سقوط ادامه دار قیمت نفت

به گزارش صنایع 90، خبرنگاران: قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر وخامت شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه، به شدت کاهش پیدا کرد.

سقوط ادامه دار قیمت نفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بهای معاملات آینده نفت برنت یک دلار و 68 سنت معادل 6.7 درصد کاهش یافت و به 23 دلار و 25 سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آینده وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و 17 سنت معادل 5.4 درصد کاهش یافت و به 20 دلار و 34 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا ابتدای معاملات تا مرز 19 دلار و 92 سنت سقوط نموده بود که پایینترین قیمت در 18 سال اخیر بود.

شاخص نفت برنت در هفته گذشته حدود هشت درصد و نفت آمریکا بیش از سه درصد کاهش داشت. هر دو شاخص سال جاری حدود دو سوم سقوط نموده اند و افت ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت مالی و تقاضا برای سوخت باعث کاهش سرمایه گذاری در شرکتهای نفت و انرژی شده است.

بازارهای نفت از تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر تقاضا و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه که بازار را با عرضه ارزان نفت لبریز خواهد گرفت، درهم شکسته اند.

با وجود فشار واشنگتن برای توقف جنگ قیمت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، عربستان سعودی روز آدینه اظهار داشت با روسیه برای متعادل کردن بازار نفت مذاکره نمی کند. یک مقام ارشد روسی پیشتر گفته بود شمار زیادی از فراورینمایندگان می توانند با اوپک و روسیه برای تقویت قیمتها همکاری نمایند.

لاچلان شاو، مدیر بخش تحقیقات کالای بانک ملی استرالیا در این باره گفت: اوپک، عربستان سعودی و روسیه می توانند اختلافاتشان را حل نمایند اما کار چندانی از دست اوپک ساخته نیست. شوکی که شیوع بیماری کووید 19 بر تقاضا وارد نموده، بسیار عظیم است. واقعیت این است که مخازن دنیای نفت تا چند ماه دیگر گنجایشان تکمیل می گردد و این امر روی قیمت گذاری تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اکنون که پیش بینی می گردد تقاضا برای نفت نسبت به سال گذشته 15 یا 20 میلیون بشکه در روز معادل 20 درصد کاهش پیدا خواهد نمود، تحلیلگران می گویند به کاهش فراوری نفت فراتر از گروه اوپک احتیاج است.

شرکت سینوپک پترولیوم که عظیمترین پالایشگر نفت آسیا است، پیش بینی نموده است فعالیت پالایشی در سال 2020 به دلیل کاهش تقاضای داخلی برای سوخت در پی شیوع کرونا کمتر از سال 2019 خواهد بود. لینگ یی کینگ، نایب رییس سینوپک اظهار داشت افت تقاضا در نیمه اول سال جاری ادامه پیدا خواهد نمود و به تقاضای سالانه کمتر منجر خواهد شد اما پیش بینی می گردد مصرف نفت پالایش شده در سه ماهه سوم یا چهارم سال 2020 به شرایط عادی برگردد.

این شرکت هزینه سرمایه خود در سال 2020 را به میزان 2.5 درصد نسبت به سال 2019 کاهش خواهد داد و میخواهد سال جاری 143.4 میلیارد یوان معادل 20.21 میلیارد دلار هزینه کند.

بر اساس گزارش رویترز، اپیدمی ویروس کرونا که حدود 32 هزار نفر را در دنیا به کام مرگ فرستاده و بیش از 660 هزار نفر را آلوده نموده است، صنعت دنیای هواپیمایی را زمین گیر نموده و حدود سه میلیارد نفر را در قرنطینه نگه داشته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 914

به "سقوط ادامه دار قیمت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط ادامه دار قیمت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید