پناهگاه خوش ییلاق دو نگاه و دو نیسان آبی رنگ!

به گزارش صنایع 90، خبرنگاران/سمنان دو نیسان آبی رنگ راهی پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق در شاهرود شدند، دو نیسانی که اگرچه یک رنگ واحد داشتند اما هرکدام، رنگ دیگری هم در خود داشتند. رنگی که در پس آن، دو نگاه، دو رویکرد و دو فرهنگ کاملا متضاد خودنمایی می کرد.

پناهگاه خوش ییلاق دو نگاه و دو نیسان آبی رنگ!

جدای از اینکه دیروز، یکی از این دو در خفای شب می گریخت و دیگری در روشنای روز چون کبکی خرامان، می خرامید؛ یکی از آن دو لبالب از مهربانی بود و دیگری سرشار از داغ و درد و تفنگ! آخر یکی به راه می زد و دیگری به بی راهه.

این دو آبی اما یکی سبز می نمود و دیگری سرخ، یکی زندگی از آن می چکید و دیگری خون، یکی جان می بخشید و دیگری جان می گرفت

دیروز دو نیسان آبی رنگ جاده زیبا و کوهستانی خوشییلاق را طی کردند، راستای را رفتند و برگشتند اما خوب اگر نگاه کنی رد آن دو در این راستا همچنان باقی است راستای که به آینده نیز راه دارد...

رئیس محیط زیست شاهرود امروز دو خبر از خوش ییلاق برای رسانه ها داشت، یکی از نذر طبیعت برای حیات وحش گرسنه خوش ییلاق در این سرمای زمستان خبر می داد و دیگری خبر از دستگیری شکارچیانی که لاشه سه پازن و یک قوچ و..را با خود از خوش ییلاق جنگلی و زیبا به شهر؛ -این جنگل آهن ها و ماشین ها- می بردند.

خبر نخست اما کوتاه بود، خبری دو پاراگرافی که سفیدخوانی اش اما بسیار بود و در لای هر کدام از سطور سپیدش می شد توقف کرد و به انسان بودن خویش بالید.

علی اکبر قربانلو از اهداء نذر طبیعت علوفه خشک توسط خانواده مرحوم حاج محمد طبسی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود اطلاع داد.

وی گفت: این خانواده یک خودروی نیسان علوفه یونجه، خریداری و به منظور تغذیه حیات وحش پناهگاه خوش ییلاق در سرمای شدید زمستان در اختیار اداره حفاظت محیط زیست شاهرود قرار داد.

رئیس محیط زیست شاهرود با تقدیر از عمل نیکوی این خانواده خیر، از ادای این نذر از سوی ماموران محیط زیست و انتقال علوفه های نذری به پناهگاه خوش ییلاق اطلاع داد.

خبر دوم اما طولانی تر بود، در سیاهی شب می رفت، تعقیب داشت و گریز، صدای گلوله داشت، خون می چکید از گلوله، از نیسان آبی رنگ هم!

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود در این خبر اما از دستگیری شکارچیان غیرمجاز سه راس پازن و یک راس قوچ وحشی اطلاع داد و گفت: مامورین پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق در حین گشت و کنترل منطقه به یک خودروی نیسان که در محل اتراق حیات وحش در حال پرسه زدن بود مشکوک شده و به آنها فرمان ایست دادند.

او از بی توجهی شکارچیان به هشدار مامورین محیط زیست اطلاع داد و اظهار کرد: سرنشینان نیسان به فرمان ایست مامورین توجهی ننموده و در صدد فرار برآمدند.

قربانلو ادامه داد: در پی این تعقیب و گریز، مامورین محیط زیست ناگزیر اقدام به شلیک چند تیر هوایی نموده و از آنجا که مظنونین همچنان متوقف نشدند، ماموران با رعایت موازین قانونی لاستیک خودروی شکارچیان را هدف قرار داده و پنچر کردند. شکارچیان در سیاهی شب در انبوه درختان حاشیه راه متواری می شوند.

به گفته این مدیر مسوول، بعد از بازرسی از نیسان، کاشف به عمل می آید که علاوه بر ابزار شکار و وسائل شخصی شکارچیان فراری، لاشه سه راس بزغاله وحشی و کلچه و شاخ یک راس قوچ تازه دو ساله و... در خودرو است.

به هر روی همچنان که رئیس محیط زیست شاهرود گزارش داده این شکارچیان در محل اتراق حیات وحش در حال پرسه زدن بودند که محیط بانان و ماموران محیط زیست به آنها مشکوک می شوند.

لابد در محل تجمع و اتراق حیات وحش در کمین بودند تا در این زمستان سرد و بی علوفه بره آهویی، بره کلی، قوچی و...به هوای آب و دانه بیایند تا دانه نخورده در دام شکارچیان بیفتند و شلیک گلوله و خون...

این هم راهی است، راهی که نیسان آبی رنگ در گرگ و میش هوای خوش ییلاق طی می کرد و در سیاهی شب گریخت. راه دیگر اما راهی است که نیسان دیگر با باری از علوفه و مهربانی تا خوش ییلاق سرد و بی علف این روزها طی کرد.

شوربختانه دیرسالی است که شکار بی رویه، کوهستان ها، آسمان و آب های ایران را برای حیات وحش ناامن نموده و از همین رو سرزمینی که روزگاری مامن بسیاری از حیات وحش بوده به قتلگاه حیات وحش تبدیل شده است. تداوم همین شکار بی رویه بود که غرش شیر ایرانی و ببر مازندران را از کوهستان های بلند ایران گرفت.

تداوم این نگاه و فرهنگ بوده که امروز گونه هایی چون گوزن زرد ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، سمندر لرستان، خرس سیاه، پلنگ ایرانی، گربه شنی، شاهین، عقاب شاهی، هوبره، کبک دری، شاه روباه، درنای سیبری، پلیکان پاخاکستری،گور ایرانی، کروکودیل و بسیارانی دیگر از گونه های باارزش را در لیست حیات وحش در معرض خطر انقراض قرار داده است.

به هر روی همچنان که در این یادداشت آمد راه دیگری هم پیش روی ما است راهی که خانواده زنده یاد حاج محمد طبسی امروز در راستا پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق به انگشت اشاره نشان داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 668

به "پناهگاه خوش ییلاق دو نگاه و دو نیسان آبی رنگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهگاه خوش ییلاق دو نگاه و دو نیسان آبی رنگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید