جزییات تسهیلات یاری ودیعه مسکن از زبان وزیر راه

به گزارش صنایع 90، پرداخت تسهیلات یاری ودیعه مسکن به مستأجران کم درآمد و آسیب پذیر، یکی از سیاست های مسکنی دولت دوازدهم است که البته بیش از یک سال از مطرح شدن آن می گذرد و حالا در شرایط تنگنای کرونا، قرار است با استفاده از 20 هزار میلیارد تومان منابع تخصیص یافته به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا اجرایی گردد.

جزییات تسهیلات یاری ودیعه مسکن از زبان وزیر راه

جهت دریافت خدمات ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

وزیر راه و شهرسازی شب گذشته با حضور در یک گفت وگوی تلویزیونی، ضمن تشریح بعضی از جزئیات این طرح، خاطرنشان کرد: خانواده های 5 نفره و زوج های خانه اولی در اولویت نخست دریافت تسهیلات یاری ودیعه مسکن هستند و کد رهگیری اجاره نامه و برخورداری از حقوق ثابت از شروط پرداخت این تسهیلات است.

محمد اسلامی، با اشاره به اینکه ثبت نام در این طرح از هفته آینده قابل اجراست، نکته مهم در مورد این تسهیلات را پرداخت کارمزد تسهیلات توسط مستأجران دانست و گفت: اصل این تسهیلات به وسیله مستأجر در اختیار موجر قرار می گیرد و در خاتمه مدت قرارداد اجاره، تسهیلات به بانک برگردانده می گردد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، حقوق بگیران ثابت، جامعه واجد شرایط دریافت این تسهیلات هستند و بعد از خانواده های پنج نفره، زوج های خانه اولی و کسانی که به تازگی ازدواج نموده اند، در گروه دوم نیز افرادی قرار دارند که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند.

اسلامی در مورد مبلغ این تسهیلات نیز عنوان نمود: این مبلغ در کلان شهر تهران 50 میلیون تومان، در سایر کلان شهرها 30 و در شهرهای کوچک تر 15 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

او برخورداری متقاضیان از اجاره نامه رسمی ملکی و سایر موارد مربوط به تسهیلات مسکن ملکی (به استثنای محل تولد متقاضی) را از دیگر شروط پرداخت این تسهیلات عنوان نمود و اضافه نمود: این تسهیلات با معرفی نامه بنگاه املاک و نیز کارفرمایی که حقوق متقاضی را پرداخت می نماید به او پرداخت می گردد و ضامن دیگری برای اخذ این تسهیلات احتیاج نیست. در مورد کارفرمای متقاضی نیز، دارا بودن کد بیمه یا کد کارگاهی که نشان دهنده فعالیت آن کارگاه باشد، لازم است.

600 هزار نفر در اولویت نخست

او از احصای 600 هزار خانوار مستأجر به عنوان اولویت نخست و واجد دریافت کسب این تسهیلات اطلاع داد و گفت: این تعداد با توجه به اطلاعات سامانه وزارت رفاه و نیز شناسایی آمار خانوارها استخراج شده است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با توجه به شرایط کرونا و مسائل مالی که بر مستأجران و به ویژه مستأجران دارای عائله و نیز زوج های تازه ازدواج نموده خانه اولی عارض شده است، این دو گروه در اولویت دریافت تسهیلات یاری ودیعه مسکن قرار داده شده اند.

اسلامی ادامه داد: لیست اولویت های نخست دریافت تسهیلات یاری ودیعه مسکن را تا جایی که زمان و منابع اجازه دهد، به جلو می بریم و اگر منابعی داشتیم، به لیست اولویت دوم ورود می کنیم که خانواده های با جمعیت کمتر را پوشش می دهد.

او در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه این تسهیلات تا چه اندازه مسائل مستأجران را حل خواهد نمود، پاسخ داد: اساس یاری وزارت راه و شهرسازی در این خصوص مصوبه سیاستی، برای کنترل لجام گسیخته رشد مبلغ اجاره بها بود. پایشی که پس از تصویب و اجرای این مصوبه اجرا شده است نشان می دهد که این مصوبه به خوبی افزایش لجام گسیخته را مهار و کنترل نموده است. البته موارد نادری نیز بوده که بین مالک و مستأجر توافق نشده است.

20 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 13 درصد

وزیر راه و شهرسازی منابع اختصاص یافته به این طرح را 20 هزار میلیارد تومان خاطرنشان کرد و گفت: این مبلغ از محل منابعی که برای کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا تخصیص داده شد، تأمین می گردد و نکته مهم نیز این است که کارمزد تسهیلات 13 درصد است و این عدد نیز به ملاحظات نظام بانکی مربوط می گردد.

اسلامی با اشاره به اینکه مبلغ در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات در تهران در ابتدا 70 میلیون تومان بود، اضافه نمود: با توجه به ملاحظات بانک و احتیاج به دو ضامن برای پرداخت این مبلغ و نیز برای اینکه شرایط سهل تری برای متقاضیان ایجاد کنیم، این عدد به 50 میلیون تومان تغییر پیدا کرد و کوشش شد که شرایط ساده تری برای پرداخت در نظر گرفته گردد تا مردم زودتر تسهیلات را دریافت نمایند.

افزایش 800 درصدی صدور کد رهگیری

عضو کابینه دولت دوازدهم در این گفت وگوی تلویزیونی، با اشاره به مصوبه اخیر ستاد مقابله با کرونا که دریافت کد رهگیری را الزامی نموده و همچنین به اشاره به اینکه برخورداری از کد رهگیری از الزامات دریافت این تسهیلات است، گفت: پایش های اجرا شده نشان می دهد، صدور کد رهگیری در این بخش 800 درصد رشد داشته است. بنابراین احیای کد رهگیری نیز یاری می نماید تا معاملات حقیقی تر باشد و بتوان به آن اعتماد کرد.

او همچنین اظهار کرد: گزارش های از اتحادیه املاک نشان می دهد، حجم مراجعات برای تمدید اجاره نامه ها، است. ضمن اینکه گزارش های شرکت های حمل ونقل و جابجایی اثاثیه منازل نیز از کاهش 89 درصدی میزان نقل وانتقال اثاثیه حکایت دارد.

وزیر راه و شهرسازی در مورد تأثیر تسهیلات یاری ودیعه مسکن ر بازار اجاره نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا برای ما مهم است که با کاهش تعداد اثاث کشی میزان شیوع ویروس نیز کاهش یابد. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مصوبه ای در این خصوص دارد که برای جلوگیری از انتقال ویروس باید اسباب کشی منازل که از دلایل اصلی انتقال کرونا به شمار می رود تا سه ماه پس از خاتمه کرونا متوقف گردد. بنابراین کوشش ها در این حوزه کاستن و توقف از حجم اثاث کشی منازل است و اقداماتی نظیر تسهیلات یاری ودیعه مسکن نیز در این راستا پیش بینی شده است.

تضامین دریافت ودیعه مسکن

بر اساس اعلام دولت، در طرح پرداخت تسهیلات یاری ودیعه مسکن به مستأجران، افراد فقط ملزم به پرداخت سود و کارمزد ماهانه این تسهیلات هستند و با اتمام قرارداد باید اصل تسهیلات را به بانک برگردانند. در این شرایط شبکه بانکی بر اساس قواعد و قوانین جاری نظام بانکی تضامینی برای پرداخت تسهیلات دریافت می نماید که البته قرار است در این طرح با سهولت بیشتری اقدام نمایند.

آن گونه که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می گوید: بیشتر بانک ها در این طرح مشارکت دارند و برای ضمانت، گواهی کسر حقوق، سهام عدالت یا سفته دریافت می نمایند؛ اما اگر افرادی یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می توانند از حساب یارانه نیز به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده نمایند.

محمود محمودزاده می افزاید: اواسط هفته آینده جزئیات نام نویسی برای این طرح در پایگاه اینترنتی طرح اقدام ملی به نشانی TEM.MRUD.ir اعلام می گردد و بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده، از 15 تا 20 مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک ها شروع خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1055

به "جزییات تسهیلات یاری ودیعه مسکن از زبان وزیر راه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات تسهیلات یاری ودیعه مسکن از زبان وزیر راه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید