روانشناسی رنگ زرد؛ انرژی دهنده، پیچیده و فرح بخش

به گزارش صنایع 90، رنگ زرد می تواند بسیار درخشان و قوی باشد و احتمالا به همین علت است که به طرز قوی احساسات را برمی انگیزد. زرد می تواند به سرعت توجه را به خود جلب کند. اما اگر بیش از حد از آن استفاده گردد به همان مقدار هم می تواند اذیت کننده باشد. زرد هم می تواند گرم و روشن به نظر بیاید و هم منجر به خستگی بصری گردد.

روانشناسی رنگ زرد؛ انرژی دهنده، پیچیده و فرح بخش

دیجی مگ: بر اساس روانشناسی رنگ ها، بعضی از رنگ ها قدرت برانگیخته کردن بعضی احساسات را دارند و می توانند بر روی رفتار و نوع بودن افراد تاثیر بگذارند. با این که تاثیر رنگ ها روی احساسات افراد می تواند به عوامل مختلفی از جمله تجربیات گذشته و فرهنگ بستگی داشته باشد، اما بازهم بعضی رنگ ها روحیه یا احساسات مشخصی را در افراد برانگیخته می نمایند. در ادامه بعضی از خصوصیاتی که معمولا در روانشناسی رنگ زرد به این رنگ نسبت داده می گردد را ذکر می کنیم.

انرژی دهنده

رنگ زرد اغلب به اسم رنگ پرانرژی شناخته می گردد و معمولا در شرایط و محصولاتی که قصد داردند حس هیجان یا انرژی زیاد فراوری نمایند استفاده می گردد. رنگ زرد تند برای ارائه مختصر و مفید مناسب است، چراکه بسیار مهیج است و می تواند احساس انرژی و پویا بودن را به سرعت منتقل کند. قطعا اگر ما در خانه ای زندگی کنیم که دیوارهایش رنگ زرد خالص و تند دارند دیوانه خواهیم شد، به همین علت باید از زرد کم رنگ تر و ملایم تر استفاده کرد؛ مثل رنگ زرد کره صبحانه! یا می توان زرد را در کنار رنگ های دیگر استفاده کرد.

رنگ زرد می تواند خشن باشد

رنگ زرد در حالی که می تواند یک رنگ انرژی بخش باشد، روی دیگری هم دارد. بعضی مواقع زرد می تواند به شدت پرخاشگر و تهاجمی باشد. بسیاری از مواقع وقتی افراد در جایی قرار بگیرند که با رنگ زرد محاصره شده باشد، ممکن است بسیار تحریک پذیر یا حتی عصبانی شوند. افراد اعلام نموده اند وقتی که در اتاقی که تمام دیوارهایش زرد است قرار می گیرند، اندازه تحریک پذیری آن ها افزایش پیدا می نماید؛ تفاوتی هم ندارد که با حس و حال خوب وارد اتاق شده باشند یا نه. خیلی از افراد این رنگ را رنگ برون گرایی می دانند که نمی توان وجود آن را انکار کرد و احساسات خود را نسبت به آن واکنش نداد. افرادی که رنگ زرد را برای لباس، یا ماشین خود انتخاب می نمایند هم معمولا به برون گرایی تمایل بیشتری دارند و ارزش زیادی برای منحصربه فرد بودن قائل هستند.

رنگ زرد پیچیده است

دکوراسیون زرد

تاثیر رنگ زرد می تواند به شدت پیچیده باشد؛ بعضی افراد را یاد روزهای گرم و شاد تابستان بیندازد و برای بعضی زنده نماینده خاطرات بد باشد. این رنگ برای بعضی افراد رنگ خوشحالی و یادآور گل ها و طلوع آفتاب است؛ اما همین رنگ می تواند در بعضی دیگر باعث واکنش عصبی شدید و از دست دادن کنترل عصبی گردد. خیلی از افراد با تماشا رنگ زرد تاب و توان خود را از دست می دهند، چه نسبت به غذا و چه نسبت به اتفاقات.

رنگ زرد فرح بخش است

برای خیلی از افرد رنگ زرد یک رنگ نشاط آور و فرح بخش است. در کنار این، این رنگ می تواند توجه و نگاه همه را به خود جلب کند. با استفاده از این موضوع در تبلیغات از این رنگ استفاده می نمایند تا با جلب توجه، احساس نشاط و خوشحالی را در افراد بیدار نمایند. برای یک برند چه چیزی بهتر از این که مردم نامش را با شادی به یاد داشته باشند.

دانش آموزانی که در کلاسی با یک دیوار زرد رنگ درس می خواندند، احساس نشاط و فرح بیشتری نسبت به یادگیری درس را گزارش کردند. وقتی افراد زرد می پوشند یا یک ماشین زرد سوار می شوند، می تواند نشان دهنده شخصیت شوخ طبع و بازیگوش آن فرد باشد. این رنگ بعلاوه نشان می دهد که این افراد مایلند که کارها را متفاوت از دیگران انجام دهند و نظر دیگران یا روبرو شدن با هنجارهای گروه، اهمیت زیادی برایشان ندارد.

روانشناسی رنگ زرد

با این که رنگ زرد توانایی تحریک و بیدار کردن احساسات مختلفی را دارد، مهم است که به یاد داشته باشیم این عکس العمل ها در افراد مختلف غالبا منحصربه فرد و تجربی هستند تا قطعی. بعضی از واکنش ها مثل سخت خواندن نوشته های زرد رنگ جزو شواهد جهانی هستند و موارد دیگر معمولا فرهنگی یا حتی مربوط به تعداد محدودی از افراد است.

منبع: زندگی روز
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1811

به "روانشناسی رنگ زرد؛ انرژی دهنده، پیچیده و فرح بخش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روانشناسی رنگ زرد؛ انرژی دهنده، پیچیده و فرح بخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید