تاثیر ورزش بر رشد قدی بچه ها و نوجوانان

به گزارش صنایع 90، مدیر گروه فیزیولوژی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در مورد تاثیر مثبت و منفی ورزش بر رشد قدی بچه ها و نوجوانان توضیح داد.

تاثیر ورزش بر رشد قدی بچه ها و نوجوانان

به گزارش خبرنگاران، هادی روحانی در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این که از سوی برخی افراد مطرح می شود رشته های ورزشی نظیر بسکتبال و والیبال در رشد قدی بچه ها موثر بوده و بالعکس ورزش هایی نظیر ژیمناستیک، بدنسازی، فوتبال و...تاثیر منفی در رشد طولی بچه ها دارد، اظهار کرد: به طور کلی ورزش در سطح عادی نه تنها مانع رشد قدی بچه ها نمی شود، بلکه باعث تحریک صفحات رشد و استخوان ها شده و با تحریک هورمون رشد که برای رشد بچه ها نیاز است به رشد طولی کمک می کند.

  • عواملی که بر رشد قدی بچه ها تاثیر منفی دارد

وی ادامه داد: این طرز تفکر که اگر بچه ها وزنه بزنند و یا ورزش های پرشی انجام دهند، باعث کوتاه شدن قد بچه ها می شود صحت ندارد و چنین طرز تفکری اشتباه است و تا کنون مطالعات و تحقیقات اجرا شده چنین مسئله ای را تایید نمی کنند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به این که ورزش در شرایطی که در سطح قهرمانی نباشد و به صورت سنگین انجام نشود برای رشد قدی بچه ها مضر نخواهد بود، تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است تنها مسئله ای که رشد قدی بچه ها و نوجوانان را به مخاطره می اندازد، ورزش هایی است که در آن کودک یا نوجوان مجبور است کاهش وزن داشته باشد و اگر مجبور شود یا تلاش کند که وزن خود را با رژیم غذایی و یا برخی داروها کاهش دهد قطعا برای رشد قدی اش مضر خواهد بود.

  • ژیمناستیک رشد قدی را محدود می کند؟

روحانی با اشاره به این که عموما خانواده ها، بچه ها را در سنین پایین راهی رشته ورزشی ژیمناستیک می کنند، گفت: ورزش ژیمناستیک در صورتی که عادی دنبال شود برای بچه ها مضر نخواهد بود اما اگر کودک و یا نوجوانی تلاش کند برای شرکت در مسابقه وزنش را با روش های مختلف نظیر رژیم غذایی یا برخی داروها کاهش دهد و از این طریق بتواند حرکات ورزشی مورد نظر را انجام دهد قطعا بر رشد قدی وی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با بیان این که در دوران کودکی و نوجوانی تمام سیستم های بدنی کودک در حال رشد است و هر کدام از این اجزا در یک بازه زمانی به اوج می رسد، گفت: به طور مثال استقامت در یک بازه سنی، سرعت در یک بازه سنی و قدرت در یک بازه سنی به اوج می رسد و اگر بچه ها نخواهند در سطح قهرمانی ورزش مورد نظر خود را دنبال کنند، باید برخی رشته ها به طور خاص و مجزا بررسی شود که آیا تاثیر منفی بر رشد قدی بچه ها خواهد داشت یا خیر؟

  • فوتبال بر رشد قدی کودک تاثیر دارد؟

مدیر گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، با تاکید بر این که تاثیر اصلی بر رشد قدی بچه ها ناشی از محدودیت های غذایی و مصرفی برخی داروها برای کاهش وزن است، مطرح نمود: به طور مثال رشته فوتبال هیچگونه مسئله ای برای رشد قدی بچه ها ایجاد نخواهد کرد، حتی رشته وزنه برداری نیز برای بچه ها و نوجوانان رشد قدی را به خطر نمی اندازد اما اگر در رشته ای نظیر وزنه برداری بر اثر فشار زیاد و تمرینات غضروف های مفاصل ساییده شود شاهد تاثیر منفی بر رشد قدی بچه ها خواهیم بود در حالی که حتی اگر رشته ای نظیر وزنه برداری در سطح و فشار عادی دنبال شود آسیبی برای رشد بچه ها و نوجوانان نخواهد داشت.

روحانی با اشاره به ورزش هایی که در آن ها ضربه به مفاصل وجود دارد، گفت: اگر فشار این ضربات در سطح عادی و بدون فشار باشد برای رشد استخوان ها و صفحات رشد محرک خوبی خواهد بود.

  • والیبال و بسکتبال عامل رشد قدی هستند؟

وی افزود: باید ظرفیت های ژنتیکی بچه ها و نوجوانان جهت حضور در رشته های ورزشی مختلف بررسی شود. برخی چنین تصوری دارند که رشته هایی نظیر والیبال یا بسکتبال باعث رشد قدی بچه ها و نوجوانان می شود که این طرز تفکر اشتباه است و به نوعی عموما افراد بلند قد برای رشته ای نظیر والیبال و بسکتبال استعدادیابی شده اند و به طور مثال در این رابطه می توان به لیبروها در رشته ورزشی والیبال اشاره کرد که عموما کوتاه قامت تر از سایر والیبالیست ها هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1120

به "تاثیر ورزش بر رشد قدی بچه ها و نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر ورزش بر رشد قدی بچه ها و نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید