شناسایی نقوش صخره ای در مریانج

به گزارش صنایع 90، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از شناسایی نقوش صخره ای در مریانج همدان اطلاع داد و گفت: کارشناسان باستان شناس معاونت میراث فرهنگی همدان به تازگی بازدیدی از این نقوش داشته اند.

شناسایی نقوش صخره ای در مریانج

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، احمد ترابی اظهار کرد: این نقوش صخره ای در دره دوست علی شهر مریانج در کنار جاده قرار دارند و از قبل در این منطقه بوده اند، خوشبختانه طی بازدید کارشناسان معین شد که آسیبی به آن ها نرسیده است.

وی ادامه داد: درصدد این هستیم که آیا می توانیم نقوش را به طوریکه آسیب نبینند به موزه منتقل کنیم یا خیر؟ اما هر چقدر نقوش در جای خود باقی بمانند ارزش فرهنگی بیشتری دارند و با توجه به اینکه آثار فوق در جهت گردشکری است اگر به موزه منتقل گردد ارزش خود را از دست خواهد داد.

ترابی با بیان اینکه این اثر دارای نقش پارتی است، گفت: اصطلاحاً به این نقش ها، نقوش چوپانی می گویند که به شکل خراش بوده و به نقوش بزسانان و سگ سانان هم شناخته شده اند و شامل نقش های حیوانی، گیاهی و هندسی هستند.

معاون میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه از این دست نقوش در سراسر ارتفاعات زاگرس مشاهده می گردد، یادآور شد: متأسفانه مداخلات انسانی بیش از فرسایش موجب از بین رفتن آثار است و ماندن آن ها در جهتهای گردشگری از لحاظ فرهنگی بسیار با ارزش است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1115

به "شناسایی نقوش صخره ای در مریانج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی نقوش صخره ای در مریانج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید