رونمایی از نسل جدید سلولهای خورشیدی ، اثربخشی پنلهای چندپیوندی به 30 درصد رسید

به گزارش صنایع 90، با تلاش محققان سلول خورشیدی با ترکیبی از سیلیکون و پروسکایت جدید اثربخشی بسیار زیادی را نسبت به مطالعات گذشته نشان می دهد.

رونمایی از نسل جدید سلولهای خورشیدی ، اثربخشی پنلهای چندپیوندی به 30 درصد رسید

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران؛ سلیکون که مدت ها استانداردی طلایی برای سلول های خورشیدی به شمار می آمد، به نظر می رسد در حال رسیدن به حد قابلیت های خود است. پروسکایت بعنوان یک شریک خوب برای سیلیکون به شمار می آید، و اکنون مهندسان به یک رکورد جدید موثر، حدود 30 درصد، برای این نوع سلول های خورشیدی چندپیوندی دست یافته اند.

از حدود یک دهه گذشته، پروسکایت وارد صحنه سلول های خورشیدی شد و رکورد ها را با سرعت زیادی، به ویژه هنگامی که با سیلیکون ترکیب می شود، جابجا کرد. پنج سال پیش، سلول های خورشیدی چندپیوندی اثربخشی 13.7 درصدی داشتند، دوسال پیش این میزان به 25.2 درصد رسید و اوایل امسال به میزان 27.7 درصد دست یافت.

اکنون گروهی به سرپرستی هلمهولتز-زنتورم برلین، پیروز شدند که به اثربخشی 29.15 درصدی در سلول های خورشیدی چندپیوندی سیلیکون-پروسکایت دست پیدا کنند. این مقدار به مرز 30 درصدی نزدیک است و از حد نظری 35 هم دور نیست.

سیلیکون و پروسکاین به تنهایی معمولا حدود 20 درصد اثربخشی دارند. آن ها با یکدیگر عملکرد خوبی دارند، زیرا امواج مختلف نور را جذب می کنند. سیلیکون بیشتر در بخش قرمز و مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی، و پروسکایت در نور سبز و آبی جذب قابل قبولی دارند.

در شکل فعلی، سلول خورشیدی در نمونه ای با ابعاد 1 سانتی متر مربعی آزمایش شده است، اما محققان معتقدند که افزایش مقیاس آن ها در اندازه های کاربردی تر، باید نسبتا ساده باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1399

به "رونمایی از نسل جدید سلولهای خورشیدی ، اثربخشی پنلهای چندپیوندی به 30 درصد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از نسل جدید سلولهای خورشیدی ، اثربخشی پنلهای چندپیوندی به 30 درصد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید