بازسازی منزل: کلاه فرنگی 300 ساله در رفسنجان نیازمند بازسازی است

به گزارش صنایع 90، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کلاه فرنگی 300 ساله در رفسنجان نیازمند بازسازی است.

بازسازی منزل: کلاه فرنگی 300 ساله در رفسنجان نیازمند بازسازی است

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

تور گردشگری اصحاب رسانه در رفسنجان با حضور شهردار این شهر اگرچه به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی برگزار گردید اما با حضور در بعضی آثار تاریخی یا کارگاه تولیدی فرش نیز همراه بود.

از جمله مکانهایی که به وسیله اصحاب رسانه بازدید شد، عمارت کلاه فرنگی در روستای سعادت آباد رفسنجان در بخش مرکزی این شهرستان بود که یک کارشناس حوزه گردشگری هم تور را همراهی می کرد.

شیما نخعی راد، کارشناس حوزه گردشگری در رفسنجان در جریان این بازدید گفت: این عمارت که به چهل دری یا حاکم نشینی معروف است، قدمتی 300 ساله دارد.

وی اضافه کرد: از لحاظ معماری هم این بنا دارای سامانه حوضخانه ای و فضای روباز است بطوریکه راههای ارتباطی زیرزمینی نیز دارد.

نخعی راد اعلام کرد: تا سال 1341 در این عمارت زندگی رواج داشته و پس از آن رو به نابودی میرفت که سال 1392 با اعتبار 40 میلیون تومان بازسازی شد اما باز هم احتیاج به بازسازی و بازسازی دارد.

وی توضیح داد: در این محل بازار، انبار و غیره وجود داشته که بخشهای زیادی از آن تخریب شده است.

نخعی راد اظهار داشت: این بنا در سال 1384 به ثبت ملی رسیده و قرار است به بخش خصوصی واگذار گردد تا مورد بازسازی و بازسازی قرار گیرد و گردشگران بتوانند از آن تماشا نمایند.

دیوار 140 ساله و منحصر بفرد در ایران

مکان بعدی که در این تور مورد بازدید اصحاب رسانه نهاده شد، دیوار مطلع بود که دارای قدمتی 140 ساله است.

محسن باقری، کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان گفت: این دیوار در ایران منحصر بفرد است و در 140 سال قبل برای جلوگیری از پیشروی شن به خانه ها و مکانهای زندگی مردم تماما از گل خام ساخته شده است.

وی اضافه کرد: طول این دیوار 144 متر و دارای 39 نیم دایره است که با بازسازی آن دانشجویان رشته های معماری و گردشگران می توانند از آن بازدید نمایند.

پیشرفت 30 درصدی خانه فرش در رفسنجان

خانه فرش در حال احداث به مساحت 600 متر مربع در رفسنجان که اینک 30 درصد پیشرفت فیزیکی بیشتر ندارد، از جمله دیگر مکانها بود که اصحاب رسانه از آن تماشا کردند.

این خانه فرش در بخشی از یک کارگاه فرش دستباف به وسیله بخش خصوصی در حال احداث است که می گوید از یک سال پیش ساخت آن آغاز شده و 6 میلیارد ریال تا به امروز هزینه شده و برای تکمیل تا 2 سال آینده 10 میلیارد ریال احتیاج دارد.

حسینجان ابوالهادی، مسئول این کارگاه گفت: این کارگاه در خانه قدیمی که 100 سال قدمت دارد، حدود 51 سال پیش دایر شده است.

وی فرشهای تولیدی در این کارگاه را از نظر کیفیت و طرح و رنگ دارای ویژگی های خاص معرفی می نماید بطوریکه مدعی است سال 2010 تاییدیه یونسکو را گرفته است.

ابوالهادی با بیان اینکه 25 نفر در این کارگاه مشغول بکار هستند، می گوید که تعداد بافندگان آن تا 100 نفر قابل افزایش است و ضمن اینکه مددجویان کمیته امداد نیز می توانند با مراجعه به این کارگاه مشغول به کار و کسب عایدی شوند.

به گفته وی در کنار این کارگاه حدود 600 متر مربع به عنوان خانه فرش که در استان کرمان چنین خانه ای وجود ندارد در حال احداث هست که با اعتبار شخصی 6 میلیارد ریالی از یکسال پیش تا به امروز 30 درصد پیشرفت داشته است.

ابوالهادی توضیح داد: این خانه فرش 10 میلیارد ریال دیگر بودجه احتیاج دارد تا در 2 سال آینده تکمیل گردد و قرار است به صورت نمایشگاه دائمی فرشهای نفیس فعالیت کند.

مجید کهنوجی، شهردار رفسنجان هم در جریان این بازدید حمایت از این کارگاه را مورد تاکید قرار داد و قول داد که در بعضی زمینه ها از آن حمایت کند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2036

به "بازسازی منزل: کلاه فرنگی 300 ساله در رفسنجان نیازمند بازسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: کلاه فرنگی 300 ساله در رفسنجان نیازمند بازسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید