هشدار؛ قارچ فله ای غیر پرورشی نخرید!

به گزارش صنایع 90، بعضی از روش ها و معیار های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ و یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیح برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد به شمار نمی رود.

هشدار؛ قارچ فله ای غیر پرورشی نخرید!

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت: مردم از خرید قارچ فله ای غیر پرورشی جمع آوری شده به وسیله افراد بومی خودداری و برای حفظ سلامت خود و خانواده تنها قارچ هایی را که به وسیله مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز هستند مصرف نمایند.

دکتر ساحل قبادی اظهار کرد: هر ساله با آغاز فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ های خودرو در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت های ناشی از مصرف خوراکی قارچ های خودرو و سمی روبرو هستیم که متأسفانه موجب بستری شدن بسیاری از افراد، نارسایی کبد و حتی فوت می گردد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش عمومی و اطلاع رسانی و هشدار های به موقع از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ سمی و خودرو پیشگیری می نماید، اضافه نمود: بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی کشور در سال 1399 تعداد 696 مورد و در نیمه نخست سال 1400 تعداد 797 نفر در اثر مسمومیت با قارچ به بیمارستان های سطح کشور مراجعه کردند که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور است.

قبادی با بیان اینکه مردم از مصرف قارچ های خودرو و مخصوصاً قارچ هایی که در کنار تنه درختان بویژه درختان خشک شده می رویند پرهیز نمایند، توضیح داد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه بوده و تنها به وسیله متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است بنابراین مردم به توصیه های بعضی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجهی ننمایند.

وی با اشاره به اینکه مصرف قارچ به وسیله پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست، گفت: بعضی از روش ها و معیار های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ و یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیح برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد به شمار نمی رود.

قبادی اظهار کرد: بعضی از سموم موجود در قارچ های سمی مقاوم به گرما بوده و فرآیند های آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز، سرخ و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

وی با بیان اینکه در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی، چون تهوع، اسهال و استفراغ به صورت تاخیری (5 تا 12 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ های خودرو) باید هرچه سریعتر بیمار به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها منتقل گردد، ادامه داد: در مواردی که علائم گوارشی به صورت تاخیری با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ خودرو رخ دهد این دسته از قارچ ها سمیت به مراتب بیشتری دارند.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با تاکید بر اینکه انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می گردد، بیان نمود: با مشاهده علائم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو از هرگونه خود درمانی و درمان علائمی پرهیز شده و باید بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کرد.

وی افزود: بر اساس آمار، هر ساله بیشترین مسمومیت های ناشی از قارچ سمی در استان هایی، چون کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، گلستان، همدان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، منطقه ها غربی و کوهستانی و منطقه ها مرطوب کشور بروز داشته است.

منبع: فرادید
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2148

به "هشدار؛ قارچ فله ای غیر پرورشی نخرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار؛ قارچ فله ای غیر پرورشی نخرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید