بخشیدن یک مهارت است

به گزارش صنایع 90، می گویند اگر کسی را که به شما بدی نموده است، ببخشید؛ به آرامش می رسید و از نظر روانی این آرامش به سلامت روانی شما یاری می نماید اما در واقعیت همواره بخشش مساوی با آرامش نیست.

بخشیدن یک مهارت است

بخشیدن یک مهارت است

نویسنده:دکتر محمدرضا خدایی، روان پزشک

می گویند اگر کسی را که به شما بدی نموده است، ببخشید؛ به آرامش می رسید و از نظر روانی این آرامش به سلامت روانی شما یاری می نماید اما در واقعیت همواره بخشش مساوی با آرامش نیست.

گاهی شما آن شخص و بدی هایی که نسبت به شما نموده است را می بخشید ولی هرگز قادر نخواهید بود خاطرات تلخ و آثار به جا مانده از آن را از متن زندگی تان پاک کنید. هر بار که آن خاطرات تداعی می گردد از خشم و کینه پر می شوید، انگار نه انگار که او را بخشیده اید. اگر این حالت برای شما رخ داده است باید نکاتی را بدانید و با به کار بستن آنها از مزایای واقعی یک بخشش حقیقی بهره مند شوید:

1.بخشش یکی از مکانیسم ها و توانایی هایی است که افراد می توانند به صورت اکتسابی آن را کسب نمایند بنابراین شما باید از نظر شخصیتی به آن درجه خاص برسید تا بتوانید این مهارت و توانایی را در خود ایجاد کنید. اگر کسی بدون زمینه سازی و پرورش ابعاد شخصیتی خود سعی کند از این مکانیسم پالایش یافته و والا استفاده کند، پیروز نخواهد شد و حتی اگر اقدام به بخشش چیزی یا کسی کند همچنان حس ناخوشایند یاد شده را خواهد داشت.

2.مقدار و حدود آنچه شما قصد بخشش آن را دارید بسیار مهم است. اگر گذشت در خصوص آن، انرژی روانی زیادی را از شما بگیرد و از حد توان شما فراتر باشد، چون حس می کنید حق شما ضایع شده و این ستم کردن در حق خودتان است، از بخشش، رضایت خاطر نخواهید داشت. پس بهتر است قبل از بخشش به طریقی خشم درونی خود را تخلیه کنید و شرایط را بسنجید. شاید اینکه فرد جریمه لازم یا تنبیه موردنظر شما را پرداخت کند به شما آرامش دهد و یا شاید هم متنبه شدن او و اینکه می بینید چه قدر نادم و پشیمان است باعث گردد حس کنید می توانید او را ببخشید.

3.انگیزه بخشش مهم است. گاهی خودتان آمادگی لازم برای بخشش چیز یا شخص مورد نظر را دارید و بستر لازم شخصیتی فراهم است اما تحت فشار دیگران و یا برای فرار از حس دوگانگی و عذاب وجدان او را می بخشید که در این صورت چون به نوعی معامله با خود پرداخته اید، رضایت خاطر نخواهید داشت و همواره ته دل تان حس می کنید انرژی روانی زیادی به زور از شما گرفته شده است. انگار خودتان را گول زده اید و یک موضوع غیرقابل بخشش را به ظاهر بخشیده اید.

4.توصیه می کنم اگر در زندگی مجبور به پذیرش این شرایط بودید با خود بگویید: این کار برترین کاری بود که می توانستم بکنم. در این حالت از حس دوگانگی رها می شوید. پناه بردن به آموزه های دینی و توکل بر خدا هم در این شرایط، واقعا به یاری تان خواهد آمد. واگذاری امور به خدا و اینکه از او بخواهید حق تان را بگیرد و سپس با تمام وجود از سر تقصیر کسی گذشتن، شما را آرام می نماید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1832

به "بخشیدن یک مهارت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشیدن یک مهارت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید