آژیر شرایط قرمز در بیمارستان ها

به گزارش صنایع 90، بیمارستان های کشور در چند هفته اخیر با کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی روبرو شده اند و به نظر می رسد اگر مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دیر بجنبند، تجهیزات پزشکی هم به سرنوشت کمبود دارو دچار خواهد شد.

آژیر شرایط قرمز در بیمارستان ها

به گزارش شرق، اظهارات و مصاحبه های رؤسای انجمن های پزشکی و گزارش های میدانی از سطح بیمارستان های کشور، از بروز کمبود در تأمین تجهیزات پزشکی مصرفی حکایت دارد. این درحالی است که وزارت بهداشت همچنان درگیر برطرف کمبود های دارویی است و اوضاع هنوز عادی نشده است. ازاین رو وزیر بهداشت نباید نسبت به تأمین کمبود اقلام پزشکی مصرفی در بیمارستان ها بی اعتنا باشد؛ زیرا اگر امروز به فکر برطرف کمبود ها نباشد، فردا دیر خواهد بود و محتمل است که بحران کمبود دارو در حوزه تجهیزات پزشکی هم تکرار گردد.

اما سؤالی که وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو باید برای آن پاسخ قانع کننده ای داشته باشند، این است که تضاد منافع در حوزه تجهیزات پزشکی، تا چه مقدار به کمبود ها دامن زده است. اساسا گفته می گردد بوروکراسی حاکم بر اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، نقش اساسی در بروز کمبود ها دارد؛ زیرا خیلی از تولیدکنندگان و تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی، از تبعیض ها در روند صدور مجوز ها و حمایت ها، گلایه دارند و معتقدند سیاست های حاکم بر اداره کل تجهیزات پزشکی احتیاجمند اصلاحات اساسی است.

آقای وزیر! تا دیر نشده بجنبید و اجازه ندهید بیماران به خاطر نبود ملزومات پزشکی در بیمارستان ها، دچار ترس و دلهره شوند. سلامت مردم شوخی بردار نیست و نمی توان نسبت به آن بی اعتنا بود؛ زیرا سلامت اگر از کف برود، به سختی بازخواهد گشت و شاید هرگز بازنگردد؛ بنابراین بهتر است به فکر پیشگیری باشیم تا دچار بحران نشویم. کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی، کم از دارو ندارد؛ زیرا همان قدر که یک قلم دارو می تواند جان بیماری را نجات دهد، یک قلم تجهیزات پزشکی هم می تواند نجات دهنده بیمار بستری در بیمارستان باشد.

کمبود اقلام پزشکی مصرفی در حوزه قلب و عروق، مغز، ارتوپدی، چشم و... منجر به تهدید جان بیمار خواهد شد. این در حالی است که تولیدکنندگان و تأمین کنندگان این قبیل کالا های پزشکی، در دسترس هستند و هیچ مسئله ای برای تأمین احتیاج بیمارستان ها ندارند؛ اما برخورد های تبعیض آمیز با آنها، شرایط را قدری سخت و سخت نموده است. رئیس سازمان غذا و دارو! تولیدکنندگان و تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی در کشور، احتیاج به حمایت دارند تا با دلگرمی بیشتری پای کار باشند.

این افراد نسبت به سیاست های حاکم بر اداره کل تجهیزات پزشکی، گلایه دارند و معتقدند باید از نظرات و دیدگاه های آن ها در سیاست گذاری های حوزه تجهیزات پزشکی بهره مند شد؛ زیرا برای معین سیاست ها و خط مشی امور، باید از اندیشه های افراد مجرب و متخصص حوزه تجهیزات پزشکی استفاده کرد. رئیس سازمان غذا و دارو نباید اجازه دهد شائبه های تضاد منافع، حوزه تجهیزات پزشکی را تحت الشعاع قرار دهد؛ زیرا شنیده می گردد که مافیا در این حوزه نیز جولان می دهد و همین موضوع، چالش اصلی سازمان غذا و دارو در حوزه تجهیزات پزشکی است.

صدای کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی در بیمارستان ها به گوش می رسد. در واقع، اعلام شرایط قرمز در حوزه تجهیزات پزشکی، باید مدیران وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را هوشیار کند تا اتفاق کمبود های دارویی در حوزه تجهیزات پزشکی تکرار نگردد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 آذر 1401 بروزرسانی: 20 آذر 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2197

به "آژیر شرایط قرمز در بیمارستان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژیر شرایط قرمز در بیمارستان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید