سفر قاچاقی به قشم و هرمز

به گزارش صنایع 90، سفر به جزیره هرمز و قشم قاچاقی انجام می شود! این اتفاقی است که در چند روز اخیر باعث حیرت خیلی ها شده است. این روزها برخی مسافران با کمک برخی قایقرانان فرصت طلب بدون تست کرونا به این جزایر سفر می کنند، اتفاقی که می تواند به آتش کرونا بیش از گذشته بدمد.

سفر قاچاقی به قشم و هرمز

پس از اجباری شدن تست کرونا برای سفر به جزیره قشم و هرمز، برخی مسافران کوله بار خطر برای خود، خانواده و حتی بچه ها خردسال شان بسته و با قایق های غیرمجاز و به صورت قاچاقی به سمت جزایر هرمزگان سفر می کنند. قایق هایی که آزادانه کنار بندرگاه دیده می شود و با ترافیک مسافران نیز روبرو اند.

قایق هایی که عمدتا سطح آبخوری بسیار پایینی دارند و با اولین موج بلند واژگون می شوند. البته برخی مسافرها از جلیقه نجات استفاده می کنند اما خبری از بیمه نیست.

گفته می شود هزینه تست فوری کرونا از مسافران جزایر هرمزگان 150 هزار تومان است اما برخی مسافران تمایلی به پرداخت این هزینه ندارند .

حسن یکی مسافرانی است که می خواهد تعطیلات خود را در قشم بگذراند، او به جام جم می گوید: هزینه های سفر با قایق به قشم زیاد است، حالا برای ما که می خواهیم تست کرونا هم بدهیم، این هزینه گران تر تمام می شود. در این اوضاع اقتصادی منطقی نیست، برای یک خانواده پنج نفری 800 - 700 هزار تومان پول تست بدهیم.

سفر با آزمایش مثبت

اما داستان سفر پنهانی به جزیره های قشم و هرمز به افرادی که زیر بار پرداخت هزینه تست نمی فرایند، محدود نمی شود؛ افرادی نیز با این که به کرونا مبتلا هستند، دوست دارند به این جزایر سفر کنند.

درواقع هستند کسانی که تست شان مثبت شده، اما می خواهند هر طوری شده، در قشم و هرمز مشغول به تفریح شوند، این افراد جان خود، مسافران و بومیان منطقه را به بازی گرفته اند.

از یکی از صاحبان قایق در مورد جا به جایی مسافران مبتلا به کرونا می پرسیم . او دست روی مسائل اقتصادی که گریبان بومیان را گرفته می گذارد و می گوید: چه کنیم، بازار ما کساد شده است.

مسائل اقتصادی در منطقه ای که تا مدتی پیش گردشگران بخشی از آن رفع می کردند، این روزها خانواده های زیادی را تحت فشار گذاشته است، اما این شرایط نباید سبب شود افراد پروتکل های بهداشتی را زیر پا بگذارند و در آتش کرونا بدمند.

مرد قایقران درباره دیگر خطرات جا به جایی مسافر با قایق غیراستاندارد ادامه می دهد: ما هم بچه همین منطقه هستیم و جهت را می شناسیم البته ما اصراری نداریم و خود مسافران می خواهند تردد کنند.

هرچند او تمایل ندارد به خطراتی که پیش روی مسافران است، اشاره کند. اما مشخص است قایق ها نامناسب هستند و جلیقه های نجات هم استاندارد نیستند.

خطرات این سفر قاچاقی به این موارد ختم نمی شود، چراکه مسافران بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در صف های متراکم کنار بندرگاه، برای سوار شدن به قایق ها هجوم می آورند.

یکی از شهفرایندان که به تازگی از هرمز برگشته به خبرنگار ما می گوید: بسیاری از این قایق ها از مناطق ناامن عبور می کنند، این تردد دیوانگی است و اگر قایقی دچار آسیب شود، چون جایی ثبت نیست، نمی توان آن را پیدا کرد.

او از این می گوید که قایق های غیرمجاز مسافران را در حاشیه ساحل پیاده می کنند، محلی که اسکله مناسبی ندارد و مسافران باید به سختی خود را به ساحل برسانند .

آن طور که او می گوید قایق های غیرمجاز در سواحل بندرعباس هر نقطه ای که بتوانند پهلو بگیرند، اقدام به مسافرگیری و دریافت 50 تا 70 هزار تومان کرایه بابت هر مسافر می کنند .

این در حالی است که متخلفان در روز روشن اقدام به این قانون شکنی می کنند و دستگاه های مسؤول چنانچه اراده ای داشته باشند، می توانند به راحتی به آنها برخورد کنند.

وقتی ماجرا را با اداره بنادر باهنر و شرق هرمزگان در میان گذاشتیم، آنها اعلام کردند مبادی غیررسمی در حوضه اختیارات این اداره نیست. از روابط عمومی فرمانداری بندرعباس نیز که پیگیری کردیم، گفتند برخورد با این معضل از سوی ستاد مقابله با کرونا به پلیس دریابانی سپرده شده است.

مساله را که با عبدا... لشکری، جانشین فرماندهی مرزبانی هرمزگان درمیان گذاشتیم، به ما گفت : ما با این معضل برخورد می کنیم، در چند روز اخیر 12 ففرایند قایق غیرمجاز را توقیف کرده ایم.

سمیرا چشم به راه - جام جم هرمزگان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1584

به "سفر قاچاقی به قشم و هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر قاچاقی به قشم و هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید