پارک ملی گرن پارادیسو، اولین پارک ملی ایتالیا

به گزارش صنایع 90، پارک ملی گرن پارادیسو | Gran Paradiso National Park در ایتالیا

پارک ملی گرن پارادیسو در ایتالیا در میان کوه های آلپ قرار گرفته و با چشم اندازهای کوهستانی خیره کننده و فرصت های باورنکردنی کوهنوردی به مقصدی باشکوه تبدیل شده است. این پارک اولین بار برای حفاظت از بزهای کوهی تاسیس شد اما امروز تبدیل به زیستگاهی امن برای حیوانات و پرنده های مختلف شده است. پارک ملی گرن پارادیسو اولین و قدیمی ترین پارک ملی ایتالیاست و فرصت های طبیعت گردی بیشماری را به شما می دهد. برای آشنایی بیشتر با پارک ملی گرن پارادیسو در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

پارک ملی گرن پارادیسو، اولین پارک ملی ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

درباره پارک ملی گرن پارادیسو

پارک ملی گرن پارادیسو (Gran Paradiso National Park) در زمینی به مساحت 62 هزار هکتار قرار گرفته و پوشیده از کوهستان ها، یخچال های طبیعی، درختان و چراگاه هاست. علت اینکه به این پارک گرن پارادیسو می گویند وجود کوهی به همین نام در پارک است. کوه گرن پارادیسو تنها کوهی است که بیش از 4 هزار متر ارتفاع دارد و کاملا در قلمروی کشور ایتالیا قرار گفته است. این پارک در شمال غربی ایتالیا قرار گرفته و حدود 10 درصد ار آن را درختان و حدود 16 درصد را زمین های کشاورزی و چراگاه ها فراگرفته است. برای بازدید از این پارک ملی باید به شهر Aosta، شهر کوچکی در 110 کیلومتری شهر تورین بروید.

تاریخچه پارک ملی گرن پارادیسو

در اوایل قرن 19 به دلیل شکار بی رویه، فقط در دو منطقه از ایتالیا بزکوهی آلپی وجود داشت که یکی از آن ها گرن پارادویسو بود وتقریبا حدود 60 بز کوهی در این منطقه زندگی می کردند. این بزهای کوهی نه فقط به خاطر تفریح بلکه به بر اساس این باور که گوشتشان خاصیت درمانی دارد شکار می شدند. به دلیل کاهش تهدید آمیز جمعیت بزهای کوهی پادشاه ایتالیا در سال 1856 این ناحیه را شکارگاه سلطنتی کرد. در سال 1920 پادشاه ویکتور امانوئل سوم این منطقه را به محیط زیست بخشید و اینجا در سال 1922 به پارک تبدیل شد. این پارک اولین پارک ملی ایتالیا بود و در زمان تاسیس حدود 4 هزار بز کوهی داشت اما با ادامه شکار تا سال 1945، فقط 419 بز کوهی باقی مانده بود.

در سال های بعد محافظت بیشتر شد و امروز باز هم حدود 4 هزار بز کوهی در این پارک زندگی می نمایند. مدت بازدید از این پارک شانس زیادی دارید که این بزهای کوهی بینظیر را که فقط مخصوص کوه های آلپ هستند تماشا کنید، مخصوصا اگر شب را در یکی از کلبه های کوهستانی بگذرانید چون صبح و در هنگام طلوع آفتاب حیوانات برای بازی و غذا پیدا کردن از لانه بیرون می آیند.

تفریحات پارک ملی گرن پارادیسو

کوهنوردی: از آن جایی که این پارک در منطقه کوهستانی قرار گرفته کوه های زیادی برای کوهنوری دارد. کوهنوردی در هر کدام از راستاهای این پارک چشم اندازهای بینظیر طبیعی را در مقابل چشمانتان به نمایش می آورد. برای اینکه اینجا در ابتدا یک شکارگاه سلطنتی بود کیلومترها راستا نشانه گذاری شده دارد که آن را تبدیل به بهشتی برای کوهنوردان و طبیعت گردان حرفه ای و غیر حرفه ای نموده است. مطمئنا از بخش های شمالی پارک بیشتر خوشتان می آید چون کوه هایش بلندتر و چشم اندازهایش جذاب ترند. می توانید گشت و گذار در این پارک را از دهکده کوچک کوگنه (Cogne) آغاز کنید.

راه رفتن روی برف: ارتفاع زیاد، این پارک را به یکی از پر برف ترین مناطق ایتالیا تبدیل نموده است. اگر عاشق برف بازی و راه رفتن روی برف های سفید هستید در فصل زمستان راهی این پارک ملی شوید تا از تماشای برف ها لذت ببرید.

اسکی: دامنه های این پارک ملی یکی از بهترین جاها برای اسکی است از آن جایی که در فصل زمستان برف زیادی در این ناحیه می بارد می توانید با تجهیزات اسکی وارد پارک شوید و از این همه مناطق بکر برای اسکی بهره ببرید.

عکس دریافت در میان گل ها در فصل بهار: دشت های پارک در فصل بهار پر از گل های خوشبو و رنگارنگ می گردد و مناظر چشم نوازی را برای دریافت عکس های رویایی خلق می نماید. عکس دریافت به هرماه چه گل هایی را دوست دارید؟ تنوع گل های این دشت آنقدر زیاد است که می توانید با آن ها کلکسیونی از عکس های کارت پستالی درست کنید.

تماشای پرندگان: پارک زیستگاه بیش از 100 گونه از پرندگان است که فرصت های بینظیری برای تماشای پرندگان به وجود آورده است. اگر شما هم از طبیعت دوستانی هستید که از تماشای پرندگان رنگارنگ لذت می برید راهی این پارک شوید.

طبیعت گردی: اگر عاشق جاهای بکرتر و بدون سروصدا تر هستید به سمت دره های جنوبی بروید. در راستا این دره ها چشم اندازهای جذابی از کوه گرن پارادیسو را می بینید.

گونه های جانوری پارک ملی گرن پارادیسو

در فصل تابستان در چراگاه های کوهستانی تعداد زیادی بز کوهی می بینید، حیواناتی که در فصل زمستان خودشان را به ارتفاعات پایین تر می رسانند. در کنار بز کوهی گونه های حیوانی دیگری مثل راسو، خرگوش صحرایی، گورکن اروپایی، شاه گوش و گرگ هم در این پارک دیده می گردد. این پارک زیستگاه بیش از 100 گونه از پرندگان است که شامل عقاب طلایی، باقرقره صخره و … هستند. در نواحی جنگلی پارک پرندگانی مثل دارکوب سیاه و فندق شکن به چشم می خورند.

گونه های گیاهی پارک ملی گرن پارادیسو

درختان این پارک اهمیت زیادی دارد چون پناهگاه امنی را برای حیوانات به وجود آورده اند. از طرفی این درختان در برابر حوادثی مثل سیل و رانش زمین نقش دفاعی دارند. چراگاه ها در اواخر فصل بهار پر از گل های رنگارنگ است . حدود 1500 گونه گیاهی در این پارک وجود دارد و دشت های شاه بلوط مورد کشت و زرع های زیادی قرار گرفته است.

منبع: britannica.com

منبع: الی گشت
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 661

به "پارک ملی گرن پارادیسو، اولین پارک ملی ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی گرن پارادیسو، اولین پارک ملی ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید