استراحتگاه راننده های تاکسی در لندن
به گزارش صنایع 90، از سال 1875 میلادی در خیابان های لندن کلبه های کوچک و سبزی وجود دارند که برای راننده های تاکسی غذای گرم و استراحتگاه فراهم نموده اند. امروزه این استراحتگاه ها به یکی از جاذبه های گردشگری لندن تبدیل شده اند.
در گذشته، تاکسی ران ها درشکه می راندند. مسافران داخل کابین می نشستند و راننده حتی در شرایط بد آب و هوایی هم مجبور بود که در محیط بیرون و نزدیک به اسب بنشیند. آن ها حتی برای نوشیدن آب هم نمی توانستند درشکه را کنار خیابان نگه دارند، زیرا قانون از رها کردن درشکه بدون راننده، آن ها را منع نموده بود. به همین دلیل تعدادی از راننده های تاکسی، زمانی که خود نبودند یا برای یاری به مسافران در حمل بارها و چمدان ها و کارهای پیش پا افتاده دیگر، نوجوانانی را استخدام نموده بودند.
داستان به یک صبح ژانویه در سال 1875 بازمی شود، ویراستار روزنامه گلوب، (The Globe newspaper) به نام جرج آرمسترانگ، (George Armstrong) خدمتکار خود را فرستاد تا به مقصد خیابان فلیت، (Fleet Street) برای او تاکسی کرایه کند. بعد از حدود یک ساعت خدمتکار خیس عرق برگشت و گفت تمام راننده های در دسترس در محلی دور هم جمع شده و با خوشحالی مشغول نوشیدنی و صحبت بودند و کسی حاضر نبود که این مسئولیت را به عهده بگیرد.
کاپیتان آرمسترانگ برای حل این مشکل تعدادی از خیرخواهان لندن، از جمله ارل شفتزبری هفتم، (7th Earl of Shaftesbury) را دور هم جمع کرد و خیریه ای تحت عنوان استراحتگاه تاکسی رانی را برای توقف و استراحت راننده ها بنا نهادند.
بین سال های 1875 و 1914 میلادی، 61 استراحتگاه با هزینه ای حدود 200 یورو برای هر استراحتگاه ساخته شد. این بناها غالبا در منطقه ها شلوغ و پر رفت و آمد راننده ها و در فاصله 10 کیلومتری از هم ساخته شدند. این کلبه ها علی رغم میزان کوچک شامل آشپزخانه و تعدادی صندلی برای پذیرایی از چند راننده به طور همزمان است. هر استراحتگاه مسئولی داشت که غذای گرم و نوشیدنی می فروخت. فروشنده غذاهایی را که خود راننده ها آورده بودند را هم گرم می کرد. برخی از راننده ها لیوان مخصوص خود را می آوردند و دراستراحتگاه می گذاشتند. صندلی، میز و کتاب ها و روزنامه هایی هم برای مطالعه موجود بود که اکثرا به وسیله ناشران اهدا شده بودند.
این استراحتگاه ها دو مشکل را حل کردند: اول این که برای راننده ها غذای گرم مقرون به صرفه قیمت فراهم کردند و دوم این که راننده ها در شرایط بد آب و هوایی پناهگاهی برای استراحت داشتند.
امروزه فقط 13 استراحتگاه به جای مانده است. این استراحتگاه ها هنوز هم فعال هستند و به راننده ها خدامات ارائه می دهند. اینجا به آدرس این 13 کلبه در ادامه اشاره شده است:
- خیابان چلسی ، (Chelsea) نزدیک پل آلبرت
- مجاورت تئاتر شهر
- مجاورت باغ گروسونور، (Grosvenor Gardens)
- میدان هانوور، (Hanover Square)
- مجاورت پارک کنسیگتون، (Kensington Park)
- مجاورت پارک کنسیگتون و نزدیک به دروازه ملکه
- خیابان پونت، (Pont Street)
- میدان سن جرج ، (St. Georges Square)
- روبه روی هتل سوئیس هووارد، (Swissötel Howard)
- مجاورت موزه آلبرت
- میدان راسل ، (Russell Square)
- خیابان وارویک، (Warwick Avenue)
- خیابان ولینگتون، (Wellington)