شش میلیون سهامدار درگیر اختلال مانده حساب!

به گزارش صنایع 90، موضوع از این قرار بود: یکی از عظیم ترین شرکت های کارگزاری بورسی با 5. 6 میلیون سهامدار، مانده حساب مشتریان خود را در معاملات آنلاین اشتباه نشان داد. روز گذشته مشتریان یکی از کارگزاری های بورسی با دیدن مانده حساب خودشان نتوانستند اقدام به خرید سهام نمایند. گر چه مسائل نرم افزاری و عدم سینک مانده مشتریان میان بک آفیس و آنلاین علت اصلی این مشکل بود، اما به اعتقاد فعالان بازار افزایش تعداد مشتریان این شرکت ها که از حد نصاب بسیار فاصله گرفته از عمده ترین دلایل تکرار مسائل سهامداران است.

شش میلیون سهامدار درگیر اختلال مانده حساب!

نکته جالب این بود که به رغم اعلام شرکت کارگزاری مبنی بر برطرف مشکل تا قبل از ساعت بازار، سهامداران همچنان با اعداد عجیب در مانده حساب خود روبرو و حتی بعضی از سهامداران با افزایش مانده حساب روبه رو شده اند. بعضی، کوشش شرکت های کارگزاری مطرح بورس را برای جذب بیشتر مشتری در شرایطی که به این تعداد از مشتری پاسخ درستی داده نمی گردد، اتفاق ناخوشایندی برای تازه واردان و قدیمی تر ها می دانند.

حجم بالای مشتریان، عامل اصلی اتفاق بود

علیرضا تاج بر، عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در این باره به دنیای اقتصاد گفت: حجم معاملات و تعداد معاملات نسبت به گذشته 50 برابر شده و این رشد چشمگیر احتیاجمند افزایش بستر های آی تی است. او ادامه داد: این تعداد استقبال از بورس قابل پیش بینی نبود و کوشش تمام ارکان بازار سرمایه این است که به احتیاج سهامداران جوابگو باشند. هسته معاملات بارزترین نشانه ای است که برای ناهماهنگی بین بستر معاملات و احتیاج مشتری است و اتفاقی که روز گذشته برای کارگزاری ها رخ داد به دلیل حجم بالای مشتریان و تراکنش هایی است که موجب اختلال در موجودی حساب سهامداران شد که اتفاق بسیار نادری بود.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اینکه چرا کارگزاری هایی که ظرفیت تعداد مشتریانشان تمام شده همچنان اقدام به ایجاد کد معاملاتی می نمایند گفت: طبق دستور العمل انضباطی کارگزاران مجاز به رد درخواست پذیرش مشتری نیستند و کارگزاران با وجود اینکه بستر مناسب ندارند باید پذیرش سهامداران را انجام بدهند. این نکته را نیز باید درنظر بگیریم که 90 درصد کارگزاری ها از نرم افزار رایا هم افزا و تدبیر استفاده می نمایند. تاج بر ادامه داد: اینکه بعضی سهامداران در واکنش به مسائل پیش آمده این تصور برایشان پیش می آید که صرفا آن ها متضرر شده اند درست نیست چرا که عظیمترین متضرر در جریان این اتفاق شرکت های کارگزاری هستند. چرا که در زمان منفی شدن مانده مشتری و عدم معامله از سوی او کارگزاری دچار زیان شده و از درآمدی که در آن روز می توانسته کسب کند محروم می گردد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه اتفاقی که دیروز در خصوص کارگزاری مفید رخ داد به دلیل مسائل آی تی است و همه کارگزاری ها با این مسائل دست و پنجه نرم می نمایند. او ادامه داد: زمانی که از ساز و کار آی تی حرف می زنیم و افزایش حجم معاملات دسترسی مردم را در نتیجه آن می دانیم ریسک آن را هم باید در نظر بگیریم. این نکته را نیز باید درنظر بگیریم که در شرایط فعلی کمبود بستر ها فقط در زمینه نرم افزار معاملات نیست بلکه منابع انسانی و ارکان دیگر نیز با مشکل همراه شده اند.

تاج بر در ادامه تاکید نمود: اعتماد در بازار سرمایه به راحتی به وجود نیامده که به راحتی نیز از بین برود، آن هم بازاری که شفافیت از اصول اولیه آن است. سهامداران این نکته را در نظر بگیرند که چنین مسائلی که ناشی از خلل در آی تی است همه را دچار آسیب می نماید. به گفته مدیر عامل کارگزاری اقتصاد بیدار این نوع مسائل ریسک عملیاتی بازار سرمایه است و بعضی نارسایی ها را در طول سال شاهد بوده ایم و نمی توان منکر آن شد.

کانون کارگزاران ورود کند

محمد خبری زاد، مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری کارآفرین درخصوص اتفاق اتفاق افتاده برای سهامداران در روز گذشته گفت: در این میان مشتریان قدیمی کارگزاری ها بیشتر ضرر می نمایند چراکه جلب مشتری جدید در حالی اتفاق افتاده است که زیرساخت فراهم نیست و سهامدارانی که پیش تر با این کارگزاری ها کار می کردند به نوعی از این ناهماهنگی آسیب می بینند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه مشتریان جدید با دیدن این حجم از اتفاق در حال تغییر پرتفویشان هستند. بهتر است در زمان رخ دادن چنین اتفاقاتی به آن رسیدگی حقوقی گردد چراکه مشتری آنلاین یکی از این کارگزاری های عظیم 25درصد بازار را به خود اختصاص داده است و پیگیری مسائل این تعداد سهامداران لازم و لازم است. اما سهامداران این نکته را در نظر بگیرند در قراردادی که با کارگزاری ها منعقد نموده اند همه مسوولیت ها بر عهده مشتری است و حتی تعطیلی چند روزه هم بار حقوقی برای کارگزاران ندارد. در این خصوص کمیته تخلفات باید وارد گردد تا جلوی مسائل این چنینی گرفته گردد.

خبری زاد درخصوص افزایش مشتریان شرکت های کارگزاری و تاثیر آن بر عملکرد آن ها گفت: با وجود افزایش تعداد مشتریان و خارج شدن از حد نصاب باز هم شاهد تبلیغات آن ها برای جلب مشتری هستیم. این درحالی است که از میان 108 شرکت کارگزاری تمرکز سهامداران متوجه چند کارگزاری شده است. این اتفاق خوبی نیست و به زودی شاهد حذف بسیاری از این شرکت ها خواهیم بود. این در حالی است که اگر شرکت های کارگزاری با توجه به ظرفیتشان اقدام به پذیرش مشتری نمایند کمتر شاهد اختلال و مسائل پیش آمده خواهیم بود. دراین زمینه کانون کارگزاران به عنوان متولی نیز ضعیف عمل می نماید و باید در این خصوص وارد عمل گردد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری کارآفرین در انتها گفت: اتفاقی که در روز گذشته رخ داد واقعا به بازار ضربه زد و به بازار جو منفی تزریق کرد.

بخشی از روایت های سهامداران از مسائل و اختلالات پیش آمده روز گذشته در یکی از کارگزاری های عظیم را در ادامه بخوانید.

در یک کلام فرسنگ ها از مشتری مداری و احترام به مردمی که به آن ها اعتماد نموده و کارگزار بودن را به آنان تفویض نموده اند، فاصله دارند. تلفن های همواره اشغال و نرم افزار ها همواره در حال نفس نفس زدن در سراشیبی معاملات است.

عملکرد بعضی از کارگزاری ها هر روز ضعیف تر می گردد. نکته ناراحت نماینده تر اینکه دیروز دارایی من رو منفی نشون می داد. سوال من این است که چرا جواب ما را نمی دهند.

دیروز صبح درکارگزاری مفید قدرت خریدم منفی 500 هزارتومان بود؛ ولی بعدش قدرت خریدم یک میلیون تومان شد؛ در حالی که درستش حدود 80 میلیون تومان است.

6میلیون تومان از دارایی ام از هفته قبل بلوکه است و باعث شد که عرضه اولیه ها رو از دست بدم. امروز دو میلیارد اضافه بود (اون 6 میلیون هنوزم بلوکه هست) و سهام خریدم باورم نمی شه فقط می خواستم ببینم عددش راسته یا اشتباه نمایش است.

با وجود داشتن مبلغ کافی در حساب و فعال بودن تیک خرید، عرضه اولیه خرید انجام نشده و عجیب تر اینکه بخشی از پول واریزی بلوکه شده و بخش دیگه اصلا نیست. مسائل قطعی، ضرر از بابت عدم کنسلی سفارش، عدم ویرایش و نپذیرفتن سفارش هم که جای خود دارد.

دیروز کارگزاری مفید اول 89 میلیون تومان بدهکارمون کرد، بعد 9 میلیون تومان بستانکار و بعدش هم کل اینترنت تا ساعت 13:30 قطع شد؛ با این اوصاف نه خریدی انجام شد و نه فروشی.

دیروز قدرت خرید باعدد منفی نشان داده می شد و عملا نمی شد هیچ سهمی رو خرید زد با اینکه پول داخل کارگزاری بود.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1192

به "شش میلیون سهامدار درگیر اختلال مانده حساب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش میلیون سهامدار درگیر اختلال مانده حساب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید