از دلیل تا درمان کهیر سرد

به گزارش صنایع 90، کهیر سرد یک عارضه پوستی است که افراد مبتلا به آن به سرما آلرژی پیدا می نمایند و این عارضه خود را با واکنش های مزمن پوستی نشان می دهد.مبتلایان به کهیر سرد تمایلی ندارند در سرمای زمستان از خانه خارج شوند و در بعضی از آنان این خانه نشینی سلامت شان را به طور جدی به خطر می اندازد.

از دلیل تا درمان کهیر سرد

کهیر سرد

کهیر سرد (Cold urticaria) یک واکنش پوستی در برابر سرما است که با فاصله چند دقیقه بعد از قرار گرفتن فرد در برابر سرما اتفاق می افتد. پوست آسیب دیده در نتیجه کهیر سرد دچار کهیر های قرمز و خارش دار خواهد شد. افراد مبتلا به کهیر سرد معمولاً با بروز علائم بسیاری روبرو هستند.

بعضی از آنها واکنش های خفیفی نسبت به سرما داشته و بقیه آن ها واکنش های بسیار شدیدی از خود بروز می دهند. بعضی از افراد نیز در نتیجه شنا کردن در آب سرد ممکن است دچار کاهش فشار خون، غش کردن یا شوک شوند.

عارضه پوستی کهیر سرد بیشتر در جوانان اتفاق می افتد، بهتر است در صورتی که فکر می کنید مبتلا به این مشکل پوستی هستید حتماً با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

درمان کهیر سرد معمولاً با اقدامات پیشگیرانه ای مثل استفاده نکردن از آب و هوای سرد و مصرف آنتی هیستامین ها صورت می پذیرد.1

دلیل کهیر سرد

هنوز دلیل اصلی بروز بیماری به طور دقیق معین نیست. اما طبق اطلاعات به دست آمده ممکن است کهیر سرد به دلیل حساسیت سلول های پوستی ارثی، ویروس یا یک بیماری به وجود آمده باشد.

در بیشتر موارد سرما باعث ترشح هیستامین و دیگر مواد شیمیایی در داخل جریان خون فرد شده و در نتیجه آن قرمزی، خارش و واکنش های کل بدن (سیستمیک) اتفاق خواهد افتاد.1

علائم کهیر سرد

تاول های موقت قرمز و خارش دار بر روی ناحیه ای از پوست که در معرض سرما قرار گرفته است

تشدید واکنش پوستی با گرم شدن آن

ورم دست ها به هنگام گرفتن اشیاء سرد

تورم لب ها در نتیجه مصرف غذا یا نوشیدنی های سرد

واکنش شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش آنافیلاکسی که می تواند باعث ضعف، افزایش ضربان قلب، تورم اندام ها یا تنه و شوک گردد

تورم زبان و گلو که می تواند تنفس را با مشکل روبرو کند

علائم ، اندکی پس از روبروه پوست با افت ناگهانی دمای هوا یا آب سرد شروع می شوند. رطوبت هوا و وزش باد شدید می توانند احتمال ایجاد این علائم را افزایش دهند. هر دوره علائم می تواند تا حدود دو ساعت ادامه یابد.

معمولا بدترین واکنش ها در نتیجه روبروه کامل پوست (مانند شنا کردن در آب سرد) رخ می دهند. این واکنش می تواند به از دست دادن هوشیاری و غرق شدن فرد منجر گردد.3

عوامل خطر کهیر ناشی از سرماآلرژی به سرما در هر سنی و در مردان و زنان بروز می نماید، ولی اگر شرایط زیر را داشته باشید، بیشتر در معرض ابتلا به کهیر سرد هستید:

1- اگر کودک و یا جوان هستید
یک نوع کهیر به نام کهیر اکتسابی اولیه در بچه ها و جوانان بروز می نماید. این کهیر شایع ترین نوع کهیر است و معمولا طی دو تا سه سال خودبخود بهبود می یابد.
2- به تازگی یک عفونت ویروسی داشته اید
بیماری ذات الریه مایکوپلاسما و بیماری مونونوکلئوز با بروز کهیر سرد ارتباط دارند.
3- یک بیماری زمینه ای دارید
یک نوع کهیر به نام کهیر اکتسابی ثانویه که شیوع کمی دارد، در اثر یک بیماری زمینه ای مثل آرتریت روماتوئید، هپاتیت و یا سرطان بروز می نماید.
4- دارای یک ویژگی ارثی خاص هستید
به ندرت، کهیر سرد با یک بیماری ارثی به نام سندرم خودالتهابی سرد خانوادگی ارتباط دارد.

این سندرم بعد از روبروه با سرما باعث بروز کهیر پوستی دردناک و علائمی شبیه آنفلوآنزا می گردد.2

چه موقع نزد پزشک برویم؟

اگر هنگام تماس با سرما دچار حساسیت پوستی شدید، به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر علائم شما خفیف باشد، پزشک دلیل مشکل شما را آنالیز می نماید.

اگر دچار حساسیت شدید نسبت به سرما گشتید، به اورژانس زنگ بزنید.

در موارد زیر نیز فورا درخواست یاری کنید:

- احساس سبکی سر کردید.

- به سختی نفس می کشیدید.

- احساس کردید گلویتان باد نموده است.2

تشخیص کهیر سرد

برای تشخیص این بیماری کافی است یک تکه یخ را به مدت 5 دقیقه روی پوست بدن قرار دهید. در صورتی که کهیر ها و برآمدگی های قرمز رنگی بر روی پوست تان ایجاد شد مبتلا به این بیماری هستید.

در بعضی از موارد کهیر سرد در نتیجه بیماری های دیگری مثل سرطان و عفونت که سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می دهند به وجود می آید. در صورتی که پزشک دلیل اصلی ابتلای شما به کهیر سرد را بیماری زمینه ای دیگری عنوان کند باید برای تشخیص دلیل اصلی آزمایش خون و آزمایش های دیگری انجام دهید.1

درمان کهیر سرد

در بعضی از افراد علائم کهیر سرد بعد از مدت چند هفته یا ماه خود به خود بهبود یافته و فرد مداوا خواهد شد. اما در مابقی مبتلایان به این بیماری ممکن است ماندگار علائم بیش از این مدت باشد. به طور کلی درمان خاصی برای این عارضه پوستی وجود نداشته و بیشتر می توان از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این عارضه پوستی استفاده کرد.

پزشک ممکن است برای کاهش علائم استفاده از درمان های خانگی مثل آنتی هیستامین های بدون احتیاج نسخه و قرار نگرفتن در برابر سرما را تجویز کند. اما در صورتی که این درمان های خانگی کارساز نبودند بهتر است به سراغ مصرف داروهای تجویزی پزشک متخصص بروید.

سبک زندگی و درمان خانگی کهیر سرد
آنتی هیستامین علائم و ترشح هیستامین ها را مسدود نموده و در نتیجه به بهبود بیماری کهیر سرد یاری زیادی خواهد نمود. بهتر است در قدم اول برای کاهش علائم کهیر سرد خفیف از این شیوه های درمانی استفاده نموده و داروهای آنتی هیستامین بدون احتیاج به نسخه تهیه کنید.1

عوارض کهیر ناشی از سرما

مهم ترین عارضه کهیر سرد، واکنش شدیدی است که بعد از تماس قسمت های زیادی از بدن با سرما مثل شنا کردن در آب سرد رخ می دهد.

مبتلایان به کهیر سرد تمایلی ندارند در سرمای زمستان از خانه خارج شوند و در بعضی از آنها این خانه نشینی سلامت شان را به طور جدی به خطر می اندازد.2

پیشگیری از بروز کهیر سرد

قبل از قرار گرفتن در معرض سرما، آنتی هیستامین مصرف کنید.

داروها را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید.

از پوست خود در برابر سرما یا تغییرات ناگهانی دما محافظت کنید. قبل از شنا کردن، ابتدا دست خود را در آب فرو کنید تا متوجه شوید که آیا پوست دست شما به آب واکنش می دهد یا خیر.

برای جلوگیری از تورم گلو از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی یخ زده خودداری کنید.

در صورت تجویز تزریق کننده اتوماتیک اپی نفرین (EpiPen، Auvi-Q، سایر موارد) به وسیله پزشک خود، همیشه آن را همراه داشته باشید تا از بروز واکنش های جدی جلوگیری کنید .

در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید، جراح را از مشکل کهیر سرد خود آگاه کنید. تیم جراحی می تواند اقداماتی را برای جلوگیری از ایجاد علائم القاء شده به وسیله سرما در اتاق عمل انجام دهد.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.tebyan.net

3.www.getzoop.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1913

به "از دلیل تا درمان کهیر سرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان کهیر سرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید