تور پراگ: سومین ساعت تاریخی دنیا، ساعت نجومی پراگ

به گزارش صنایع 90، ساعت نجومی پراگ در کشور چک

پراگ قلب تپنده کشور جمهوری چک است که با وجود جاذبه های تاریخی متعدد سبب شده تا زمانی که به این شهر قدم می گذارید احساس کنید که در کتاب تاریخ قدم گذاشته اید و هر طرف را که نگاه می کنید کلیساهای تاریخی بسیار زیبا و برج های قدیمی را مشاهده خواهید کرد. در این مطلب می خواهیم درباره یکی از جاذبه های تاریخی این شهر که داستان های زیادی درباره آن تا به حال گفته شده است توضیح دهیم، این جاذبه تاریخی ساعت نجومی پراگ است که با توجه به اسنادی که در این ساعت قدیمی کشف نموده اند که اسرار زیادی درباره این جاذبه تاریخی در پراگ را معین کرد. در ادامه این مطلب همراه خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره این جاذبه گردشگری در پراگ خدمتتان توضیح دهیم.

تور پراگ: سومین ساعت تاریخی دنیا، ساعت نجومی پراگ

با ما سفر کنید و با تور پراگ از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای پراگ را ببینید.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم ساعت نجومی پراگ یکی از جاذبه های تاریخی این شهر در جمهوری چک است. این ساعت سومین ساعت قدیمی در جهان است که در حال حاضر می تواند کار کند و ساعت دقیق را در شهر نشان دهد. این ساعت اما علاوه بر زمانی که نشان می دهد، اگر به دایره های متعدد آن توجه کنید متوجه می شوید که هر کدام وظیفه ای را بر عهده دارند به طور مثال هر کدام از این دایره ها نشان دهنده اطلاعات نجومی مانند موقعیت دایره البروج خورشید، مقدار و موقعیت ماه و … را نشان می دهند. ساعت نجومی پراگ بالای برج عمارت شهرداری در شهر قدیم نصب شده و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های توریستی شهر پراگ است. در سال 1490 میلادی، صفحه سال نما به این ساعت اضافه شد و بالای آن را با مجسمه های سبک گوتیک تزیین کردند.

در راس هر ساعت صدها توریست برای تماشای مکانیزم این ساعت و نمایش مکانیکی قرون وسطایی ساعت نجومی می ایستند و از این جاذبه شگفت انگیز جهان فیلم ها و عکس های متعددی تهیه می نمایند. ساعت نجومی پراگ که به مدت 600 سال جزء بزرگ ترین گنجینه های شهر محسوب می شد، هنوز هم مردم را به وجد می آورد. نمایش پیکره های متحرک و تصویرسازی زمان در این ساعت باعث شده ادعا کنیم که هیچ وسیله زمان سنج دیگری در جهان به این خوبی نمی تواند زمان را نشان دهد.

افسانه های ساعت نجومی پراگ

همانطور که گفتیم درباره ساعت نجومی پراگ داستان های زیادی وجود دارد که اکنون می خواهیم درباره یکی از این افسانه های صحبت کنیم. در این ساعت در بافت قدیمی شهر پراگ نهاده شده است از معروف ترین افسانه هایی که در این باره وجود دارد این است که این ساعت را استادی به نام هانوش که ساعت سازی بسیار معروف و حرفه ای بوده نیز در سال 1410 ساخته است. مسئولین شهر در آن موقع آن قدر نسبت به این ساعت نجومی مفتخر بودند و رضایت مند که مدت ها بعد از ترس آن که استاد هانوش نمونه دیگری از آن را برای شهر دیگری بسازد، شبانه وی را کور کردند تا این ساعت، شگفتی منحصر به فرد پراگ باقی بماند. نکته ای که وجود دارد این است که چه این داستان راست باشد و یا دروغ ما می بینیم که نمونه ای از این ساعت در هیچ کجای جهان نمی توان یافت. رأس هر ساعت پیکره های ساعت نجومی پراگ جان گرفته و متحرک می شوند و از دو پنجره ساعت 12 تا حواری بیرون می آیند و به شهر سلام می نمایند. در کناره های ساعت نیز اسکلتی وجود دارد که ناقوسی را به صدا در آورده، یک بوقلمون سر خود را تکان داده، یک خسیس کیفی پر از پول داشته و یک مغرور در آینه به خود نگاه می نماید. تمام این نمایش با خواندن یک خروس طلایی و به صدا در آمدن ناقوسی بزرگ در بالای برج به سرانجام می رسد. مردم در گذشته اعتقاد داشتند که با اولین بانگ خروس در صبح تمام اشباح و شیاطین از شهر پراگ دور می شدند.

افسانه های دیگری درباره پیکره های اسکلتی که در کنار ساعت قرار دارند نیز وجود دارد که گفته می گردد که زمانی که ساعت نجومی پراگ از کار بیوفتد دوران سختی برای جمهوری چک به وجود خواهد که اسکلت های اطراف ساعت با تکان دادن سرشان بر این موضوع سندیت می گذارند. بنا بر این افسانه، تنها امید برای جلوگیری از این قضیه، تولد پسری در شب سال نو بود. زمانی که ساعت دوباره به حرکت می افتاد، پسر باید از کلیسای تین (Týn) بیرون دویده و تا ساختمان شهرداری را طی کند. وی باید این راستا را بسیار سریع می پیمود تا قبل از آخرین ضربه ناقوس ساعت به آنجا برسد. اگر او پیروز به انجام این کار می شد می توانست اسکلت و تمام نیروهای شیطانی را از شهر بیرون کند.

اما در بعضی دیگر از افسانه ها نیز برای این اسکلت ها دلایل دیگری آورده اند و آن ها را نماد امید می دانستند. همانطور که گفتیم تمامی این موارد افسانه هستند و ما هیچ سندیتی درباره هیچ کدام نداریم و بر اساس باورهای اهالی این شهر ذکر شده است.

داستان های واقعی درباره ساعت نجومی پراگ

اما داستان واقعی که درباره این ساعت وجود دارد مبنی بر سندی است که در سال 1961 در این ساعت پیدا شد و در این سند اطلاعات کاملی درباره ساعت نجومی پراگ نوشته شده است که به این صورت می توانیم درباره آن بنویسیم، این ساعت به وسیله فردی به نام میکولاش در سال 1410 ساخته شده است. این ساعت نجومی در قرن 16 به وسیله فردی به نام یان تابورسکی مورد تعمیر و بازسازی نهاده شد. هر چند به مرور زمان خطاهای ساعت افزایش پیدا کرد و تقریباً از کار افتاد، حتی در دهه 1780 این تصمیم گرفته شد که آن را از بین ببرند اما به هر حال ساعت برای مدتی طولانی به خواب رفت. با پیگیری های بی شمار مسئولان شهرداری این شهر در سال 1865 مجددا این بنای تاریخی مورد ترمیم و بازسازی نهاده شد و ساعت را مدرنیزه کردند بعلاوه صفحه تقویم ساعت نجومی را نیز نقاشی کردند و شکل و شمایل ویژه ای به آن بخشیدند. در سال 1945 ارتش آلمان ساعت را تخریب نموده و تعدادی از مجسمه های آن را نیز آتش زد. این تندیس ها بعداً به وسیله نمونه های کپی جایگزین شدند و زمان ساعت از زمان قدیمی چک به زمان اروپای مرکزی تغییر یافت.

دسترسی به ساعت نجومی پراگ

برای رسیدن به این جاذبه زیبای شهر پراگ می توانید از تراموا، اتوبوس و مترو استفاده نموده و اندکی تا مقصد پیاده روی کنید.

آدرس: Staroměstské nám. 1, 110 00 Staré Město, Czechia

منبع: الی گشت
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2004

به "تور پراگ: سومین ساعت تاریخی دنیا، ساعت نجومی پراگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور پراگ: سومین ساعت تاریخی دنیا، ساعت نجومی پراگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید