پایگاه داده تحلیل ژن های گیاهان در شرایط تنش در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شد

به گزارش صنایع 90، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پایگاه داده برای تحلیل بیان، بیان همزمان و شناسایی راستا های درون سلولی ژن های گیاهان تحت تنش های غیر زیستی در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شد.

پایگاه داده تحلیل ژن های گیاهان در شرایط تنش در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

مریم کلاهی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، در مورد طراحی پایگاه داده برای تحلیل بیان، بیان هم زمان و شناسایی جهت های درون سلولی ژن های گیاهان تحت تنش های غیر زیستی گفت: پایگاه داده تحلیل ژن های گیاهان در شرایط تنشی برون داد، یک طرح پژوهشی دو ساله است که از دی ماه 97 در گروه زیست شناسی دانشکده علوم این دانشگاه شروع شد و با پشتیبانی حوزه معاونت پژوهشی منجر به ایجاد پایگاه داده ای شد که در نوع خود در قلمرو گیاهان و ژنتیک گیاهی دانشی نو به شمار می رود.

کلاهی اضافه نمود: در این پایگاه، ژن های گیاهان مهم زراعی و مدل های ژنتیکی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت مطالعه گیاهان به عنوان سرمایه های طبیعی و منابع غذایی ارزشمند و اینکه بخش گسترده ای از زمین های زیر کشت دنیا در معرض تنش خشکی و شوری هستند، مطالعه رفتار ژن های گیاهان در شرایط تنش می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام کرد: این پایگاه با توجه به ایجاد دسترسی سریع به داده های پیچیده و تخصصی ژن ها برای تمام پژوهشگران و علاقه مندان آشنا یا ناآشنا به بیوانفورماتیک، بسیار کارا خواهد بود.

وی ادامه داد: راه اندازی چنین سایتی علاوه بر کارایی بالا در تحقیقات پژوهشگران علوم کشاورزی، زیست شناسی سلولی ملکولی و داروسازی، می تواند در پیشبرد اهداف وب متریک (سایت رتبه بندی دانشگاه های دنیا بر اساس وب سایت اینترنتی دانشگاه ها که بیش از 12 هزار دانشگاه در سراسر دنیا را رتبه بندی می نماید) دانشگاه شهید چمران اهواز موثر باشد و مانند یک منبعی پر استناد در مدارک علمی مورد توجه قرار گیرد.

کلاهس اظهار کرد: پایگاه مذکور، داده نتایج همبستگی بین ژن ها و میزان بیان آن ها بین گیاهان را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد و این اطلاعات بر خلاف سایت های مشابه خارجی به صورت اختصاصی برای اولین بار برای گیاهان در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده و مرتبط با آزمایش های تنش های خشکی و شوری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1301

به "پایگاه داده تحلیل ژن های گیاهان در شرایط تنش در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه داده تحلیل ژن های گیاهان در شرایط تنش در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید