آیا خریدن گوشی پرچم دار در سال 2022 منطقی است؟

به گزارش صنایع 90، گوشی های هوشمند جهت پرفراز و نشیبی را طی نموده اند و شرکت های سازنده همیشه مشغول نوآوری برای افزودن ویژگی های تازه به گوشی های خود هستند. تا همین چند سال پیش، برای بهره گیری از یک تجربه کاربری خوب و مناسب، چاره ای جز خریدن گوشی پرچم دار نداشتید. اما حالا در سال 2022، بسیاری از ویژگی های پرچم داران سال گذشته به گوشی های میان رده راه پیدا نموده است. به عبارت دیگر، گوشی های ارزان روزبه روز بهتر می شوند و این سوال را برای کاربران ایجاد می نمایند که آیا واقعا خریدن یک گوشی پرچم دار منطقی است؟ در ادامه از زوایای مختلف این موضوع را آنالیز می کنیم.

آیا خریدن گوشی پرچم دار در سال 2022 منطقی است؟

نگاهی نزدیک به بازار گوشی های پرچم دار

در ابتدای دهه گذشته، گوشی های پرچم دار دارای ویژگی هایی بودند که حالا دیگر به عنوان معینه های پیشرفته و مجذوب نماینده در نظر گرفته نمی شوند. تمام ویژگی های مهمی که اکنون برای کاربران عادی شده اند، در آن دوران فقط از طرف این نوع گوشی ها ارائه می شدند. و این موضوع نه فقط برای گوشی های هوشمند، بلکه در خصوص سایر گجت ها نیز صدق می نماید.

به عنوان مثال اگر در آن دوران موبایلی با حداقل 32 گیگابایت حافظه داخلی، نمایشگر HD و حداقل 4 گیگابایت رم می خواستید، باید پول قابل توجهی را برای خرید آن خرج می کردید. گلکسی نوت 5 در سال 2015 عرضه شد و یکی از برترین گوشی های موجود در بازار محسوب می شد. از بین معینات این گوشی می توانیم به نمایشگر 5.7 اینچی سوپر امولد، 4 گیگابایت رم، باتری 3000 میلی آمپر ساعتی و حداقل 32 گیگابایت حافظه داخلی اشاره کنیم.

اما فقط چند سال بعد، بسیاری از این معینه ها به گوشی های پایین رده هم راه پیدا نموده است. به همین دلیل برای بعضی کاربران همیشه این سوال وجود دارد که آیا یک پرچم دار قدیمی بخرند یا یک گوشی ارزان تازه. زیرا عملا بین آن ها تفاوت های زیادی وجود ندارد. اما از آنجایی که گوشی های پرچم دار همیشه سود هنگفتی را برای شرکت های سازنده به ارمغان می آورند، این شرکت ها با افزودن ویژگی هایی مانند نمایشگر LTPO، بهبود کیفیت ساخت، افزایش زمان پشتیبانی نرم افزاری و پشتیبانی از شارژ بی سیم، تمایز آن ها را حفظ می نمایند.

مزایای خریدن گوشی پرچم دار

اگرچه ویژگی های گوشی های پرچم دار به وسیله بسیاری از کاربران چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند، اما در هر صورت نمی توانیم مزایای خریدن این نوع گوشی ها را کتمان کنیم.

1. بدنه عالی

یکی از مهم ترین عوامل مجذوب نمایندهیت گوشی های پرچم دار، کیفیت ساخت عالی آن ها است. تقریبا تمام گوشی های پرچم دار از بدنه های ضدآب بهره می برند که این موضوع برای بخشی از کاربران اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر، مجذوب نمایندهیت و کیفیت خود بدنه هم یکی از ویژگی های مهم گوشی هوشمند محسوب می گردد. ولی با توجه به اینکه بسیاری از کاربران برای گوشی خود از کیش محافظ استفاده می نمایند، جنس بدنه چندان به وسیله آن ها احساس نمی گردد.

2. پشتیبانی بلندمدت نرم افزاری

طی سال های اخیر، شرکت های سازنده گوشی های هوشمند توجه بیشتری به پشتیبانی نرم افزاری نشان داده اند. به عنوان مثال گوشی های سری پیکسل 6 به مدت 4 سال از اپدیت های گوگل بهره مند می شوند و سری گلکسی S22 هم 4 آپدیت اصلی اندروید را دریافت می نماید. از سوی دیگر، برای مدل های مختلف آیفون هم به مدت 5 تا 6 سال آپدیت های مختلفی منتشر می گردد. بیشتر شدن زمان پشتیبانی نرم افزاری به این معناست که کاربران می توانند با خیال راحت مدت بیشتری از گوشی خود استفاده نمایند.

3. دوربین های بهتر

برخلاف بسیاری از گوشی های میان رده که عمدتا در شرایط نوری مناسب عکس های خوبی را ثبت می نمایند، گوشی های پرچم دار در زمینه عکاسی در محیط های کم نور و تاریک حرف زیادی برای گفتن دارند. البته مطمئنا قرار نیست که کیفیت این عکس ها به پای دوربین های DSLR برسد اما در کل بین عکس های ثبت شده به وسیله آن ها و گوشی های ارزان-به خصوص در محیط های کم نور-معمولا تفاوت کیفیت قابل توجهی دیده می گردد.

4. نمایشگر عالی

با خریدن گوشی پرچم دار معمولا از نمایشگر مبتنی بر کیفیت بسیار بالایی بهره مند می شوید. این نمایشگرها معمولا در زمینه تراکم پیکسلی، کنتراست، حداکثر روشنایی و دیگر موارد حرف زیادی برای گفتن دارند. اگرچه کیفیت گوشی های میان رده هم روزبه روز بهتر می گردد، اما در نهایت کیفیت آن ها به پای گوشی های پرچم دار نمی رسد. به عنوان مثال نمایشگر موجود در گوشی های ارزان تر معمولا زیر نور آفتاب خوانایی چندان خوبی ارائه نمی دهند اما با خریدن گوشی پرچم دار معمولا در این زمینه با مسئله ای روبرو نمی شوید.

معایب خریدن گوشی پرچم دار

اگرچه برای بسیاری از کاربران استفاده از ویژگی های تازه و هیجان انگیز مجذوب نمایندهیت زیادی دارد، اما از سوی دیگر برای استفاده از این قابلیت ها باید مبالغ هنگفتی را بپردازید. یکی از مهم ترین دلایل برای نخریدن گوشی پرچم دار همین بحث قیمت بسیار بالای آن ها است. در کشورهای پیشرفته و ثروتمند که کاربران قدرت خرید بیشتری دارند، معمولا کاربران به راحتی می توانند گوشی های پرچم دار را بخرند. اما در کشورهای فقیر که قدرت خرید کاربران بسیار کمتر است، خریدن این نوع گوشی ها کمتر منطقی به نظر می رسد.

دومین علت برای نخریدن گوشی های پرچم دار این است که در ازای مبلغ بسیار بیشتری که می پردازید، عملا امکانات چندان مجذوب نماینده تری دریافت نمی کنید. به عنوان مثال پرداخت بیش از 200 دلار مبلغ بیشتر برای بهره گیری از نمایشگر بهتر، برای بسیاری از کاربران چندان منطقی نیست. اما در بازار گوشی های میان رده، با پرداخت کمی مبلغ بیشتر می توانید از امکانات بسیار بهتری بهره مند شوید.

به عنوان مثال اگرچه نمایشگر مبتنی بر رزولوشن 1440p مجذوب نمایندهیت بیشتری نسبت به رزولوشن 1080p دارد، اما بسیاری از کاربران متوجه تفاوت های بین این دو نمی شوند. همین موضوع برای رفرش ریت هم صدق می نماید. اگرچه بدون شک تفاوت بین رفرش ریت 120 و 60 هرتز کاملا محسوس است، ولی بالاتر از رفرش ریت 120 هرتز معمولا این تفاوت چندان احساس نمی گردد.

از سوی دیگر شرکت های سازنده برای افزایش فروش گوشی های پرچم دار معمولا ویژگی هایی را در بوق و کرنا می نمایند که در واقعیت چندان هم کاربردی نیستند. به عنوان مثال می توانیم به فیلمبرداری 8K اشاره کنیم که عملا بسیاری از کاربران هیچوقت از آن استفاده نمی نمایند. از سوی دیگر می توانیم به بهره گیری از 16 گیگابایت رم اشاره کنیم که عمدتا برای تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.

در کنار این موارد، باید به حذف جک هدفون و درگاه کارت SD از بسیاری از گوشی های پرچم دار هم اشاره کنیم که این اقدامات با اعتراض کاربران زیادی روبرو شده است. ضمناً نباید حذف شارژر از جعبه بعضی از این گوشی ها را از قلم بیندازیم که این یعنی کاربران در کنار پرداخت مبلغ هنگفت، باید مبلغ قابل توجهی را برای خرید شارژر مناسب هزینه نمایند.

سخن آخر

در نهایت باید بگوییم که بسیاری از ویژگی های موجود در گوشی های پرچم دار زیاده روی هستند و چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند. با توجه به شرایط فعلی بازار موبایل، بسیاری از این ویژگی ها ارزش پرداخت مبالغ هنگفت را ندارند. از سوی دیگر گوشی های پرچم دار به حدی مجذوب نماینده شده اند که به راحتی می توانند احتیاجهای انواع و اقسام کاربران را رفع نمایند.

اما از سوی دیگر باید بگوییم که کاربران مختلف احتیاجهای متفاوتی دارند. به همین دلیل با توجه به احتیاجهایی که دارید و البته پول موجود در جیب خود باید دست به انتخاب بزنید. شاید شما از جمله کاربرانی باشید که به بسیاری از ویژگی های موجود در گوشی های پرچم دار احتیاج دارید. اما واقعیت این است که چنین معینه هایی از طرف بیشتر کاربران مورد استفاده قرار نمی گیرند. به همین دلیل اگر در پی خریدن گوشی پرچم دار هستید، اول باید تکلیف خودتان را معین کنید که آیا پرداختن مبلغ زیاد برای چنین گوشی موبایلی منطقی است یا نه.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2098

به "آیا خریدن گوشی پرچم دار در سال 2022 منطقی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خریدن گوشی پرچم دار در سال 2022 منطقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید