تشکیل کارگروه ویژه برای آنالیز قیمت بلیت هواپیما

به گزارش صنایع 90، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: باید کارگروه ویژه برای آنالیز موضوع قیمت بلیت هواپیما با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی تشکیل گردد تا این موضوع حل و فصل گردد.

تشکیل کارگروه ویژه برای آنالیز قیمت بلیت هواپیما

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، سی و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز سه شنبه 30 مرداد 97 با حضور محمد محب خدایی معاون گردشگری و سایر اعضای این ستاد در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار گردید.

محب خدایی در این نشست گفت: وظیفه سنگینی در ستاد خدمات سفر بر دوش ما است، باید کوشش کنیم سفر در کشور جاری باشد، ایجاد سفرهایی بانشاط که جریان اقتصادی را در کشور ایجاد می نماید از وظایف مهم ستاد است.

او توضیح داد: مشکلاتی که در این بخش به وجود آمده است باید سریعا در ستاد آنالیز و حل گردد، چراکه یکی از ارکان تشکیل ستاد آنالیز و برطرف مشکلات و موانع در این بخش بوده است.

محب خدایی اضافه نمود: هدف از تشکیل ستاد خدمات سفر این است که سیاست گذاری، برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر خدمات سفر، اگر می خواهیم صنعت و گردشگری پویا بمانند باید حمایت شوند، براساس آمار سفرهای جاده ای 95 درصد رشد نموده است باید ببینیم که در حوزه حمل و نقل هوایی و سفرهای هوایی در کشورمان در چه رتبه ای در سطح دنیا واقع شده است.

معاون گردشگری اظهار کرد: وظیفه ما در ستاد سفر باید حمایت نمایند، نقش کلیدی هر دستگاه باید دیده گردد، موضوعاتی که در ستاد سفر مطرح می گردد باید به صورت جدی پیگیری و اجرایی گردد، همانطور که برای کالای اساسی برنامه ریزی گردیده است، سفر یک خدمت اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد، ستاد سفر باید وظایف خود را انجام دهد.

محب خدایی ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصاد گردشگری جایگزین اقتصاد نفت گردد باید واقعیات را ببینیم و برنامه ریزی کنیم.

او اضافه نمود: ما نمی گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید یک سقفی برای این موضوع قائل شویم، دفاتر خدمات سمافرتی و ایرلاین ها با بالا رفتن هزینه ها در این بخش متضرر می شوند چراکه قدرت خرید مردم بالا نرفته است.

معاون گردشگری اضافه نمود: اگر از ابزارهای قانونی به درستی استفاده گردد می توان مشکلات را حل کرد، اعضای ستاد سفر باید توجه نمایند از مدیریت جزیره ای خارج شویم تا بیشترین مطلوبیت را در بین مردم ایجاد کنیم.

محب خدایی گفت: باید قبول کنیم که سازمان هواپیمایی کشوری با معضلات و مشکلات جدی روبرو است، باید با تشکیل کمیته ای با حضور اعضای ستاد این مشکلات را آنالیز کنیم و راهکارها را تدوین کنیم، کارگروه ویژه با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی تشکیل گردد برای آنالیز موضوع قیمت بلیت تا این موضوع حل و فصل گردد.

او اضافه نمود: در ایام نوروز که ستاد سفر به صورت یک پنجره واحد عمل کرد، شاهد رضایت مردم بودیم، امروز هم باید برای حل این مشکل اعضای ستاد به صورت واحد و یکپارچه عمل نمایند تا خدمات سازمان هواپیمایی کشوری دیده گردد و در عین حال مشکل موجود در حوزه قیمت بلیت برطرف گردد، باید یک همت جمعی ایجاد کنیم تا از این ستاد نتیجه مطلوب را بگیریم.

صنعت هواپیمایی کشوری در مسیر درستی واقع شده است

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست اظهار کرد: ستاد هماهنگی خدمات سفر سهم بزرگی در سازندگی کشور دارد، اگر هر یک از ما که در این مناصب هستیم کار را درست انجام دهیم به توسعه یافتگی کشور کمک نموده ایم، ما در کشوری هستیم که ابزار بسیار زیادی داریم اما هنوز توسعه یافته نیستیم و این بدان معناست که از ابزاری که در دست داریم درست استفاده ننموده ایم.

او اضافه نمود: بخش حمل و نقل هوایی که اثرگذاری بی بدیل در توسعه کشور دارد و بسیاری از نقاط دنیا که در گذشته توسعه یافته اند به حوزه حمل و نقل هوایی توجه نموده اند برهمین اساس یکی از سیاست هایی که در گذشته در کشور ما مورد توجه بوده توجه به توسعه حمل و نقل هوایی است.

عابدزاده اضافه نمود: هدف گیری و برنامه ریزی درست بوده است اما متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما به یک کالای لوکس تبدیل شد، این در حالی است که در دنیا برنامه ها به سمتی پیش می رود که سفرهای ارزان ایجاد گردد چراکه سفر یکی از نشانه های توسعه یافتگی کشورها محسوب می گردد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی وارد نموده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می رفت، یکی از مسائلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.

او اضافه نمود: ما باید کوشش کنیم که این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش گرفته لطمه نزند، سیاست هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می گردد، توسعه ای است، قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش گرفته گردیده است تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت گردد.

عابدزاده اضافه نمود: در بحثی که مربوط به ستاد سفر است مشکلاتی وجود دارد، چراکه وظیفه این ستاد فراوری سفر است و صنعت هواپیمایی کشوری که باید با این ستاد همگام باشد، آنطور که باید در این مسیر نتوانسته ایفای نقش کند، هنوز بسیاری از شهرهای کشور به هم متصل نیستند و این موضوع یک معضل بزرگ برای گردشگری داخلی است که باید همت کرد این معضل حل گردد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه نمود: ما برای برطرف این احتیاج از جت های 50 نفره استفاده می کنیم، خوشبختانه این روند شروع گردیده است و تا حدود زیادی موفق بوده است.

او گفت: بازگشتن به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل و نقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است به همین منظور ضروری است نگاه ویژه به آن داشت و ما نباید روند درستی که در این حوزه ایجاد گردیده است را متوقف کنیم.

عابدزاده اضافه نمود: ما امیدواریم که بتوانیم نقش مفید و خوبی در ستاد خدمات سفر داشته باشیم و بتوانیم تمام نقاط کشور را به هم متصل کنیم.

مرتضی دهقان معاون هوانوردی وامور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز اظهار کرد: 55 درصد گردشگران در دنیا از طریق حمل و نقل هوایی جا به جا می گردد و ما باید در کشور با گسترش این صنعت در کشور سهم حمل و نقل هوایی را در صنعت گردشگری توسعه بدهیم، شرایطی که به کشور اعمال گردیده است در حوزه تحریم ها، شرکت های هواپیمایی را هم دچار مشکلاتی داشته است که باعث بالا رفتن هزینه ها و کاهش مسافر گردیده است و امیدواریم با حل این مشکلات روند رو به رشدی را ببینیم.

او اظهار داشت: 34 درصد هزینه های خطوط هوایی در جهان صرف تامین سوخت می گردد اما در کشورمان این هزینه 19 درصد است چراکه ما به خطوط هوایی برای تامین سوخت سوبسید می دهیم، 50 درصد هزینه های هواپیمایی داخلی، هزینه های ارزی است، برخی می گویند بالا رفتن نرخ ارز ربطی به سوخت هواپیماها ندارد این موضوع صحت ندارد.

دهقان اضافه نمود: تحریم های جدید و محدودیت های پیش روی احتیاج به همت و کوششی مضاعف دارد تا بتوانیم اهداف غیر انسانی را خنثی کنیم.

او گفت: آزادسازی برای شرکت های هواپیمایی صورت گرفت و نزدیک به 70 درصد بلیت های کشور تابع مقررات ابطال و تغییر است و حدود 30 درصد چارتری است، بسیاری از سایت هایی که هواپیمای چارتری ارائه می دادند به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کردیم و آمادگی داریم در این حوزه با معاونت گردشگری همکاری داشته باشیم.

دهقان با اشاره به اینکه باشد حضور و نظارت دستگاه های نظارتی در این بخش پررنگ باشد اضافه نمود: تاکنون نگاه ها به صنعت حمل ونقل هوایی غیرتوسعه ای بوده است که این امر آفت این صنعت به شمار می رود و باید سیاستهای کلان صنعت به سیاست های توسعه ای تغییر یابد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرایط تحمیلی تحریم بر صنعت باعث گردیده فشارهای زیادی به شرکت برای تامین ناوگان و قطعات وارد گردد و افزایش هزینه های عمومی در ماههای اخیر نیز باعث شد که سفرهای هوایی کاهش یابد.

او توضیح داد: هم اکنون 310 فروند هواپیما در کشور با متوسط عمر 24 وجود دارد که 150 فروند آن فعال است و 50 درصد هزینه های حمل و نقل هوایی ارزی است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 56

به "تشکیل کارگروه ویژه برای آنالیز قیمت بلیت هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل کارگروه ویژه برای آنالیز قیمت بلیت هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید