توسعه حوزه حمل ونقل با پاسخ به نیازهای فناورانه

به گزارش صنایع 90، به گزارش خبرنگاران به نقل از معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمل ونقل به عنوان تنها عامل توسعه به حساب نمی آید، اما قطعا یکی از عناصر کلیدی در توسعه مالی محسوب می گردد. آثار مالی این حوزه را می توان در رابطه با همه فعالیت های مالی مانند صنایع کشاورزی، خدمات، توریسم و ... برشمرد.

توسعه حوزه حمل ونقل با پاسخ به نیازهای فناورانه

کشورهای پیشرفته دنیا به اهمیت این حوزه پی برده اند و به موازات سرمایه گذاری در بخش های مختلف مالی، در امر حمل ونقل نیز سرمایه گذاری نموده اند و در حال تقویت این بخش هستند تا بتوانند ارتباطات بین بخش های فعال مختلف که در جامعه فعالیت می نمایند را به نحو بهتری برقرار نمایند.

روش های حمل ونقل پیشرفته

حمل ونقل زمینی در حال حاضر به عنوان رایج ترین سیستم حمل ونقل داخلی شناخته می گردد، البته این روش تنها برای مسیرهای داخل کشور نیست و بسیاری از شرکت ها برای حمل ونقل بارهای خود به کشورهای دیگر، از روش حمل ونقل زمینی استفاده می نمایند.

در بخش دریایی حوزه حمل ونقل پیشرفته، خطوط کشتیرانی با حمل کالا به وسیله راه های آبی سهم عمده ای را در جابجایی کالا دارند. عمده ترین روش حمل ونقل کالا، کشتیرانی تجاری یا باربری به وسیله راه های آبی است. به همین علت از سال های قدیم استفاده از خدمات حمل ونقل دریایی مورد توجه بوده است و موجب شده تا فعالیت های تجاری، مالی تر شوند.

روش حمل ونقل هوایی نیز تنها محدود به جابجایی مسافر نشده و خیلی از کالاها به وسیله آن ترانزیت می شوند. در انواع حمل ونقل هوایی از روش های نوین جهت راحتی مسافران استفاده می گردد و این امر لزوم توجه بیشتر به این روش از ترانزیت را در کشور ضروری می نماید.

توسعه با حمایت از طرح های فناورانه

بر همین اساس مرکز طرح های کلان ملی فناوری اقدام به شناسایی و حمایت از طرح های فناورانه در این حوزه در بخش های اصلی دریایی، زمینی و هوایی نموده است. از مجموع 29 طرح حمایت شده حوزه حمل ونقل پیشرفته از زمان شروع به کار این مرکز، تمامی آن ها در 8 سال گذشته مورد حمایت قرار گرفته که بخش حمل ونقل زمینی با تعداد 22 طرح، بیشترین تعداد طرح های مورد حمایت را به خود اختصاص داده است.

طرح های کلان ملی فناوری از ویژگی های بارزی از قبیل اثربخشی ملی، منطقه ای و بین المللی، ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین سازمان های دولتی و خصوصی برای انجام طرح های راهبردی و اقتدار آفرین، تجاری سازی تحقیقات کاربردی با سطوح فناوری بالا و کارآفرینی فناورانه برخوردارند و می توانند راهگشایی برای ورود محصولات دانش بنیان و خلاق با کیفیت به بازارهای داخلی و بین المللی باشند.

بعضی از جدیدترین طرح های کلان ملی فناوری در حوزه حمل ونقل پیشرفته که در حال انجام هستند، شامل سیستم مدیریت حرارت و میز تست موتور خودروی تارای برقی، شارژر و مبدل DC-DC خودروی تارای برقی، الکتروموتور خودروی تارای برقی، موتور رم جت، قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری، شارژر دینامیکی خودروهای برقی به صورت بی سیم و واحد کنترل موتور خودرو ECUمی گردد.

بعلاوه مراکز هوانوردی عمومی، سیستم هوشمند نظارت بر تجارت خارجی گمرک با استفاده از پرنده های بدون سرنشین و الکتروموتورهای BLDC از آخرین طرح هایی است که پایان یافته اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2155

به "توسعه حوزه حمل ونقل با پاسخ به نیازهای فناورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه حوزه حمل ونقل با پاسخ به نیازهای فناورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید