شرکت های هواپیمایی خارجی ملزم به عرضه ریالی بلیت هستند
به گزارش صنایع 90، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا جعفرزاده در گفتوگوی زنده شبکه خبر، با اشاره به ابلاغ سازمانهواپیمایی کشوری به ایرلاینهای خارجی مبنی بر ضرورت فروش بلیت به صورت ریالی گفت: شنیدیم که برخی ایرلاینهای خارجی خواستار دریافت ارز از متقاضیان در ازای فروش بلیت شدهاند. با عکس العمل سازمان و ابلاغیهای که صادر کرد، دیگر شاهد تقاضای اینچنینی نبودهایم.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستمر برای کشف اینچنین تخلفات بازرسی میکند، اما اگرمردم هم چنین موردی مشاهده کردند، میتوانند تخلف را به سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس CAO.ir گزارش دهند.
جعفرزاده درباره تغییرات نرخ بلیت هواپیما در روزهای اخیر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری هیچگونه نرخ تکلیفی به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ نکرده است. آنچه که مطرح بوده این است که به خاطر نوسانات ارزی و این مساله که حدود 60 درصد از هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی است، قیمت بلیت تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی افزود: برای رفع این مشکل راهکارهایی را ارائه کردهایم. ابتدا قرار بود که بنا به بخشنامه بانک مرکزی، تخصیص ارز به شرکتهای هواپیمایی از طریق سامانه سنا صورت بگیرد. شرکتهای هواپیمایی با کار کارشناسی اعلام کردند نرخ اعلام شده سبب افزایش قیمتها میشود. سازمان هواپیمایی کشوری طبق وظیفه خود با مقامات ذیربط جلسه گذاشت و نهایتا به بانک مرکزی اعلام شد که ارز به شرکت های هواپیمایی از طریق سامانه نیما به شرکتهای هواپیمایی اختصاص داده شود.
این مقام مسئول همچنین گفت: منتظر ابلاغ هستیم، اما عصر یکشنبه با این موضوع موافقت شده است. با تخصیص ارز از طریق سامانه نیما قیمت بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت. افزایش آنطور که در فضای مجازی گفته میشود نیست. اما نرخ بلیت هواپیما به قیمت سامانه نیما بستگی دارد. منتظر هستیم که ابلاغیه دریافت ارز از سامانه نیما را دریافت کنیم.
نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد نظارتهای سازمان هواپیمایی کشوری بر بازار هوانوردی گفت: نظارت سازمان هواپیمایی کشوری نظارت گستردهای است و در تمام بخشهای صنعت هوانوردی جاری است. در خصوص نرخ هواپیما دو نوع نظارت وجود دارد، یکی از طریق بازرسیهای هواپیمایی کشوری و یکی از طریق گزارشات است.
وی ادامه داد: اعلام کردهایم که شرکتهای هواپیمایی باید بر نحوه توزیع بلیتهای خود نظارت داشته باشند. ملاک نرخ بلیت، کلاس نرخی است که شرکتهای هواپیمایی در سایت خود اعلام میکنند. این وظیفه شرکتهای هواپیمایی است که نرخ خود را اعلام کنند. خریداران و توزیعکنندگان بلیت باید بر اساس آن نرخ عمل کنند.
جعفرزاده گفت: خواهش ما از خریداران بلیت هواپیما این است که حتما از طریق مراجع معتبر اقدام به خرید بلیت هواپیما کنند، که قابل نظارت و پیگیری است. در صورتی که تخلفی صورت بگیرد یا گزارشی به سازمان داده شود، دفترهای دارای مجوز در مرحله اول اخطار دریافت میکنند، در مرحله بعدی مجوز آنها تعلیق شده و نهایتا لغو مجوز صورت خواهد گرفت.
وی افزود: عمدتا تخلف از این ناحیه نیست. عمدتا از جانب مراکز و یا واسطههای بدون مجوز است. اسامی تمام مراکز معتبر و سایتهای مجوز دار در سایت هواپیمایی کشوری موجود است. همچنین اصالت سنجی نرخ بلیت هواپیما در سایت سازمان هواپیمایی کشوری و سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی وجود دارند. خریداران با رجوع به این سایتها میتوانند ببینند که آیا برای بلیتی که خریداری کردهاند، صندلی پروازی موجود است یا خیر.
جعفرزاده همچنین درباره بازتاب سخنان معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در رسانهها درباره احتمال تعطیلی ایرلاینها گفت: فکر میکنم صحبتهای آقای تقیزاده اشتباه منعکس شده باشد و یا برداشتها از آن غلط بوده باشد.
وی ادامه داد: عبور از این وضعیت و ایجاد ثبات نرخی نیاز به همکاری تمام دستگاهها دارد. این باور به وجود آمده است و امیدواریم که بتوانیم خدمات خوبی را به مردم ارائه بدهیم.
منبع: mehrnews.com