وقتی کارهای نمایشی جای آموزش رامی گیرد، انتقادازشرایط باغ خزندگان

به گزارش صنایع 90، به گزارش خبرنگاران، محفظه های کوچک شیشه ای با کف آلومینیومی، یک ظرف آب و یک لامپ، مکانی که هیچ شباهتی به محل طبیعی زندگی حیوان ندارد. بر روی دیوارها تصاویری از بچه ها خردسال و افرادی دیده می گردد که در حال بوسیدن مارها و عقرب ها هستند ؛ مارها را در دست گرفته یا بر شانه خود قرار داده اند. این نمایی کلی از فضایی است که باغ خرندگان اصفهان نامیده می گردد.

وقتی کارهای نمایشی جای آموزش رامی گیرد، انتقادازشرایط باغ خزندگان

در حقیقت وقتی برای نخستین بار وارد سالن موسوم به باغ خزندگان اصفهان می شوید تصور می کنید که کسی با این حیوانات دشمنی داشته و قصد آزار آنها را دارد. چرا که محیط نگهداری این حیوانات بسیار کوچک است و از حداقل امکانات برای نگهداری یا بهتر است بگوییم زنده نگه داشتن حیوانات در آن استفاده شده است.

به گفته بسیاری از بازدید نمایندگان استرس و عصبی بودن به خوبی در رفتار بعضی از خزندگان این محل مشخص است.

یک فعال حقوق حیوانات معتقد است؛ اساسا باغ وحش ها و محل های نگهداری حیوانات کوشش دارند به رفاه حیوانات توجه نمایند یا دست کم شرایط ظاهری مناسبی برای حیوانات فراهم نمایند اما این مساله در خصوص باغ خزندگان صدق نمی نماید .

سپهر سلیمی، با بیان اینکه معلوم نیست هدف از ایجاد این فضا چه بوده تأکید می نماید: به نظر می رسد هدفی جز کسب درآمد برای این محل تعریف نشده است.

به گفته وی، در واقع این محل برای شهری مانند اصفهان با آن پشتوانه فرهنگی و هنری که مدعی پایتخت فرهنگی ایران است یک نکته منفی حساب می گردد.

این فعال حقوق حیوانات اضافه می نماید. آیا وجود هر مرکزی به هر شکلی برای کسب درآمد و یا سرگرمی شهفرایندان ضروری است؟ شرایط بسیاری از حیوانات این مرکز مصداق شاخص حیوان آزاری است که بر خلاف آموزه های دینی و فرهنگی کشور بوده و زیبنده شهری مانند اصفهان نیست.

آنطور که سلیمی می گوید: نکته مهم این است که حیوانات این مرکز از کجا آمده و به چه شکل وارد ایران شده اند؟ بالای قفس خزندگان نوشته شده زیستگاه اصلی بعضی از این حیوانات استرالیا، تایلند و جنگل های آمازون است و معلوم نیست این حیوانات به چه شکل وارد ایران شده اند؟

به اعتقاد او، هر یک از این حیوانات به هر دلیلی وارد محیط طبیعی شوند به عنوان گونه مهاجم تبعات زیادی را برای محیط زیست کشور به بار خواهند آورد ضمن اینکه تعداد زیادی از این خرندگان جفت هستند و حتی در زمان بازدید دیده شد که یک گونه از مارها حدود 15 عدد تخم گذاشته که معلوم نیست حیوانات جدید فراوری شده به کجا می فرایند و چه سرنوشتی در انتظار آنها است.

در این خصوص ایمان ابراهیمی، فعال محیط زیست و کارشناس روانشناسی می گوید: خیلی ها تصور می نمایند بازدید از انواع باغ وحش ها و محل های نگهداری از حیوانات فعالیتی مفید و اثر بخش برای آشنایی بچه ها و بزرگسالان با حیوانات و حیات وحش است، این در حالی است که این ذهنیت در بیشتر موارد نه تنها درست نیست بلکه در خصوص باغ وحش هایی که اصول حقوق حیوانات را رعایت نمی نمایند کاملا بر عکس است.

وی با بیان اینکه انسان در برخورد با اشیا و موجودات دنیای خارج آنطوری عمل می نماید که در خصوص آن ها فرا گرفته است تأکید می نماید: اساسا فراگیری در خصوص هر شی و موجود خارجی به وسیله حواس پنجگانه صورت می گیرد.

به اعتقاد ابراهیمی هنگامی که کودکی برای نخستین بار گونه ای مانند مار را در باغ وحشی می بیند، اطلاعاتی که در خصوص این گونه در آن لحظه در حافظه اش ثبت می گردد، مشخص نماینده نحوه رفتار آینده و تفکر وی در خصوص آن گونه است. حال اگر مار را در جایگاهی در باغ وحش ببیند که در فضایی کوچک حبس شده که در گوشه کنار قفس فضولات آن حیوان به چشم می خورد، تصور و طرح واره وی از مار به این گونه خواهد بود که مار موجودی است آلوده و بی احساس که به راحتی و در صورت تمایل می توان آن را در شیشه ای محفوظ نگه داشت.

متاسفانه در هنگام ایجاد چنین اماکنی به جنبه های فرهنگی توجه نمی گردد و برآوردی از اینکه بازدید نمایندگان پس از حضور در این مراکز چه دیدگاهی نسبت به حیوانات خواهند داشت نمی گردد. اگرچه سازمانهای غیردولتی و سازمان محیط زیست در مواردی کوشش می نمایند با اجرای برنامه های فرهنگی، مردم را به حیوان دوستی و برخورد مشفقانه با حیوانات ترغیب نمایند ولی وجود چنین مراکزی، دستاوردهای فرهنگی و آموزشی این گروه ها را از بین برده و موجب نگرانی بسیاری دوستداران محیط زیست و حامیان حیوانات می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 649

به "وقتی کارهای نمایشی جای آموزش رامی گیرد، انتقادازشرایط باغ خزندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کارهای نمایشی جای آموزش رامی گیرد، انتقادازشرایط باغ خزندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید