آیا احداث کانال جدید استانبول جنگ آنکارا با دبی و قاهره است؟

به گزارش صنایع 90، شبکه قطری الجزیره در یادداشتی آورده است که کانال جدید استانبول علی رغم شایعات، برای قاهره خطری ندارد اما به احتمال زیاد درآمدهای تجاری امارات را تهدید خواهد نمود.

آیا احداث کانال جدید استانبول جنگ آنکارا با دبی و قاهره است؟

از سفر با تور استانبول لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وبگاه خبری شبکه قطری الجزیره در یادداشتی که به تازگی آن را منتشر نموده آورده که کانال جدید استانبول، به هیچ عنوان به درآمدهای قاهره به وسیله کانال سوئز خللی وارد نخواهد نمود بلکه به احتمال زیاد احداث این کانال، به زیان درآمدهای تجاری امارات خواهد بود.

در این گزارش آمده است که به محض اینکه ترکیه برای احداث کانال استانبول گام هایی برداشت، بعضی به نیت این کشور مشکوک شده و آن را محکوم کردند. این افراد با متهم کردن ترکیه به تنش زایی در روابط خود با مصر [ادعا کردند] که این کشور میخواهد، نقش کانال سوئز در حوزه دریانوردی را خنثی کند و از طرفی، میزان درآمدهای مصر به وسیله این کانال را بکاهد؛ کانالی که مصر به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمدی خود به آن تکیه نموده است.

طبق این گزارش که جانبداری الجزیره از ترکیه در آن واضح است، بعضی افراد فتنه گر این اخبار را شایعه نموده اند تا به اصطلاح از آب گل آلود ماهی بگیرند؛ کسانی که قصد دارند، به اختلافات میان استانبول و قاهره دامن بزنند بی آنکه مدرکی حقیقی در دست داشته باشند. این افراد بنا دارند با این کار خود هرگونه کوشش برای آشتی یا حداقل فرونشاندن آتش بحران میان این دو کشور را به بن بست برسانند.

این گزارش با اشاره به زمان اعلام این پروژه در سال 2011 یعنی زمانی که اردوغان نخست وزیر ترکیه بود، آمده است: عجیب است، آن موقع کسی از توطئه ترکیه یا کوشش این کشور برای کاستن ارزش کانال سوئز صحبتی نمی کرد.

کانال آبی جدید، دریای سیاه در شمال ترکیه را به دریای مرمره در جنوب این کشور متصل می نماید. در این گزارش آمده که ترکیه با ایجاد این کانال میخواهد، از ترافیک کشتی هایی که از تنگه بسفر عبور می نمایند بکاهد. از طرفی دیگر، کانال سوئز دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می نماید یا به عبارتی دیگر، این دو کانال هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

موقعیت دریایی مرمره و تنگه بسفر

در این گزارش با اشاره به امارات آمده است که شاید ایجاد این کانال رقابتی باشد میان کانال استانبول و بندرهای [مورد استفاده] امارات. هدف اصلی این کانال که انتقال تجارت میان چین و اروپا است -یعنی درست جایی که امارات بر بندرهای عدن، بربره و عصب در باب المندب نفوذ دارد- این فرضیه را قوت می بخشد. بی شک این اقدام ترکیه قدرت رقابتی و جذب تجاری این کشور را افزایش خواهد داد به ویژه پس از سرانجام پروژه جاده ابریشم آهنی. این مسئله عملا شهر استانبول را به مرکزی جهانی برای تجارت بین الملل تبدیل خواهد نمود.

جاده ابریشم آهنی

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1993، ترکیه در صدد احداث خط آهنی برای اتصال دیگر ملت های ترک اطراف دریای خزر برآمد. هدف از این پروژه افزایش روابط فرهنگی و تجاری میان ترکان بود. پس از آنکه بانک بین المللی و بانک اروپا تامین اقتصادی این پروژه را به به بهانه نبود ارمنستان در این خط، نپذیرفتند به حالت تعلیق درآمد؛ اما با این حال، پروژه یادشده باری دیگر، و درست پس از تامین اقتصادی از سوی ترکیه و آذربایجان در سال 2017 افتتاح شد. چین با احداث یک خط جدید از غرب این کشور به سمت قزاقستان شاخه جدیدی به آن اضافه کرد تا کالاهای خود را به وسیله این راه به آذربایجان صادر کند. این خط، در نهایت به وسیله خط آهن باکو، تفلیس و قارص به ترکیه متصل شد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 613

به "آیا احداث کانال جدید استانبول جنگ آنکارا با دبی و قاهره است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا احداث کانال جدید استانبول جنگ آنکارا با دبی و قاهره است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید