توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش اجرایی گردد

به گزارش صنایع 90، جولیا تعیین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش با حضور در محل اتاق ایران با محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران ملاقات و گفت وگو کرد. در این جلسه رایزنی در مورد همکاری های مالی و بازرگانی دو کشور، زمینه ها و امکانات لازم برای توسعه تجارت دو کشور نیز موردبررسی نهاده شد.

توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش اجرایی گردد

محمدرضا کرباسی در این نشست اظهار کرد: عضویت ایران و بنگلادش در بسیاری از مجامع بین المللی مثل دی 8 و اتحادیه پایاپای آسیایی می تواند زمینه خوبی برای توسعه همکاری ها باشد. از طرفی،ایران با کشورهای همسایه تجارت خود را افزایش داده و کشور بنگلادش نیز جزء کشورهایی است که پتانسیل فراوانی را برای همکاری تا حتی یک میلیارد دلار تجارت با ایران دارد.

معاون امور بین الملل اتاق ایران با بیان این نکته که در حال حاضر حجم تجارت دو کشور به دلیل تبادل غیرمستقیم کالاها بالاتر از ارقام فعلی است، تاکید نمود باید با برطرف موانع موجود کوشش کنیم تجارت به شکل مستقیم میان دو کشور پیش رود.

او در همین زمینه اعلام نمود: احتیاج است تجارب تجاری برد برد را پیش ببریم. با توجه به توانمندی های بالای بنگلادش در زمینه های نساجی و پوشاک، ایران زمینه خوبی برای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک و فراوری و عرضه در داخل و کشورهای منطقه را دارد.

کرباسی اضافه کرد: یکی از راهکارهای توسعه تجارت ایران و بنگلادش، برطرف موانع بانکی و تجارت به شیوه تهاتر است که می تواند تجارت دو کشور را به شکلی متوازن افزایش دهد.

علی رغم تصویب موافقتنامه تجارت ترجیحی، این توافق با بنگلادش اجرایی نشده است و ضروری است از مراجع دولتی پیگیری گردد.

کرباسی ضمن تشریح نحوه شکل گیری کمیته ها و اتاق های مشترک در اتاق ایران، ابراز امیدواری کرد با همکاری فدراسیون اتاق های بازرگانی بنگلادش و با مشارکت شرکت های توانمند و صاحب تجربه دو کشور، ابتدا کمیته مشترک بازرگانی و سپس اتاق مشترک ایران و بنگلادش شکل گیرد.

برگزاری رویدادهای دوجانبه با موضوع حوزه های تجاری تعیین از دیگر پیشنهادهای معاون امور بین الملل اتاق ایران با هدف تقویت روابط تجاری ایران و بنگلادش است.

بعد از آن، جولیا مشخص، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته یا اتاق مشترک،

گفت: نبود شناخت کافی و اطلاعات تجاری در دسترس فعالان مالی دو کشور یکی از نقطه ضعف های همکاری های دو کشور است.

او ادامه داد: ضروری است فعالان مالی برای همکاری قدم بردارند تا دولت ها با دیدن سطح انتظارات و احتیاجها اقدام اقدامات جدی تری برای برطرف موانع نمایند.

شرکت های کوچک و متوسط زیادی آمادگی همکاری با ایران را دارند. ضمن اینکه کشور بنگلادش نیز دارای فرصت های ویژه ای برای سرمایه گذاری بویژه در مناطق آزاد مالی و بهره مندی هردو کشور است.

مشخص همچنین اظهار کرد:در مورد تجارت ترجیحی، احتیاج است مذاکرات از سرگرفته گردد. کشور بنگلادش کالاهای پیشنهادی خود را سال ها پیش برای سازمان توسعه تجارت ایران ارسال نموده اما پاسخ و نتیجه ای دریافت ننموده است. لذا مذاکرات در این خصوص ضروری است به جریان افتد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1552

به "توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش اجرایی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش اجرایی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید