جغتین گیسور؛ واقعا آرامگاه پسر چنگیز مغول است؟

به گزارش صنایع 90، خبرنگاران: در فاصله 5 کیلومتری روستای گیسور واقع در 72 کیلومتری شمال شرق شهر گناباد محوطه ای باستانی گسترده شده که علاوه بر آب انبار، قلعه و نشانه هایی از اقامتگاهی احتمالی و کهن، بنای زیبای آجری و نیمه ویرانی بر فراز سکویی قرار گرفته که به جغتین گیسور معروف است.

جغتین گیسور؛ واقعا آرامگاه پسر چنگیز مغول است؟

بعضی این بنا را آرامگاه جغتای پسر چنگیزخان مغول پنداشته اند، بعضی آن را به شاهزاده ای ایرانی و بعضی نیز آرامگاه را متعلق به شخصیتی بزرگ و صاحب سِمت نسبت داده اند.

رجبعلی لباف خانیکی پژوهشگر و باستان شناس در این خصوص می گوید : در خصوص نام گذاری بنای جغتین گیسور نظریه های متعدد و متفاوتی وجود دارد. بعضی این بنا را آرامگاه جغتای پسر چنگیزخان مغول پنداشته اند، بعضی آن را به شاهزاده ای ایرانی و بعضی نیز آرامگاه را متعلق به شخصیتی بزرگ و صاحب سِمت نسبت داده اند. اما به این علت که نظریات فاقد مستندات هستند باید گفت که تا حدودی نامعتبرند.

اگر با مراجعه به فرهنگ لغات، واژه جغتای و جغتین را ریشه یابی کنیم، شاید به این نتیجه برسیم که جغتین یک نام عام یا نام فاعل است نه نام شخص زیرا واژه جُغ را که کلمه ای ترکی است، الوار و تیر و اتی را پرتاب معنی نموده اند. بعلاوه گفته شده که واژه جُغاتی به معنی تیرانداز بوده که با حذف و اضافاتی در فارسی، جغتای و جغتین شده است.

در صورتی که این استدلال را بپذیریم می توانیم فرض کنیم که این بنا آرامگاه یا بنای یادبودی برای شخصیت واقعی یا اسطوره ای مانند آرش کمانگیر بوده است. کما اینکه بعضی گیسور را به گیو و وقایع شاهنامه ارتباط داده و واژه گیسور را به استناد گفته استاد بهرام فروشی، جایگاه آتش کیانی معنی نموده اند و از وجود آتشکده ای در آن حوالی خبر داده اند.

در هر صورت این سازه معتبر و زیبا متعلق به عصر ایلخانی و احتمالا دورانی است که گناباد مرکز قهستان بوده و امیر عبدالله مولائی و پسرش امیر محمد و دیگر مولاییان بیش از 60 سال از شروع قرن هشتم هجری قمری، از گناباد بر سرتاسر قهستان حکم می راندند. بنابراین بنای زیبا و اشرافی جغتین می تواند با گناباد آن دوران تناسب داشته باشد.

مقبره جغتین از نوع بناهای چهارطاقی گنبدداری به شیوه معماری رازی بوده که بر فراز سردابه ای تدفینی ساخته شده و با بنای ایلخانی امام زاده جعفر قم قابل مقایسه است. فضای داخلی آن مربع با قاعده 6/80 متر و نمای خارجی آن 8 ضلعی است.

در میانه هر یک از اضلاع چهارگانه ، ایوانچه ای به عرض3، عمق 2و ارتفاع 5 متر ساخته شده و بر میانه دیوار انتهایی هر یک از ایوان ها یک درگاهی به عرض 1/10 متر به درون راه می یابد. بر فراز هر درگاهی پنجره ای به عنوان نورگیر به ارتفاع 2متر و هم عرض با درگاه ورودی با طاق هلالی کم خیز ایجاد شده است.

بعلاوه بر پخی چهار گوشه بنا 4 طاق نما به عمق 50 سانتیمتر تعبیه شده و در مجموع نمای خارجی بنا 8 ضلعی شده است.پوشش ایوان های چهارگانه و طاق نماها با حرکت آرام و خمش دیوارهای طرفین به صورت ضربی و جناقی اجرا شده است. در داخل بنا نیز با اجرای فیلگوش ها قاعده 4 ضلعی به 8 ضلعی تبدیل و ساقه در قامت منشور 8 ضلعی گنبد آجری عرقچین را به دوش کشیده است.

در حال حاضر کتیبه یا تزئیناتی در بنا وجود ندارد، اما رویه داخلی ساقه گنبد به گونه ای تجهیز شده که بتواند زمینه کمربند تزیینی یا کتیبه باشد. تناسبات و تقارنی که در بنا اعمال شده آن را شکیل و متوازن جلوه داده است.برنارد اوکین به جهاتی جغتین گیسور را با بعضی از بناهای دوره تیموری مقایسه نموده، اما با توجه به شیوه و ساختار کلی بنا به احتمال زیاد می توان بنیاد آن را به دوران ایلخانی نسبت داد.

مقبره آجری جغتین گیسور در طول زمان بسیار آسیب دیده و پوشش گنبدی و فیلگوش ها فرو ریخته و اگر چه اخیرا اقداماتی جهت بازسازی و تثبیت بنا انجام شده، اما کافی نبوده و این بنای زیبا همچنان آسیب پذیر و نیازمند اقدامات ایمنی بیشتری است.مقبره جغتین گیسور در تاریخ 29 آذر سال 1375به شماره 1805 در لیست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2234

به "جغتین گیسور؛ واقعا آرامگاه پسر چنگیز مغول است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جغتین گیسور؛ واقعا آرامگاه پسر چنگیز مغول است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید