ادامه فعالیت های باستان شناسی در قلعه منوجان

به گزارش صنایع 90، سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: مطالعه، کاوش، مرمت و احیای قلعه منوجان که از سال گذشته شروع شده سال جاری نیز بدون وقفه ادامه دارد.

ادامه فعالیت های باستان شناسی در قلعه منوجان

به گزارش خبرنگاران به مقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نادر علیداد سلیمانی سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: این فعالیت ها سال جاری در قالب پیگردی ، کاوش باستان شناسی ، مرمت و احیای حصار (برج و بارو ها) قلعه منوجان در حجم چشم گیر و وسیعی در حال اجرا است.

او از مرمت غیر همگن قلعه به عنوان یکی از آسیب های اساسی وارد به آن یاد کرد و اضافه کرد: این مرمت ها برابر با اصول و ضوابط حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی صورت نگرفته است.

او خاطر نشان کرد: بخشی از کار تیم باستان شناسی در این پروژه برچیدن الحاقات ، از جمله راه دسترسی ایجاد شده در سالهای گذشته و اصلاح مرمت های غیر اصولی اجرا شده بر روی برج و باروی قلعه است.

این باستان شناس با بیان اینکه این محوطه در سال1396تعیین عرصه و حریم شده توضیح داد: در نتیجه کاوش های اجرا شده آثار منقولی از جمله اشیاء و یافته های باستان شناسی و آثار غیر منقول شامل سازه های معماری از ادوار مختلف اسلامی (سده های نخست هجری قمری تا دوره صفویه)بدست آمده است.

به گفته علیداد سلیمانی ، کاوش های باستان شناسی نشان داد قلعه منوجان در سده های نخست اسلامی ؛ قرن هجری ، دوره سلجوقی ، قرن 7و 8 هجری و دوره صفویه از رونق و شکوه قابل توجهی برخوردار بوده است.

او با اشاره به اینکه اولین کاوش قلعه منوجان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال اجرا است توضیح داد: قلعه منوجان که در حال حاضر بر فراز صخره طبیعی و در مرکز شهر منوجان قرار گرفته است در سده چارم هجری راستا راه کاروان رو تجاری بوده که از بندر هرمز به جیرفت و در نهایت فلات مرکزی ایرانی منشعب می شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 173

به "ادامه فعالیت های باستان شناسی در قلعه منوجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه فعالیت های باستان شناسی در قلعه منوجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید