دیگران منتقل گردد

نه! این حشرات توانایی شنا کردن ندارند و نمی توانند به وسیله آب از سر فرد مبتلا به دیگری منتقل شوند اما در صورتی که از حوله یا برس مشترک بهره ببرید، این امکان وجود خواهد داشت.

4- شپش سر ناقل بیماری است

این باور اشتباه است. شپش سر برخلاف شپش تنه، تنها روی سر انسان ها میان موهایشان زندگی می نماید و منتقل نماینده یا عامل بروز بیماری خاصی نیست. اما از آنجایی که باعث خارش شدید می گردد، آزاردهنده است و بهتر است شپش ها را از بین ببریم. در بعضی بچه ها نیش آن حشرات می تواند باعث التهاب پوست سر گردد.

5- وقتی همکلاسی فرزندم شپش سر دارد، نیازی نیست که من برای فرزندم درمان ضدشپش شروع کنم

نه! این باور اشتباه است. 70 درصد همشاگردی های یک کودک مبتلا به شپش دچار این مشکل می شوند. بهتر است همزمان استفاده از محصولات ضدشپش را زیر نظر متخصص شروع کنید.

6- حیوانات خانگی باعث انتقال شپش سر به انسان هستند

اشتباه است. شپش سر تنها مختص موی انسان است.

7- شپش مخصوص موی بچه ها است

نه! شپش مخصوص موی بچه ها نیست اما در بچه ها شایع تر است زیرا آنها عادت دارند حین بازی سرهایشان را به هم بچسبانند و به هم نزدیک شوند. در صورتی که فرزند شما مبتلا به شپش باشد و سرتان را به سرش بچسبانید شما هم گرفتار خواهید شد.

8- ماندگاری شپش روی سر بچه ها خانواده های فقیر بیشتر است

نه، برعکس! از آنجا که خانواده های مرفه اغلب نمی توانند بپذیرند که فرزندشان که در رفاه و بهداشت است، دچار این مشکل گردد، اتفاقا این مشکل در بچه ها آنها دیرتر به تشخیص می رسد و معمولا ماندگارتر است. ضمناً والدین در این خانواده ها معمولا گرفتارترند و کمتر فرزندان خود را از این نظر آنالیز می نمایند.

چگونه از آلودگی به شپش پیشگیری کنیم

  • پیشگیری با رعایت بهداشت به ویژه در مکان هایی مانند مدارس، مهدکودک ها ، سربازخانه ها، پرورشگاه ها و ... امکان پذیر است و می توان به وسیله آموزش به افراد تا حد زیادی مانع ایجاد این مشکل شد .
  • باید به بچه ها آموزش داد در مدرسه از تماس سر خود با سر دیگران پرهیز نموده و شال، روسری، کلاه، برس و شانه خود را به دیگران ندهند یا از این وسایلِ مربوط به دیگران استفاده ننمایند .
  • همچنین موارد آلوده باید به سرعت شناسایی و گزارش شوند تا با درمان سریع، بتوان از انتقال آلودگی به دیگران جلوگیری نمود
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1126

به "اطلاعات غلط درباره شپش در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات غلط درباره شپش در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید